Hlavní obsah

LOM Praha by měl získat nové L-39NG v roce 2024, smlouvu uzavře na podzim

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: ČTK

L-39NG

Reklama

Státní podnik LOM Praha by měl získat první cvičné proudové stroje L-39NG v roce 2024, další o rok později. V leteckém parku tak plynule nahradí nyní používané L-39C.

Článek

„Smlouvu na nákup čtyř cvičných letadel nové generace státní podnik podepíše s firmou Aero Vodochody v příštích týdnech,“ řekl ředitel podniku Jiří Protiva. Firmy se již domluvily na podobě smlouvy, státní podnik má zajištěno i financování. Po posouzení ceny znalcem bude s nákupem seznámena vláda.

Dojednanou cenu nechtěl Protiva s odkazem na obchodní tajemství komentovat. V minulosti se hovořilo o nákladech ve výši asi 1,4 miliardy korun, nyní je zřejmě o několik set milionů navýší inflace a dražší suroviny.

O náhradě cvičných proudových L-39C se mluví několik let. Zakázkou na nákup nových strojů se už v roce 2019 zabývala vláda, dokončit se ji ale dosud nepodařilo. Podle Protivy by mohla být smlouva podepsána počátkem podzimu. „Nakupujeme čtyři kusy, další čtyři máme možnost uplatnit jako opci,“ řekl. V zakázce bude zahrnut i výcvik, pozemní vybavení nebo sada náhradních dílů.

Stroje bude provozovat státní podnik ve svém pardubickém výcvikovém centru (CLV), které využívá pro výcvik pilotů česká armáda i zahraniční zákazníci. První stroje by CLV podle Protivy mělo získat koncem roku 2024, v roce 2025 pak dostane zbývající letadla. „Bude to v souladu s tím, jak se bude ukončovat technická životnost ‚céček‘ (L-39C),“ uvedl. Státní podnik tak nebude muset přistoupit k žádnému dočasnému řešení, o kterém se v předchozích letech spekulovalo.

Nákup LOM Praha zaplatí z bankovního úvěru. Protiva upozornil, že financování v minulosti znamenalo pro akvizici komplikaci, a to i kvůli hospodaření podniku, který vykazoval ztrátu. Novému vedení firmy se podařilo obchodní bilanci vylepšit. „Banky nás i díky tomu nyní vidí lépe,“ poznamenal.

Kvůli končící technické životnosti čeká CLV podle Protivy obměna i další letecké techniky. Z důvodu vyššího zájmu o výcvik z české armády i ze zahraničí bude navíc potřeba počet letounů rozšířit. Náhradu bude muset CLV pořídit za cvičný letoun Zlín Z-142C AF, blíží se i konec životnosti transportního L-410.

LOM Praha hledá podle Protivy další možnosti, kam svou působnost a možnosti rozšiřovat. Podnik například uzavřel rámcovou smlouvu na vybudování moderních simulačních výcvikových kapacit ve Vyškově za 90 milionů korun, aktivní je při pomoci s výcvikem pilotů společnosti Draken Europe, kteří na L-159 budou pro britskou RAF simulovat nepřátelské letectvo.

Firma dále jedná o možnosti oprav motorů do letounu L-410 a zapojit se chce také do kosmického programu, a to prostřednictvím kontaktů, které jí doporučilo ministerstvo dopravy. Firmám z kosmického programu chce nabídnout své schopnosti týkající se strojního obrábění nebo galvanovny. „Jdeme různými směry, abychom využili široké spektrum schopností, které máme i mimo vrtulníkovou oblast,“ dodal Protiva.

Reklama

Související témata:

Doporučované