Hlavní obsah

Škodovka rozdala výpovědi kvůli drsné šikaně na pracovišti

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto řeší brutální případy šikany.

aktualizováno •

Zavírání do bedny s materiálem nebo vazelína do svačiny. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala podle odborářského časopisu výpovědi některým kmenovým zaměstnacům, kteří údajně šikanovali agenturní pracovníky.

Článek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto rozdala výpovědi svým zaměstnancům, kteří podle zjištění šikanovali své kolegy – zaměstnance agentury Manpower. Pracovníci automobilky podle týdeníku Škodovácký odborář například zavírali agenturní zaměstnance do beden nebo jim lili projímadlo do kávy. O případu jako první informoval server iHNED.cz.

Týdeník uvádí jako příklad šikany zavírání agenturních zaměstnanců do bedny s materiálem. „Nalákali spolupracovníka k bedně s materiálem, chytli ho za nohy i ruce a hodili ho do bedny, zavřeli nad ním víko a sedli si na něj, aby nemohl vylézt. Pak do bedny otvorem nastříkali sprej imitující exkrementy. Takto jej tam drželi dlouhé minuty,“ uvedl týdeník. Při útocích byli agenturní zaměstnanci zraněni, podle Škodováckého odboráře skončili v pracovní neschopnosti. Jeden agenturní zaměstnanec měl údajně naražená žebra a druhý pohmožděnou páteř a drobná poranění na hlavě.

Kmenoví zaměstnanci svým agenturním kolegům například také lili projímadlo do kávy, mazali vazelínou momentové utahovačky, aby se prosmekávaly v rukou při utahování. Stejně tak mazali dveře karoserie, aby dotyčnému upadly na zem a způsobil tak škodu, napsal týdeník. Jednomu z agenturních zaměstnanců také údajně tajně vzali svačinu, chléb se salámem, namazali mu do něj vazelínu a vrátili ho zpátky do batohu.

Šikanu svým vedoucím nahlásili dva agenturní zaměstnanci a automobilka začala incidenty vyšetřovat na základě stížnosti vedoucího montáže haly M13 ze 14. listopadu 2019. „Vyšetřovací komise“ podle odborářského týdeníku vyslechla svědky útoků včetně mistra úseku, který podle odborářů o všem věděl, ale nekonal tak, jak si vážnost situace vyžadovala. Škoda Auto po 14 dnech prověřování rozdala obviněným zaměstnancům tento týden výpovědi. Dvěma hlavním strůjcům útoků hrozí doživotní zákaz vstupu do Škoda Auto.

„Společnost Škoda Auto důrazně odmítá takové jednání zaměstnanců, které odporuje zásadám etického kodexu. Od našich zaměstnanců vyžadujeme, aby se za všech okolností chovali v souladu s předpisy,“ řekla ČTK Helena Machková ze Škody Auto. Šikana je podle ní netolerovatelná a v rámci celého koncernu postihována transparentními sankcemi.

V hale M13 dělníci montují škodovácký bestseller, tedy Škodu Octavii. Výrobní prostor slavnostně otvíral v září roku 1996 tehdejší prezident Václav Havel, který se pak po závodě projel v první generaci octavie. Poslední vůz první generace sjel z výrobní linky v listopadu 2010, od září 1996 do listopadu 2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi.

V letech 2004 až 2013 vyrobila škodovka 1,6 milionu octavií s karoserií liftback a 900 000 kombíků, od listopadu 2012 se vyrábí třetí generace vozu. V současnosti už nabíhá výroba čtvrté generace vozidla, kvůli které musela škodovka udělat na lince řadu úprav. Nově tak může fabrika vyrobit 1 150 vozů denně.

Dohromady prodala mladoboleslavská škodovka od roku 1959 6,5 milionu octavií. V období po roce 1996 to zhruba odpovídá 400 tisícům kusů ročně.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává celosvětově více než 37 000 zaměstnanců.

V České republice zaměstnávala Škoda Auto k 31. říjnu více než 33 700 lidí, dalších zhruba 3200 lidí jsou agenturní zaměstnanci, tvoří tak necelých deset procent z celkového počtu pracovníků automobilky. Průměrná hrubá mzda zaměstnance, který je odměňován na základě tarifů, loni ve Škoda Auto činila 51 275 Kč. Firma spolupracuje s řadou agentur, podle kariérních stránek automobilky jich je aktuálně 11.

Podle charty agenturního zaměstnávání koncernu Volkswagen by měli mít agenturní zaměstnanci vyrovnané ohodnocení jako kmenoví zaměstnanci. Například při kolektivním vyjednávání, které skončilo letos na jaře, vyjednaly odbory stejný růst mezd u kmenových i agenturních zaměstnanců.

Doporučované