Hlavní obsah

Unikátní kalendáře chtěla půlka Evropy. Teď jsou ve Vimperku

Foto: Státní zámek Vimperk

Josef Rotter, ilustrace k povídce Ruka Kwannon z kalendáře Bunte Welt (Pestrý svět), 1937.

Knižní kalendáře vimperské rodiny Steinbrenerovy se na přelomu 19. a 20. století prodávaly v milionovém nákladu. O tento úspěch se zasloužily i špičkové ilustrace, které nyní vůbec poprvé vystavuje zámek Vimperk.

Článek

Měl mohutný knír, dlouhé vousy a v rodném listě zapsané městečko Javorník v Rychlebských horách. Jmenoval se Josef Rotter, věnoval se ilustraci a karikatuře. A jeho osud je i z dnešního pohledu jen sotva uvěřitelný.

V 80. letech 19. století studoval ve Vídni Akademii výtvarných umění, na začátku 20. století ale přijal nabídku vyučovat na umělecké škole v dnešním hlavním městě Gruzie Tbilisi. A coby zručný kreslíř přispíval svými ilustracemi do gruzínských, arménských a ázerbájdžánských časopisů.

„Nejvíce ilustrací, přes tisíc, nakreslil v letech 1906 až 1914 pro ázerbájdžánský satirický časopis Molla Nasreddin, který odvážně zesměšňoval nešvary muslimské společnosti. Proto byl časopis často zakazovaný a členové jeho redakce pronásledováni. Zároveň se ale jednalo o časopis, který se četl v celém islámském světě od Maroka po východní Asii. Byl to takový ázerbájdžánský Charlie Hebdo,“ vysvětluje historička umění a kurátorka Eva Reitspiesová.

Osudem tohoto muže se v posledních měsících zabývala v souvislosti s přípravou výstavy s názvem Steinbrenerovi kreslíři. Rotterovy ilustrace ze zahraničních časopisů na ní sice zastoupeny nejsou, ale možné je zde vidět jeho kresby podobného ražení zasílané do Čech. A zdaleka ne jen ony.

Ilustrace Josefa Rottera

+3

Zmíněnou výstavu hostí až do začátku roku 2026 státní zámek v jihočeském Vimperku. Z tohoto města pocházela i rodina knihařů a knihkupců Steinbrenerů v čele se zakladatelem firmy Janem Steinbrenerem. Od jeho narození letos uplynulo 190 let.

Rodina v letech 1875 až 1944 v Rakousku-Uhersku vévodila trhu s knižními kalendáři, které kromě časových údajů obsahovaly i řadu naučných a zábavních informací včetně povídek. Vše skvěle ilustrované.

Josef Rotter přitom patřil mezi jejich nejvytěžovanější ilustrátory. V posledních sedmi letech svého života do roku 1937 poslal Steinbrenerům 550 kreseb. Jeho barevné ilustrace byly často šmrncnuté dálavami a mimoevropskými kulturami.

Steinbrenerovi kreslíři

Výstava v galerii Státního zámku Vimperk bude otevřená 5.–7. prosince, 12.–14. prosince a také 28. prosince 2025 – 1. ledna 2026. Galerie je součástí Muzea Vimperska.

Otevírací doba: v uvedené dny 10–16 hodin

Vstupné: základní 140 Kč, snížené 40–110 Kč

Na výstavě je toho však k vidění mnohem víc. Průřezová výstava, kterou připravila kurátorka Reitspiesová vůbec poprvé, představuje výběr z kolekce šesti tisíc dochovaných ilustrací různých autorů, kteří do kalendářů přispívali. Koncem padesátých let 20. století je kdosi donesl na zámek a v depozitáři je zanechal svému osudu. Spolu s ilustracemi mají návštěvníci navíc možnost poznat též unikátní příběh jednoho úspěšného byznysplánu.

Kalendář místo internetu

Už v roce 1907 vydával Jan Steinbrenner své knižní kalendáře v nákladu okolo milionu kusů. Jak je to možné? Kurátorka vysvětluje, že Steinbrenerův úspěch stál pravděpodobně zejména na přístupnosti venkovskému čtenáři.

„Orientoval se především na široké vrstvy prostých obyvatel a tomu odpovídal obsah i cena. Jeho kalendář navíc jako jediný vycházel i v jiných jazycích než v češtině, němčině a polštině, a pokryl tak všechny národnostní skupiny. Dokázal také zareagovat na potřeby různých oborů, speciální kalendáře vydával například pro rolníky, hasiče a vojáky. Vojenský element byl tehdy všudypřítomný.“

Další ilustrace z výstavy

+9

Kresby, kterých během existence kalendáře vyšly desetitisíce, doprovázely srdceryvné povídky, ale i příběhy tematizující smrt rodičů, nemoc v rodině anebo milence v nesnázích.

