Hlavní obsah

Radil jsem nástupci, co musí udělat kvůli kůrovci, neposlechl, brání se bývalý ministr zemědělství Jurečka

Za současnou kůrovcovou kalamitu nesou podle Jurečky vinu zčásti i předchozí generace. (Video: Seznam.cz)

Bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka tvrdí, že jeho rezort udělal v boji s kůrovcem maximum. Současný stav je podle něj důsledkem několika faktorů. Na vině jsou podle něj i předchozí generace, které příliš nevysazovaly smíšené lesy.

Článek

Podle ministra životního prostředí v demisi Richarda Brabce stát čelí největší kůrovcové katastrofě od dob Marie Terezie. Na tom se s ním shoduje i bývalý šéf rezortu zemědělství Marian Jurečka. Jeho práci kritizoval v úterý premiér v demisi Andrej Babiš. Podle něj ministerstvo nedostatečně komunikovalo s ostatními rezorty a nechalo situaci dojít příliš daleko.

Za situaci mohou předchozí generace

Příčin masivního rozšíření kůrovce je podle Jurečky hned několik. „K tomu, že taková situace může nastat, trochu pomohli i naši předci, protože takový rozsah smrkových monokultur je určitým sudem prachu, u nějž bylo jen otázkou času, kdy přijde doutnák,“ uvedl bývalý ministr životního prostředí.

Doplnil také, že k rozvoji lesního škůdce přispívá i změna klimatu. „V okamžiku, kdy je mírná zima, málo srážek v průběhu roku a zároveň vysoká teplota, jsou to ideální podmínky pro rozvoj kůrovce,“ prohlásil.

Jurečka v rozhovoru pro Seznam uvedl, že ministerstvo se v minulém funkčním období situaci s kůrovcem intenzivně věnovalo. „Už tehdy jsme se snažili situaci nepodcenit a udělat maximum opatření, která se týkala i nových úkolů pro státní podnik Lesy ČR. Ty začaly s velkou intenzitou nejenom těžit kalamitní dříví, ale také dělaly obrovské množství preventivních opatření,“ řekl Jurečka. Zároveň ale dodává, že na odklizení kalamitního dříví není v Česku dostatek pracovní síly.

Za současnou situací stojí podle Jurečky právě kombinace několika faktorů, které se sešly ve stejný moment. Stav ale není vážný jen v Česku, podobně jsou na tom i v okolní země.

Další zprávy

Reklama