Hlavní obsah

Stavbaři opravují památkově chráněný most v Dobříši, kameny musí ručně rozebrat

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Stavbaři začali ručně rozebírat památkově chráněný most přes Pilský potok v Dobříši na Příbramsku, který je miniaturní replikou Karlova mostu v Praze. Zabere jim to tři až čtyři týdny.

Článek

Most postavený kolem roku 1830 musejí dělníci opatrně rozebrat po kvádrech, během opravy je vrátí. Celá rekonstrukce začala počátkem září a potrvá do srpna příštího roku, náklady jsou téměř 14 milionů korun, řekla dnes novinářům mluvčí krajských cestářů Petra Kučerová. Podle Milana Listopada ze společnosti Swietelsky stavební je cílem zachovat původní ráz historického objektu. Průčelí zůstane identické a na most se vrátí i socha, která byla v minulosti shozena do potoka.

Historický most je v havarijním stavu a doprava přes něj už nebyla bezpečná, proto musel být loni v únoru uzavřen. Poté řidiči jezdili přes mostní provizorium, nyní musejí úsek objíždět.

Oprava se podle Listopada neobejde bez rozebírání jednotlivých kamenů a vybudování nové železobetonové konstrukce. „Veškeré kameny, které budou znovu použity, jsou očíslovány a označeny tak, abychom věděli, kam patří,“ uvedl. Hlavních kamenů je asi 180, drobný materiál má být nahrazen žulovými kameny z lomu.

Práce však nebudou jednoduché a budou vyžadovat konzultace s památkáři. „Projektová dokumentace předpokládá, že dvě třetiny pilířů budou kompletně odstraněny, budou vybetonovány nové včetně základů, a třetina by měla zůstat ve stavu, v jakém je. Vykazuje lepší technický stav, ale bude to všechno ještě konzultováno se zástupci objednatele a památkového ústavu,“ dodal Listopad.

Silničáři chtěli původně most, který donedávna nebyl památkově chráněný, zbourat a nahradit ho novou stavbou. Okrašlovací spolek Dobříš s tím nesouhlasil a inicioval protestní petici, kterou podpořili dobříšští i středočeští zastupitelé. Most byl prohlášen památkou, a byla tak definitivně odvrácena jeho demolice. Předseda okrašlovacího spolku Petr Kadlec upozornil na to, že jde o poslední klasický kamenný most v Dobříši, který vydržel do současnosti. Most údajně vznikl na památku tragické události, kdy se s nevěstou Marií Annou Kloibrovou z Českého Krumlova v červnu 1829 v brodu převrhl kočár a dívka se v rozvodněném Pilském potoce utopila. Stavbu zaplatila její rodina.

Středočeští silničáři se v regionu starají o 11 památkově chráněných mostů, například v Nymburce, Kralupech nad Vltavou, Kostelci nad Labem, Křinci, Štěchovicích či Sazené. Opravy v těchto případech musejí být velmi citlivé. „Vždycky je práce s památkově chráněnými objekty specifická, protože musíme úzce spolupracovat s památkáři a musíme se držet toho, co vyžadují,“ dodala Kučerová.

Reklama

Doporučované