Hlavní obsah

První krok k zákazu náklaďáků v centru. Po Praze vozí zboží elektrokola

Foto: město Praha

Snímek z nového pražského cyklodepa pro rozvoz zásilek.

Na pražské Florenci dnes otevřeli první městské cyklodepo Depot.Bike. Slouží pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Praha tím chce ulevit veřejnému prostoru a snížit dopravní zátěž.

Článek

„V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města,“ uvedl Adam Scheinherr (Praha Sobě), primátorův náměstek pro oblast dopravy. „Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 procent zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme.“

Podle Petra Hlaváčka (TOP 09 a STAN – Spojené síly pro Prahu), prvního náměstka primátora, pomůže „využívání nákladních elektrokol namísto dodávek centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku.“

Pro umístění logistického depa vybralo město prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září zde bylo soukromé parkoviště. „Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněno mostem magistrály proti nepříznivému počasí a současně je dobře dostupné z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály,“ upozornil mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Foto: město Praha

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru.

Pilotní provoz je plánovaný na 6 až 8 měsíců. Projektu se účastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Společně budou provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií.

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek.

„Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Pokud bude provoz logistickými firmami i magistrátem hodnocený pozitivně, je vedení města připravené zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaro je plánované rozšíření depa o Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout.

„Nákladní elektrokola jsou tou další ‚velkou věcí‘ v rozvoji městské dopravy. Věříme, že díky provozu Depa se stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města. A že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole,“ upozornil Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz, která zajišťuje organizaci a provoz Cargo depa.

Doporučované