Hlavní obsah

Pán všeho luxusu přišel o 30 miliard dolarů. Krize ho může posílit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: https://pixabay.com/

Obchod s luxusním zbožím značky Louis Vuitton.

Reklama

Na vrchol pyramidy nejbohatších lidí světa dostaly Bernarda Arnaulta honosné značky kabelek, přepychový alkohol či okázalá kosmetika. Zažil mnoho krizí, ale takovou jako dnes ještě nikdy.

Článek

Jen málokoho zasáhla koronakrize z tolika různých směrů jako nejbohatšího francouzského podnikatele s luxusními značkami. Bernard Arnault byl ještě loni na listině časopisu Forbes jako čtvrtý nejbohatší muž světa se jměním skoro osmdesát miliard dolarů. Teď jen sčítá ztráty.

Arnault předsedá představenstvu koncernu Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), pod který spadá přes sedmdesát světových značek od koženého luxusního zboží Louis Vuitton, šampaňského Moët & Chandon, přes parfémy Christian Dior až po pobyt v luxusních hotelech.

Jeho armáda luxusu vládne světu, ale během pandemie padá jako první, protože na seznamu „můžu oželet“ jsou její značky úplně nahoře.

Na luxus teď není

Bohatství mocného muže uložené v akciích koncernu LVMH se scvrklo o 19 procent a podle Bloomberg Billionaires Index se Arnaultovo čisté jmění snížilo o více než třicet miliard dolarů. Smutným srovnáním je to, že o co Francouz od začátku května přišel, o tolik rozhojnil své jmění nejbohatší muž světa, šéf Amazonu Jeff Bezos.

Aby toho nebylo málo, musí podnik zaplatit za společnost Tiffany šestnáct miliard dolarů v rámci vyúčtování vůbec největší akvizice luxusního průmyslu. „Koronavirová krize je perfektní bouře pro luxus,“ řekl pro agenturu Bloomberg Mario Ortelli, zakládající partner luxusní poradenské společnosti v Londýně. „Kombinuje se pokles HDP spolu se zvýšením nejistoty,“ dodává.

V první polovině analytici zatím očekávají pokles zisku LVMH zhruba o 50 procent. Společnost plánuje letos snížit kapitálové výdaje o 30 až 35 procent, což oddálilo otevření a renovaci obchodů. Již v USA na začátku dubna propustil její řetězec Sephora více než tři tisíce lidí.

Zatímco dřívější krize byly čistě ekonomické, „tato je psychologická a mohla by trvat i celou generaci“, bojí se Pauline Brownová, bývalá předsedkyně LVMH pro americký trh. „Myslím, že to bude vyžadovat velmi odlišný přístup v celém portfoliu,“ uvedla.

Odraz z můstku

Jednasedmdesátiletý miliardář se však nenechal obrovským propadem zastrašit a už črtá taktiku pro dobu postkoronavirovou. Z centrály na pařížské Avenue Montaigne řídí i během poklesu obrovské investice, drží při životě realitní projekty a připravuje se na znovuotevření továren a butiků pro světovou smetánku.

Kromě samotných butiků, kde cenovky nehrají roli, se LVMH drží svého plánu na znovuotevření obchodního domu La Samaritaine v Paříži, který by měl sloužit jako bezcelní nákupní centrum a luxusní hotel. Plánuje také stavbu luxusního hotelu Cheval Blanc na losangeleské Rodeo Drive.

Pokud jde o velké projekty, jako je dům v Paříži, tak „jakmile je rozjedete, dává větší smysl je dotáhnout do konce než zastavit a pak začít znovu“, uvedl finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.

Arnault je s podílem 46,6 procenta největším akcionářem LVMH a z této pozice diktuje nejen směr celého podniku, ale přes jednotlivé značky i módní trendy.

Investoři by udělali chybu, pokud by společnost odepsali. Akcie jsou na tom lépe než u některých dalších luxusních prodejců a vysoké marže představují vítanou kořist v budoucnosti. A vzhledem k Arnaultově aktivitě může z koronakrize vyjít ještě silnější.

„Jakmile se trh vrátí k růstu, je schopen si Arnault udržet tržní podíl,“ myslí si Ortelli.

Reklama

Doporučované