Hlavní obsah

Anatomie cyklistovy smrti. Gino Mäder jel jako gladiátor

Foto: Getty Images, Getty Images

Takhle spadl na Giru těsně před cílem etapy britský sprinter Mark Cavendish.

Reklama

Smrt švýcarského profesionálního cyklisty Gina Mädera všechny šokovala. Dalo se jí předejít?

Článek

Proč musejí silniční cyklisté umírat? A opravdu musejí?

Po páteční smrti Gina Mädera si cyklistický svět klade otázky, které se vynořují po každé tragické události. Někteří znalci jsou teď nekompromisní a tvrdí, že silniční cyklistika je prostě velmi nebezpečná a tragédiím se nedá úplně zabránit.

„Závody na kole jsou ze své podstaty neuvěřitelně nebezpečný sport. Je to prostě povaha tak vysokých rychlostí s tak malou ochranou. Respekt k odvážným sportovcům, kteří riskují vše, aby ukázali svou vášeň. RIP Gino Mädere,“ napsal na Twitter Jonathan Vaughters, šéf stáje EF Education-EasyPost.

A bývalý americký profesionál Tejay van Garderen mu odpověděl: „Dobře jsi to napsal JV. Jsme gladiátoři. Pokaždé, když si připnete číslo a jdete do závodu, může to být naposledy.“

Silniční cyklistika je sama o sobě nebezpečná. Jenže existují ještě formáty etap či závodů, které riziko ještě zvyšují.

Právě čtvrteční model závodu, při němž zahynul Mäder, byl jedním z nich. Zároveň však jsou velmi atraktivní. Cyklisté běžně končí po těžkých výjezdech na nejvyšších bodech. Ale někdy to pořadatelé, aby zvýšili dramatičnost závodění, změní. A to se stalo ve čtvrteční etapě do městečka La Punt.

Cyklisté museli nejprve úspěšně zdolat poslední vrchol, ale pak ještě bojovali o vítězství či dobré umístění v krátkém sjezdu do cílového města. Cíl královské etapy Tour de Suisse byl těsně po dramatickém sjezdu z průsmyku Albula.

Horská prémie, pak sjezd

Ten sjezd je nebezpečný, ale nijak na první pohled vražedný. Je to prostě silnička s ostrými serpentinami. Kdo je opatrný, dává si pozor, nemá problém. Jenže kritická část přišla zároveň po 200 kilometrech. A to už není legrace. I ti nejlepší cyklisté ztrácejí v únavě instinkty, pud sebezáchovy, kontrolu nad vedením kola.

To přesně se mohlo stát mistrovi sjezdů Ginu Mäderovi. Švýcar jel podle všeho ve sjezdu na plný plyn a v jednom kritickém okamžiku přesně neodhadl rychlost a své možnosti. Ostatně nebyl sám, protože prakticky ve stejnou chvíli z tratě vyletěl i další jezdec, Američan Magnus Sheffield.

Rychlosti, kterých dosahují profesionální cyklisté, jsou závratné. Přesahují chvílemi i 100 km/hod. Podobnou rychlostí jeli někteří profíci i při tragické čtvrteční etapě.

Sprint v klesání

Kdo jel někdy na kole kolem 50 km/hod, ví, o čem tu je řeč. Když jste v autě, máte kolem sebe zesílenou kostru vozu a bezpečnostní systém airbagů. Cyklista má jen helmu.

Ale pak je tu ještě jeden nebezpečný formát, k němuž pořadatelé sahají – sprinterský dojezd do cíle v klesání. Kritickým faktorem jsou opět rychlost a těsné rozestupy mezi finišujícími jezdci. Ti už pak nejedou šedesátkou, ale klidně i 80 km/hod. Riziko těžkého pádu se extrémně zvyšuje. To byl případ osudné etapy na Tour of Poland 2021, kdy ve finiši Dylan Groenewegen katapultoval přes plůtky ven z trati Fabia Jacobsena. Ten tehdy málem zemřel.

Rizika se nedají úplně eliminovat. Obrovskou odpovědnost za zdraví cyklistů přebírají pořadatelé závodů. Fanoušci i sponzoři chtějí, aby trasy zvyšovaly dramatičnost. Na druhé straně se ale organizátoři musejí pokusit omezit vše, co rizika pro cyklisty neúměrně zvyšuje.

Reklama

Doporučované