Hlavní obsah

Pražský dopravní podnik po povodních 2002 zvýšil zábrany či opravil čerpadla

Foto: HZS LK

Ilustrační foto.

Reklama

Pražský dopravní podnik (DPP) po povodních v srpnu 2002 zvýšil o desítky centimetrů zábrany proti povodni, opravil čerpací stanice, zlepšil napojení na kanalizaci a zamezil průniku vody průchodkami, kterými vedou kabely.

Článek

Povodeň před 20 lety poškodila téměř dvě desítky stanic pražského metra a pod vodou skončily i dvě soupravy metra. Celkem v Praze povodeň napáchala škodu za 27 miliard korun a poničila desítky domů. „Nejohroženější součástí MHD v případě povodní je metro. Týká se to stanic, které jsou v blízkosti Vltavy, případně pokud vlaky projíždějí pod řekou. Okolo těchto stanic stavíme mobilní povodňové zábrany a na některých místech umisťujeme pytle s pískem,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Povodňová opatření v metru byla do roku 2002 připravena na stoletou vodu, kterou tehdejší záplavy násobně překonaly. „Abychom zabránili opakování této situace, nastavili jsme nová opatření. Mezi nejdůležitější patří zvýšení ochranných prvků stanic o 60 centimetrů nad to, kam dosáhla hladina vody v roce 2002,“ uvedla Řehková.

Upraveny byly podle ní výtlaky čerpacích stanic a jejich napojení na kanalizaci, kdy do nich podnik vložil zpětné klapky zabraňující vodě z kanalizace vrátila se zpět do metra. Překontrolovány a vylepšeny byly tlakové uzávěry, jejichž funkčnost podnik pravidelně testuje. Voda před 20 lety natekla do některých stanic metra také otevřenými průchodkami kabelů. Ty jsou nyní kvalitnější.

Podnik změnil také pravidla sledování vývoje povodňových situací, což umožní včas evakuovat a uzavírat stanice a tunely v ohrožených oblastech. „Technologie chránící metro před povodní, kontroluje DPP nejméně jednou do měsíce,“ dodala Řehková.

K omezení provozu metra dochází podle ní při vyhlášení třetího stupně povodňové aktivity. V tu chvíli vlaky ohroženými stanicemi jen projíždějí nebo je v některých úsecích zaveden kyvadlový provoz. Při předcházejícím druhém stupni zaměstnanci kontrolují funkčnost protipovodňových zařízení.

U povrchové MHD při druhém stupni podnik připravuje změny tras linek a vyčleňuje vozy k přepravě povodňových zábran a čerpadel. Z ohrožených oblastí evakuuje zaměstnance a materiál. Tramvaje jedoucí podél Vltavy či po mostech jsou při možném ohrožení odkláněny na jiné trasy, nebo nahrazovány autobusy. Lanovka v zoo se zastaví již při prvním povodňovém stupni. Rovněž autobusy jsou odkláněny z oblastí ohrožených velkou vodou.

Povodeň v roce 2002 zaplavila 18 z tehdejších 51 stanic pražského metra a 19,6 kilometru tunelů, což bylo asi 39 procent z tehdejší celkové délky. Poškozeno bylo 107 ramen eskalátorů a 23 výtahů. Celkem se muselo z podzemí vyčerpat 1,2 milionu metrů krychlových vody. Ve stanici Florenc zůstaly „utopené“ dvě soupravy metra, které tam byly odstaveny bez cestujících, připraveny k rannímu výjezdu.

Záplavy v srpnu 2002 postihly téměř celé Čechy, o život při nich přišlo 17 lidí.

Reklama

Doporučované