Hlavní obsah

Pardubické letiště kvůli opravě ranveje na dva měsíce zavře. Bojí se propadu jako po protiruských sankcích

V říjnu a listopadu z pardubického letiště nevzlétne jediné letadlo. Tamní ranvej ze 70. let totiž potřebuje velkou rekonstrukci. Letiště tak musí své lety přesměrovat jinam, což znamená výpadek příjmů.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Mezinárodní letiště v Pardubicích se teprve loni začalo oklepávat z velkého propadu počtu odbavených cestujících v letech 2015 a 2016, který zapříčinily protiruské sankce a pokles rublu. Neboť to jsou právě turisté z Ruska, kteří civilní letiště Pardubice de facto živí. Letos však očekává znovu propad. Tentokrát na to nebudou mít vliv žádné sankce, ale dlouho plánovaná rekonstrukce ranveje, do které se v říjnu a listopadu pustí armáda, jež je vlastníkem letiště.

Článek

Akce je plánovaná už několik let, neboť dráha kromě menších oprav prošla velkou přestavbou naposledy v 70. letech minulého století, a pokud by v nejbližších letech armáda rekonstrukci neprovedla, hrozilo by, že Úřad pro civilní letectví by mohl pardubické letiště označit za nevyhovující a uzavřít ho.

„O akci věděli všichni nájemci, se kterými jsme také pravidelně jednali. Oprava bude stát necelých 40 milionů korun. Spolu s ní provedeme i výměnu vzduchotechniky na řídicí věži, která rovněž není možná za provozu. Tato akce vyjde na několik milionů korun,” popisuje zástupce velitele správy pardubického letiště Jaroslav Vildman. Armáda, které letiště patří, se alespoň snažila vyjít civilní části vstříc tím, že přistoupila na rekonstrukci až po letní sezoně, během níž pardubické letiště využívají charteroví dopravci nasmlouvaní českými cestovními kancelářemi. Z Pardubic se létá například do Bulharska, na Rhodos či do Turecka.

I přesto se s touto opravou bude muset civilní část letiště, jež je závislá na počtu odbavených cestujících, vyrovnat. O kolik letiště přijde, však jeho šéfka Hana Šmejkalová, neprozradila. „Je to věc, jež byla plánovaná, se kterou jsme počítali, ale samozřejmě bude mít finanční dopad do našeho hospodaření. Hovořit o konkrétních číslech zatím nemohu, nejdřív je musí dostat naši akcionáři. V každém případě to pro nás znamená propad o dva roky zpátky,” říká ředitelka firmy EBA, která civilní část letiště provozuje.

Právě před dvěma lety se co do počtu odbavených cestujících dostalo pardubické letiště na úplné dno, tehdy odbavilo jen 31 tisíc lidí. Přitom v roce 2013, tedy rok před uvalením sankcí, odbavilo rekordních 181 tisíc cestujících. V loňském roce se z propadu trochu oklepalo, když přes něj cestovalo zhruba 90 tisíc lidí. Ruští dopravci využívají Pardubice jako levnější alternativu pro lety z Moskvy, Petrohradu, Samary, Ufy, Jekatěrinburgu a dalších měst.

Pardubicím se v loňském roce podařilo získat i irského nízkonákladového dopravce Ryanair, který odtamtud létá do Londýna a před několika týdny spustil linku do španělského Alicante. Na říjen a listopad nenabízí webové stránky Ryanairu z Pardubic jediný let. Zatímco irský dopravce linky jednoduše pozastavil, u ruských aerolinek musí EBA hledat řešení, kterým bude dočasný přesun letů na jiná letiště, a to nejspíše do Prahy, byť společnost několikrát jednala i s provozovateli letiště ve 20 kilometrů vzdáleném Hradci Králové. „Je to letiště, které by připadalo v úvahu jako první, bohužel by to pro nás nákladově bylo náročné. Pořád ještě s Hradcem jednáme, ale domnívám se, že nebude připadat v úvahu,” vysvětluje Šmejkalová.

Civilní letiště je spoluvlastněné pardubickou radnicí a Pardubickým krajem, jehož hejtman Martin Netolický (ČSSD) upozorňuje na fakt, že na rozdíl od krajských autobusů či vlaků není letecká doprava něčím, co by se mělo dlouhodobě dotovat. Aby se letiště uživilo, mělo by ročně odbavit alespoň 100 tisíc cestujících, což se v posledních letech nedařilo. „Prozatím se ztráty z minulých let financují z přebytků, které byly do roku 2014. Nicméně my musíme být velmi opatrní, protože letecká doprava je byznys. A nejsem si jistý, zda mají vlastníci tento byznys neustále dotovat. Nevím, jestli lety do Moskvy či Londýna jsou srovnatelné s cestou vlakem do Opatova nebo trolejbusem do Bohdanče,” říká Netolický.

Letiště potřebuje mít v nadcházejících letech vyrovnané hospodářství i kvůli úvěru na nový terminál. Ten slouží od začátku letošního roku a společnost EBA byla nucena jeho stavbu financovat z úvěru, který začne čerpat za dva roky.

Reklama

Doporučované