Hlavní obsah

Slovácké divadlo uvede slavné drama Cyrano z Bergeracu

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Milostný příběh zasazený do Paříže 17. století, v němž hlavní hrdina schovává svůj cit za vybroušenou poezii, napsal na sklonku 19. století francouzský dramatik Edmond Rostand.

Článek

Cyrano však bude jiný, než publikum očekává, řekl dnes ČTK a Českému rozhlasu režisér Dodo Gombár. Uherskohradišťská scéna sáhla po přepisu současného britského dramatika Martina Crimpa, který je pro dnešního diváka srozumitelnější a přístupnější.

„Jsem velmi rád, že jsme zvolili tuto verzi, protože Crimp je v něčem současnější, naléhavější. Místo kordu funguje mikrofon, slovo funguje jako nástroj dokazování si jisté dominance, nástroj moci, nástroj získávání preferencí. Mám pocit, že je nám to bližší v tom, že jsme tomu víc schopní na naší úrovni současníků porozumět,“ uvedl Gombár.

Hlavní roli Cyrana nešťastně zamilovaného do sestřenice Roxany svěřil Jiřímu Hejcmanovi. „Myslím, že to je takový antihrdina. Že to je jeho boj s okolím, ale hlavně on bojuje sám se sebou. Se svými vnitřními stavy, se svou neschopností vyjádřit někomu lásku, vyjádřit vůbec nějaké pocity. Takže ho neberu jako básníka a hrdinu, ale spíš jako člověka, který je nešťastný,“ řekl herec.

Zatímco v původním textu hry je Cyrano nosatý šermíř, v inscenaci ve Slováckém divadle vypadá jinak. „Určitě nestavíme Cyrana jako pána s nalepeným dlouhým nosem, protože si myslím, že to vůbec není nutné. Znetvoření, nějaká tělesná vada, je jenom zástupný problém. Jeho problém je úplně někde jinde než v tom, že má dlouhý nos. Takže my jdeme cestou kožního onemocnění, které vyvolává v lidech strach, odpor, předsudky,“ uvedl Hejcman. Kvůli roli se také ostříhal.

Mladého kadeta Kristiána, který na rozdíl od Cyrana nevládne kouzlem slov, hraje Pavel Šupina. Před 20 lety si však Kristiána ve Slováckém divadle zahrál právě Hejcman. „Rozkrývám věci, které jsem tehdy samozřejmě logicky nemohl chápat a teď je chápu. Takže to beru jako takový zvláštní oblouk, herecký i životní,“ řekl Hejcman. Třetí vrchol milostného trojúhelníku, Roxanu, ztělesní Kateřina Michejdová.

V dalších rolích se objeví téměř celý soubor Slováckého divadla. Choreografii představení vytvořila Linda Fernandez Saez, kostýmy a scénu Eva Jiřikovská, hudbu Robin Schenk, dramaturgyní je Hana Hložková. Premiéra moderního zpracování Cyrana z Bergeracu je v Uherském Hradišti naplánovaná na sobotu 29. října od 19:00. První repríza bude o dva dny později.

Reklama

Doporučované