Hlavní obsah

Balet Národního divadla uvede tři díla současných zahraničních choreografů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Balet Národního divadla uvede ve čtvrtek premiéru komponovaného večera s názvem Beyond Vibrations. Skládá se ze tří inscenací, které vytvořili současní choreografové Krzysztof Pastor, Hans van Manen a Marco Goecke.

Článek

Spojujícím elementem je pro ně kromě současného pohybového slovníku či hledání svébytné estetiky i vibrace nástrojů, jimiž jsou nejen smyčcové nástroje, ale i těla tanečníků. Při dnešní generální zkoušce to novinářům řekla mluvčí Baletu ND Kateřina Hanáčková.

V inscenaci zazní hudba Alfreda Schnittkeho, Henryka Góreckého, Benjamina Brittena a Gustava Mahlera. Jednapadesátiletý Goecke, šestašedesátiletý Pastor i jednadevadesátiletý Manen pocházejí ze tří různých zemí, ale spojuje je nizozemská zkušenost; Nizozemsko bývá označováno za kolébku současného baletu. Kromě vibrací spojuje jednotlivé tvůrce podle Hanáčkové láska ke střízlivosti, umírněné přesné harmonii. Choreografie mohou být dramatické, ale nikdy melodramatické. Čistota projevu a estetická střídmost jsou znaky nizozemské taneční školy, kterou české publikum zná především prostřednictvím osobnosti Jiřího Kyliána.

Hans van Manen je podle pořadatelů nejznámější a nejuznávanější taneční umělec, jaký se kdy v Nizozemsku narodil - jeho dílo čítající 150 baletů patří ke klasice evropského divadelního repertoáru. Národní divadlo v rámci komponovaného večera uvede jeho dílo Frank Bridge Variations. Choreografii vytvořil pro Nizozemský národní balet v roce 2005. „Van Manen evokuje podmanivý vesmír harmonie a krásy, jež jsou pro něho typické. Postavy na jevišti kreslí křivky, kruhy a spirály… Pět párů tanečníků osciluje mezi ladností plynulého pohybu a dynamikou. Hudba Benjamina Brittena je konejšivá i zneklidňující a nenechá diváka v klidu,“ uvedla mluvčí.

Krzysztof Pastor, umělecký ředitel Polského národního baletu Teatr Wielki, tančil s Nizozemským národním baletem deset let a jako choreograf v Amsterdamu vytvořil velké celovečerní inscenace. Do Prahy přijel se souborem ND nastudovat své dílo Moving Rooms, které vytvořil pro Nizozemský národní balet v roce 2008.

Posledním dílem nového baletního triptychu je opus uznávaného německého tvůrce Marca Goeckeho Fly Paper Bird k Páté symfonii Gustava Mahlera. Choreografie vznikla v roce 2021 pro Vídeňský státní balet. Goecke pochází z německého Wuppertalu, studoval tanec na Královské konzervatoři v Haagu a řadu let vytvářel choreografie pro Scapino Ballet Rotterdam a Nederlands Dans Theater, kde je od roku 2013 hostujícím choreografem.

Reklama

Doporučované