Zajímavější výtvarný doprovod ovšem měly satiry a anekdoty. Příkladem je dnes už jen těžko otisknutelný celostránkový kreslený vtip, týkající se klesajícího zájmu o ženy v souvislosti s věkem. Zmínit je nutné rovněž povídky exotické a dobrodružné, které do středoevropského prostoru přinášely příběhy z Dálného východu či Afriky.

Smysl pro dobrodružství měl i na výstavě zastoupený ilustrátor, typograf a autor plakátů a pohlednic Václav Čutta. Tento pravděpodobně nejznámější ze všech vystavených ilustrátorů bývá někdy srovnáván s mladším oborovým kolegou Zdeňkem Burianem.

Krysy místo nedoplatků na daních

Nejatraktivnější jsou ale podle Evy Reitspiesové populárně naučné kresby k různým technologickým vymoženostem, jako byl například vynález letadlové lodi. Fascinující, detailní, až futuristicky vyhlížející kresby na téma „jak to chodí ve státní bance“ dodal Robert Wosak z dnes rakouského města Klosterneuburgu, jeden ze zásadních přispěvatelů ve 30. letech.

Neznámý autor zase čtenářům v roce 1908 přiblížil, jak bude vypadat 40 kilometrů dlouhý most, po kterém se lidé ve speciální lanovce dostanou za čtvrt hodiny z Francie do Anglie.

Na výstavě mají místo i téměř sto let staré komiksy, tedy bizarní kaleidoskopy „etnografických zajímavostí“ s virtuózně namalovanými situacemi napříč světem. Věděli jste například, že „v Bombaji v Indii může člověk splatit daňové nedoplatky v podobě krys? Toto opatření bylo zavedeno kvůli strašlivému přemnožení krys.“

Na ilustracích do Steinbrenerových kalendářů se během let vystřídalo zhruba šest desítek ilustrátorů. O tom, jakým způsobem s nimi navazovala redakce spolupráci, se ovšem podle Evy Reitspiesové neví v podstatě nic: Chybí dobová korespondence. V úvahu tak připadá jak varianta „redakce oslovuje kreslíře“, tak možnost „kolega doporučuje kolegu“.

Většina přispívajících umělců ovšem nepocházela z žádných avantgardních kruhů a někteří ani nebyli k dohledání ve výtvarných encyklopediích. „O to napínavější pátrání po jejich osudech bylo. Musela jsem zkombinovat vídeňské meziválečné adresáře, seznamy studentů na vídeňské akademii a dobové novinové články,“ popisuje kurátorka. Odměnou jí byly i tak zajímavé příběhy jako zmíněný osud Josefa Rottera.

Kreslíři v zámku s novou fasádou

Foto: Zdenda, Mapy.com

Zámek Vimperk.

Obdivovat lze ve Vimperku nejen onu výstavu, ale i samotný zámek. Ten prochází v současné době rekonstrukcí, která se blíží k úspěšnému konci. Část zvaná Horní zámek, která shlíží z ostrohu na město, má – až na Hodinovou věž – novou omítku a nová špaletová okna.

„Barevnost fasád vychází z dochované ikonografie a průzkumu. Většina ploch je v jemném růžovém odstínu, zatímco fasády Vlčkovy věže mají tónování do skořicové. Cílem této etapy je navrátit vnější podobu Horního zámku do doby po velkém požáru v roce 1857,“ přibližuje kastelán Zdeněk Svoboda.

Pro návštěvníky prohlídkové trasy zámku čeká na přelomu roku vizuální osvěžení v podobě dobových girland. Výklad průvodce se navíc zaměří na podobu a prožívání vánočních svátků v období renesance a baroka.

V roce 2026 by se pak obnova Horního zámku měla dostat do finále. „Největší pozornost se zaměří na dominantní Hodinovou věž. Při průzkumných pracích očekáváme bohaté nálezy, například historické vrstvy omítek. Spodní část věže totiž původně sloužila jako vstupní brána do středověkého hradu, který od druhé poloviny 13. století střežil důležitou obchodní trasu, vimperskou Zlatou stezku,“ uzavírá kastelán Svoboda.

Doporučované