Hlavní obsah

Na Pražském jaru dnes zahraje americký pianista Garrick Ohlsson

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Na mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro dnes v Rudolfinu zahraje americký pianista Garrick Ohlsson. Koncert se vzhledem k protipandemickým opatřením uskuteční bez obecenstva v sále.

Článek

Ohlssonův program bude vystavěn na klavírních sonátách 20. století. Zájemci mohou koncert bezplatně sledovat na webových stránkách festivalu. Zazní díla Karola Szymanowského, Sergeje Prokofjeva, Leoše Janáčka a Alexandra Nikolajeviče Skrjabina.

„V této sezoně jsem se rozhodl vrátit k Prokofjevově Sonátě, kterou jsem se naučil, když mi bylo patnáct let, a Skrjabinově Páté sonátě, kterou jsem hrál poprvé ve čtyřiatřiceti letech. Obě patří mezi má oblíbená díla. Prokofjev pro své melodické kvality a velkou dramatičnost, Skrjabin kvůli své extatičnosti,“ uvedl klavírista. „Janáčkova Sonáta I. X. 1905 je úžasná, ale doposud jsem ji nikdy nehrál. Podobně Szymanowského Třetí sonáta vstoupila do mého života teprve nedávno. Všechna tato díla jsou mimořádně obtížná, ale totéž se dá říci o Bachovi, Beethovenovi a Brahmsovi. Samozřejmě že zahájit večer Szymanowským je pro posluchače i klavíristu náročné, ale své pražské přátele dobře znám a věřím jim,“ dodal.

Vřelý vztah Ohlssona k Pražskému jaru začal debutem v roce 1973 v návaznosti na vítězství v Chopinově mezinárodní soutěži. Při opětovném pozvání na Pražské jaro v roce 1974 zároveň zaskakoval za Rudolfa Serkina a poprvé se také na žádost festivalu ponořil do studia české hudby. Své znalosti postupně rozšiřoval, až se stal jedním z nejvýznamnějších propagátorů české hudby v zahraničí. V roce 2010 obdržel od ministra kultury Václava Riedlbaucha medaili Artis Bohemiae Amici, v letošní sezoně byl za své zásluhy oceněn při udílení Classic Prague Awards.

K Ohlssonovým pedagogům patřili Claudio Arrau a Tom Lishman. Publikum okouzluje zejména vřelostí, spontánností a hloubkou. „V sedmdesáti disponuje Ohlsson technikou, vytrvalostí a silou, jež by mu mohl závidět klavírista o polovinu mladší. Jeho vystoupení bylo zázrakem virtuozity, hrál s olympským klidem a vyrovnaností, přičemž ty nejnáročnější části vybavil zjevnou lehkostí,“ uvedl před dvěma lety časopis The New York Review of Books.

Festival Pražské jaro 12. května ve Smetanově síni Obecního domu v Praze tradičně otevřela Má vlast Bedřicha Smetany, tentokrát v podání souboru Collegium 1704. V koncertní síni mohli být výjimečně přítomni diváci, protože koncert byl součástí pilotního projektu ministerstva kultury, který má ukázat cestu k návratu diváků na kulturní akce. Stát zřejmě povolí omezenou účast diváků na vnitřních kulturních akcích až od 24. května. Loňský ročník se kvůli opatřením proti šíření koronaviru konal jen on-line. Pražské jaro ve svém aktualizovaném programu 76. ročníku nabízí 23 koncertů, které se konají do 3. června.

Reklama

Doporučované