Hlavní obsah

Smartwings už mohou žádat o státní pomoc, program byl v Bruselu schválen

Foto: Profimedia.cz

Letecký byznys se zase rozjíždí, ovšem velmi pomalu a původních hodnot zdaleka nedosahuje. Smartwings již avizovaly poměrně rozsáhlé propouštění.

Reklama

aktualizováno •

Jsme nejpomalejší na světě ve schvalování pomoci leteckému byznysu, soudí spolumajitel letecké společnosti Smartwings Jiří Šimáně. Kdy a zda vůbec získá jeho firma státní garanci na komerční úvěr, není stále jasné.

Článek

Evropská komise už notifikovala rozšíření záručního programu COVID Plus. Na dotaz Seznam Zpráv to sdělil vicepremiér Karel Havlíček a potvrdili i zástupci státní úvěrové pojišťovny EGAP. Informace o schválení měla podle zjištění Seznam Zpráv do Prahy dorazit během pondělí.

V praxi to znamená, že o garanci úvěrů ze strany státní úvěrové pojišťovny EGAP mohou nově žádat i firmy postižené koronavirovou krizí z oblasti dopravy a cestovního ruchu, respektive jejich úvěrující banky. Nejčastěji skloňovanou společností, jíž by se to mělo týkat, je letecký koncern Smartwings.

Zvažovaná pomoc této společnosti se v minulých měsících stala předmětem bouřlivé veřejné polemiky. Vláda se nakonec spornou věc rozhodla vyřešit právě rozšířením záručního programu COVID Plus, do něhož firmy z oblasti dopravy a cestovního ruchu původně neměly vůbec přístup.

Nic se nezdrželo, soudí Havlíček

Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček na začátku července očekával, že notifikace bude záležitostí několika málo dnů, nakonec se protáhla zhruba na tři týdny. I přesto si nemyslí, že by došlo k nějakému faktickému zdržení. A to proto, že příprava žádostí mohla probíhat paralelně bez ohledu na schvalování v Bruselu.

„Nic se nezdrželo, ten proces záruky mohl jet i v době, kdy se čekalo na notifikaci. Je to vždy mezi bankou, EGAP a klientem. Ten proces běží obvykle v řádu týdnů, než se dohodnou podmínky,“ uvedl Havlíček. Vicepremiér také podotýká, že menší firmy z oblasti dopravy a cestovního ruchu do 500 zaměstnanců mohou už nyní využívat i program COVID III.

Každopádně od formálního přijetí žádosti o státní garanci, kterou podává úvěrující banka, po schválení záruky ještě obvykle uběhne nějaký čas, kdy EGAP musí mimo jiné ověřit, zda úvěrovaná firma nebyla v problémech již před koronavirovou krizí. V závislosti na riziku je schváleným subjektům poskytnuto ručení od 70 do 80 procent objemu bankou poskytnutého úvěru.

Zatím schváleno 22 záruk

K notifikaci rozšířeného programu COVID Plus se vyjádřila i úvěrová pojišťovna EGAP:

„Získání záruk závisí ve všech případech na splnění dvou základních předpokladů. Prvním je, že banka nebo banky firmě úvěr poskytnou. Druhým, že v našem interním ratingu získá úvěrovaná společnost ohodnocení nejhůře B-, “ vysvětluje mluvčí EGAP Jan Černý. Interní rating pojišťovny, spočívající především v měření kreditního rizika, se přitom vztahuje na období před vypuknutím pandemie.

Záruky jsou určeny pro velké podniky s minimálně 250 zaměstnanci, na jejichž tržbách se export podílí alespoň jednou pětinou. Výše úvěru je v rozmezí od 5 milionů Kč do 2 miliard Kč, kdy maximální výše úvěru odpovídá 25% ročního obratu firmy. Výše záruk je 80 % jistiny úvěru , v případě interního ratingu EGAP „B-“ je to 70 %, přičemž škála používaná pojišťovnou EGAP odpovídá ratingu agentur S&P a Fitch. Program není určen firmám, které měly existenčních problémy ještě před vyhlášením nouzového stavu.

Dosud EGAP podle mluvčího schválil v rámci programu COVID Plus 22 záruk za víc než 3,6 miliardy korun.

Poslední na světě?

Skupina Smartwings tak stále nemá jisté, že jí státní pomoc bude přiklepnuta. Jiří Šimáně, jeden z akcionářů skupiny, v pondělí pro Seznam Zprávy poukázal na výrazné zpoždění oproti jiným zemím. „Česko je stále poslední na světě v reakci na propad letecké přepravy a pomoci bázovanému národnímu přepravci,“ prohlásil Šimáně v čase, kdy ještě nebyla známa informace o úspěšné notifikaci v Bruselu.

„Na více než tři měsíce nás a další firmy z oblasti dopravy vláda vyřadila z možnosti ucházet se o nějaký program podpory. Uvidíme, s jakými následky… Stále nechápu, jak mohl někdo v našem případě hovořit o preferenčním zacházení,“ podotkl také Šimáně, v jehož případě opoziční politici a média často upozorňují na historicky blízké vztahy s premiérem Andrejem Babišem.

Zatím ale není jasné, jak rychle budou firma, její banka i EGAP schopny žádost o státní garanci zúřadovat a jak moc je to pro budoucnost Smartwings v tuto chvíli klíčové. Zástupci firmy od března upozorňují na nedostatek hotovosti a hrozící insolvenci, pomoci mělo i navýšení kapitálu ze strany akcionářů. Nyní se již letecký byznys zase rozjíždí, ovšem velmi pomalu a původních hodnot zdaleka nedosahuje. Smartwings již avizovaly poměrně rozsáhlé propouštění.

Státní garanci úvěru zvažuje využít i společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. Ta podniká v oblasti autobusové a železniční osobní dopravy. „Analyzujeme podmínky programu COVID Plus, ale pravděpodobně jej využijeme. A to pro další rozvoj našeho byznysu,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí skupiny Aleš Ondrůj.

Reklama

Doporučované