Hlavní obsah

Praha dala firmě nejbohatšího Čecha bez soutěže zakázku za 400 milionů

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Škoda Transportation dodá klimatizace do některých tramvají.

Firma Škoda Transportation dodá klimatizace do 124 tramvají během dvou let.

Článek

Pražský dopravní podnik bude moci dát zakázku ve výši téměř 400 milionů korun bez soutěže firmě Škoda Transportation, která patří PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Právě tato společnost by měla dodat klimatizace do 124 tramvajových vozů typu 15T, ve kterých zatím toto zařízení chybí.

Radní Prahy v pondělí souhlasili s dodáním a instalací těchto klimatizace. Pro při tomto hlasování, které se několikrát odložilo, byli hlavně zástupci Pirátů a Prahy sobě. Naopak někteří radní ze Spojených sil se hlasování zdrželi nebo byli proti.

Mezi největší kritiky patří radní Hana Kordová Marvanová. Ta upozorňuje třeba na to, že Škoda Transportation odmítá poskytnout část technické dokumentace.

A z toho důvodu, jak radním napsala advokátní kancelář Havel & Partners, tak pražský dopravní podnik nemůže objetivně montáž a dodávku zadat jinak než v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění. Tedy dát bez soutěže přímo firmě Škoda Transportation.

„Kdyby nám technickou dokumentaci poskytli, rázem bychom mohli vypsat výběrové řízení a mohli bychom se dostat třeba i na mnohem nižší cenu. Což se ale nyní nedozvíme,“ uvedla Kordová Marvanová.

Odborný posudek zpracovaný Strojní fakultou z Českého vysokého učení technického přitom mimo jiné zmínil, že klimatizace by mohla dodat jakákoli zkušená firma. Nevyloučili ani zájem některých zahraničních výrobců.

Naopak Škoda Transportation uvádí, že vývoj, výroba a následná instalace klimatizace je zásahem do celé architektury tramvaje. A tak podle firmy nemůže zařízení instalovat do tramvajových vozů nikdo jiný, pokud chce mít Praha garanci bezpečnosti i smluvních záruk.

„Je to podobné, jako když budete chtít dodatečně namontovat klimatizaci do automobilu, také budete muset zajet do značkového servisu,“ uvedl vedoucí komunikace Škoda Transportation Michal Tobrman.

Podle advokátů si za závislost na výrobci může dopravní podnik sám. Klimatizace chtěl do tramvají dodat až dvanáct let od podpisu smluv. „Aktuální závislost na výrobci ohledně dovybavení tramvají 15T klimatizací si vytvořil uměle, svým zaviněným jednáním,“ píší v posudku.

Klimatizace do jedné tramvaje má podle zakázky stát 3,2 milionu korun. Oproti původnímu návrhu se podařilo celkovou cenu snížit ze 427,6 milionu korun na 398,7 milionu korun.

„My chceme zvýšit komfort cestujících, aby v létě netrpěli," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Předseda zastupitelů Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil uvedl, že jejich radní pro tento materiál ruce nezvedli. „Nesouhlasili jsme se způsobem zadání zakázky a je také otázkou, zda částka 400 milionů korun, by nebyla lépe využita v jiné oblasti,“ prohlásil Pospíšil.

Kordová Marvanová v souvislosti se zakázkou zmínila ještě jedno riziko. A to v případě, že by ji dostal k prošetření Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten – jak sami právníci ze zmíněné kanceláře Havel & Partners napsali – nemá rozhodovací praxi v podobných případech jednotnou.

V případě, že u této zakázky zjistí pochybení, mohl by dopravní podnik dostat pokutu až do výše deseti procent ceny zakázky. Což by mohlo být až 40 milionů korun.

Zástupci firmy Škoda Transportation počítají, že by klimatizace instalovali do tramvají v průběhu roku 2020 a 2021.

„Při provozních možnostech DPP je možno přestavět osm vozů měsíčně,“ píše se v materiálu, který byl předložen pražským radním.

Po Praze jezdí také novější typ tramvají 15T ForCity, které už klimatizace mají. A Praha za ně zaplatila přes dvě miliardy korun.

Doporučované