Hlavní obsah

Ve Steigerwaldově novince pro Polívkovo divadlo se žongluje s pravdou a lží

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Jako „tragickou komedii“ nebo krutou legraci líčí divadelníci novou hru Karla Steigerwalda Kdo sestřelil anděla, která vznikla pro brněnské Divadlo Bolka Polívky.

Článek

V rolích Vojáka a Filozofa, kteří se v troskách civilizace handrkují o pravdu a spravedlnost, se představí principál Polívka s Cyrilem Drozdou, v jediné ženské úloze alternují Ivana Hloužková a Eva Salzmannová. Premiéra bude v Brně 23. dubna, první pražské uvedení následuje 5. května.

Dva tuláci, pobudové či klauni se potkávají v rozbořeném kostele, v nespecifikovaném místě a čase. „Jsou to šarmantní nuzáci lží. Vytvářejí si nepochopitelné dějiny, které se jim mění pod rukama, jak je napadne,“ popsal Steigerwald.

Postavy se navzájem provokují, „žonglují“ s pravdou a lží. „Vzájemně se šacují, obracejí kapsy svých kostýmů naruby, snaží se jedna druhou ‚prekabátit‘, převracejí slova v ústech jako ochutnávači pokrmů u anděla smrti,“ uvedl režisér Břetislav Rychlík. V textu společně s kolegy nachází metaforu současnosti, v níž se lež často vydává za názor.

Steigerwald hru psal před ruským vpádem na Ukrajinu, po událostech posledních týdnů ale dostala nový kontext. „Jako většina her Karla Steigerwalda je to hra vizionářská,“ řekl Rychlík. V inscenaci například zazní, že když je hodně generálů, nějaká válka se vždycky najde.

„Je to setkání dvou světů. Jeden je vojenský, lživě hrdinský, podivně pyšný. Ten druhý svět je ten náš evropský, západní, plný pochybností o každé větě, kterou vysloví, a to do takové míry, že se ztrácí sám v sobě,“ uvedl Polívka.

Steigerwald psal hru „na tělo“ Polívkovi a Drozdovi. Scénu navrhl Martin Černý. Podle Rychlíka hraje scénografické řešení významnou roli jakožto metaforický prostor vybydleného světa. Hudbu složil David Rotter, včetně několika písní na Steigerwaldovy texty.

Doporučované