Hlavní obsah

Náplavku zdobí malý velký psík Františka Skály

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Obrovská socha psa od Františka Skály stojí v Praze na náplavce Rašínova nábřeží. Lidé si mohou zvíře, které navzdory své sedmimetrové délce působí dojmem malého opuštěného tvora se sklopenýma ušima, prohlížet po dva týdny.

Článek

Poté bude socha dopravena do Drážďan, kde bude součástí výstavy pořádané v rámci tamní České sezony. Festival nazvaný Všechnu moc imaginaci! s podtitulem Česká sezona v Drážďanech začal v saské metropoli koncem června a spolupořádají ho Státní umělecké sbírky Drážďany (SKD) a Česko-německý fond budoucnosti Odkazuje k dědictví umělecké avantgardy meziválečného Československa, které tehdy bývalo svobodomyslnou oázou kulturního světa. Festival chce Němcům ukázat současnou českou kulturní scénu a zároveň přilákat Čechy do saské metropole za jinou než klasickou kulturou.

Skálův obrovský psík zůstane na vyšehradské náplavce do 27. září, kdy by měl odplout lodí do Drážďan. Pokud bude nízký stav vody, pojede po souši. V Drážďanech bude socha odhalena 30. září a stane se předznamenáním výstavy Všechnu moc imaginaci ve výstavní síni Lipsiusbau na labské promenádě, kterou v rámci České sezony budou SKD zahajovat 26. listopadu. Na výstavě se představí na 25 českých současných umělců s díly české klasické moderny z prvních desetiletí 20. století.

„Pes je prastaré téma výtvarného zobrazování, nicméně Skálův pes bude jistě jednou z největších realizací tohoto tématu,“ řekl hlavní kurátor festivalu a bývalý ředitel Národní galerie Praha Jiří Fajt. Skálu fascinují hříčky s formáty, kdy je pozorovatel zaskočen měřítkem, ať již jde o původně miniaturní objekty, které ve scénickém nasvícení a fotograficky zachycené vyvolávají dojem rozměrného objektu či instalace, anebo naopak překvapivě monumentální formáty u témat, která si mnohem spíše spojujeme s drobným měřítkem, jako tomu je právě u tohoto psa," doplnil.

Sochá má název Vulpes Gott, s ohledem na použitý materiál psíkovi Skála také říká Dratoslav von Mischling či Slávek. „Je to pomník ohrožených druhů. Monument odstrkovaných. Kříženec nečistých ras a vyhynulých tvorů. Antihrdina, který nikdy nic nedobyl, nesjednotil a ničím výrazným na sebe neupozornil. Jen bojoval o holou existenci, budíce u jedněch soucit, u druhých opovržení,“ říká o soše. Navazuje podle něj na pomník rozšlápnutého brouka, přejetého motýla a fenomén nepopulárního tlouštíka.

Pes je tématem uměleckého ztvárnění odjakživa. Byl symbolem věrnosti a bdělosti i atributem svatých. Připomínal bezpečí, intuici, poslušnost, moc a hravost, na druhé straně ale i hloupost, melancholii, zbabělost, chudobu a nečistotu. Někdy s ním byly dokonce spojovány čarodějnické síly.

V posledních třech stoletích se na vyobrazeních psa zdůrazňuje citové pouto či závislost mezi jeho pánem – člověkem a zvířetem, připomíná Fajt. Tak tomu je i u psa Františka Skály. „Hodnocení jeho vztahu k člověku však u Skály zůstává zcela otevřené a je jenom na úvaze každého z nás, jak budeme chtít Vulpes Gott, Dratoslava von Mischling, jinými slovy Slávka, nahlížet a vnímat,“ uvedl. Každopádně ale podle něj Skálův pes překvapuje a spouští proces individuální představivosti.

Reklama

Související témata:

Doporučované