Hlavní obsah

Prahu čeká další hubený rok. S Rusy nebo Číňany nemůže počítat

Foto: Praha 1

Covidem zakletá Praha. Hoteliéry čeká další obtížné léto. S Rusy, Američany nebo Asiaty nemohou počítat.

Reklama

Česko začalo lákat zahraniční turisty. Kampaň za sto milionů korun má přilákat více Němců, Poláků i Nizozemců. Na návrat do normálu to ale už loni nestačilo.

Článek

Češi houfně rezervují chaty na horách, na Moravě nebo v Jihočeském kraji. Část ubytovatelů si ale o návratu k normálu může nechat zdát. Podmínky pro zahraniční hosty jsou podle některých odborníků nečitelné a část cizinců raději dovolenou za hranicemi oželí. Kongresy se ještě naplno nerozjely.

„Pořád se staráme o cesty do Chorvatska, je ale také důležité, aby se mohlo jezdit k nám. Potřebujeme lidi, kteří k nám jezdili na delší dobu ze zemí mimo schengenský prostor,“ uvedl prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Poslechněte si článek i v audioverzi.

Američané, Číňané, Rusové a Jihokorejci tvořili podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) ještě v roce 2019 pětinu všech zahraničních turistů, kteří Česko v létě navštívili. Rusové a Američané většinou v tuzemsku stráví delší dobu a utratí více peněz. Nemluvě o hostech z dalších zemí mimo Schengen, kteří budou hoteliérům chybět. A především těm v Praze.

Podle Stárka se ale zahraničním turistům ze třetích zemí velmi těžko hledají informace, za jakých podmínek se dá do Česka vycestovat. S tím souhlasí místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. V aktuálně vydaném Ochranném opatření ministerstva zdravotnictví, které by mělo být jednoznačným manuálem pro turisty ze zahraničí, a také incomingové agentury a cestovní kanceláře, se firmy v cestovním ruchu ztrácejí.

„Má 28 stran podmínek, za kterých mohou turisté vstoupit do Česka. Jeden bod odkazuje na druhý, ten zas na třetí. Ani právník se v tom nevyzná. Jak se v tom má potom vyznat turista?“ říká Papež.

Z loňských čísel ČSÚ je jasné, že se od července do září zvýšila návštěvnost ubytovacích zařízení domácími turisty ve všech krajích, ale zdaleka to nestačilo vyrovnat obrovský propad na straně návštěvníků ze zahraniční. Nejhůř dopadla Praha: z předloňských 1,99 milionu turistů jich přijelo jen 429 tisíc, tedy meziročně o 78 procent méně.

Agentura Prague City Tourism lákala do Prahy našince kampaní V Praze jako doma, v níž hosté dostali za každou noc v hlavním městě volnou vstupenku například do zoo, galerie nebo na koncert. Přinesla 70 tisíc návštěvníků. Letos se kampaň za 60 milionů korun zopakuje.

Turista v Praze = Čech

Je jasné, že cestovní ruch v Praze to nespasí. Turismus v Česku měl loni celkové ztráty 161 miliardy korun, z toho připadlo na Prahu téměř 82 miliardy korun, to znamená polovina, uvedla agentura.

„Tento rok počítáme, že letní turistická sezona bude hodně podobná jako minulý rok. Chceme cílit nejen na domácí turisty, ale uvědomujeme si, že určitě v letních měsících bude domácí příjezdový cestovní ruch dominantní,“ říká mluvčí Klára Malá.

I do budoucna hodlá zvyšovat podíl domácích turistů na úkor těch zahraničních. S agenturou CzechTourism letos spouští zahraniční incomingové kampaně cílené na blízké země, jako je Německo, Polsko, Rakousko a Slovensko. Skládají se z venkovní reklamy, B2B seminářů pro cestovní kanceláře a press tripů.

CzechTourism, který má na starosti obecně podporu turismu v tuzemsku, za kampaně v zahraničí letos utratí 100 milionů korun. Láká na české hrady a zámky, města, lázně, aktivní léto, tradice a gastronomii, ať už na sociálních sítích, nebo na zpravodajských portálech, jako je Forbes, Welt a Bild. Kromě sousedních trhů cílí kampaň zvaná #světovéČesko také na Nizozemsko, Maďarsko a Ukrajinu.

„Je správné se soustředit především na okolní země, odkud mohou lidé přijet autem. Řeší stejné problémy jako my, trochu se obávají léta, trochu mimoevropských zemí,“ hodnotí Papež.

Problém však podle něj je v tom, že turisté ze sousedních zemí většinou míří do nejvytíženějších lokalit, jako je jižní Morava a Krkonoše, které už jsou velmi žádané mezi českými turisty. „Mělo by se trochu zapracovat na nasměrování zahraničních turistů do lokalit méně navštěvovaných českými hosty, jako je Praha,“ myslí si.

Největší meziroční vzestup domácí klientely loni v létě zažil Karlovarský kraj, kde počet tuzemských turistů vzrostl o 106 tisíc na 273 tisíc hostů, tedy o 63 procent. Absolutně nejoblíbenější byl Jihočeský kraj s návštěvností 703 tisíc domácích hostů a Jihomoravský kraj, kde se ubytovalo přes 645 tisíc rezidentů. V obou případech nárůst přesáhl sto tisíc návštěvníků.

Naopak nejméně oblíbený je mezi turisty Pardubický kraj, kde strávilo léto přes 172 tisíc návštěvníků z Česka. Meziročně tam přibylo 8 procent domácích hostů. Menší nárůsty měla dle dat ČSÚ už jen Praha.

Reklama

Doporučované