Hlavní obsah

Nová očkovací kampaň nasadí známé tváře. Vojtěcha však už nedoporučují

Foto: Televize Seznam

Na doporučení analytiků sáhlo Ministerstvo zdravotnictví v očkovací kampani po dalších známých tvářích.

Reklama

Ministerstvo zdravotnictví chystá novou podobu kampaně na podporu očkování proti covidu-19. Vychází z analýzy dezinformací, kterou si vláda objednala od společnosti Semantic Visions.

Článek

Počet lidí, kteří se nechávají očkovat proti onemocnění covid-19, už řadu týdnů klesá. Dosud neočkované je však mnohdy těžké přesvědčit, řada z nich věří různým předsudkům a zkresleným informacím.

Ministerstvo zdravotnictví, které řídí očkovací kampaň, si proto nechalo zpracovat analýzu dezinformací o covidu. Vyšlo z ní, že se má více zaměřit na online komunikaci nebo zapojit známé osobnosti.

Úřad vedený Adamem Vojtěchem proto nyní chystá nové zacílení kampaně, které ze závěrů analýzy vychází.

„Finalizujeme strategii, abychom to mohli ještě v průběhu září pustit,“ uvedl na dotaz Seznam Zpráv šéf komunikace ministerstva Daniel Köppl.

Ve prospěch očkování by měli na sítích vystupovat například režisér a bavič Jakub Kohák nebo moderátorka a stand-up komička Adéla Elbel.

Analýzu vypracovala společnost Semantic Visions, která se zaměřuje na dezinformace na sociálních sítích a s Ministerstvem zdravotnictví spolupracovala už dříve. Zkoumala téměř 75 tisíc článků o covidu z období od března do srpna, přes pět tisíc z nich vyhodnotila jako dezinformační.

V závěrech analýzy, které mají Seznam Zprávy k dispozici, odborníci například doporučují, aby se v kampani pracovalo s přehledně zasazenými fakty a lidé tak nemuseli důležité informace sami vyhledávat. Kampaň by také měla využívat příběhy a umisťovat je do online prostoru, kde tráví více časů ženy. Ty podle analýzy často spojují vakcínu proti covidu s neplodností.

„Jako další část kampaně bychom doporučovali PR spolupráci s ambasadory (influencery) nebo osobnostmi kulturně-společenského života. Z dat a analýz reklamního trhu opět vyplývá, že míra souznění a náklonnosti k těmto osobnostem je u této cílové skupiny druhá největší (hned po skupině náctiletých),“ stojí v jednom z dalších doporučení.

Podle analytiků z firmy Semantic Visions by mělo ministerstvo investovat hlavně do kampaně na sociálních sítích a přes inzertní systémy firem Facebook, Google a Seznam. „Tato změna umožní přesnější cílení obsahu reklamy. Šlo by o hospodárnější využití finančních prostředků s efektivnějším zásahem cílových skupin,“ uvádí se v materiálu.

Autoři také doporučili, aby se do kampaně už nezapojoval ministr Vojtěch. „K tomuto přesvědčení nás vede fakt, že vstupujeme do horké části volební kampaně, která bude vedena ze všech stran v konfrontačním duchu a původní bohulibý záměr by se tak mohl obrátit v neprospěch kampaně,“ zdůvodnili experti.

Vláda už za očkovací kampaň utratila přes 50 milionů korun a stejnou částku vyčlenila také na její novou fázi. Od září už nasadila spoty do TV Nova, dohodla se také s provozovatelem regionálních rádií.

Někteří odborníci na dezinformace však schopnostem vlády příliš nevěří.

„Bude záležet na tom, jak to bude pojato. Záleží, jakým způsobem použije ministerstvo nebo ten, kdo má realizovat kampaň, analytické informace,“ řekl Bohumil Kartous, mluvčí skupiny Čeští elfové, která bojuje s dezinformacemi. „Nějaká aktivita proběhne a k ní bude směřovat alibismus vlády, že koná, ale neočekávám od toho nic zásadního,“ dodal Kartous pro Seznam Zprávy.

Reklama

Doporučované