Hlavní obsah

Tajemství zdaru na burze? Rozhodly emoce, říká Čech, který obstál v Londýně

Rozhovor s šéfem české firmy, která vstoupila na burzu v Londýně. Martin Vohánka z Eurowagu je hostem SZ Byznys.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Do svého byznysu se zakousl natolik, že si dělá řidičák na kamion. V půlce září „odbrzdil“ a svůj Eurowag poslal na londýnskou burzu. „Jsme velmi spokojení,“ hodnotí výsledek v prvním rozhovoru poté zakladatel Martin Vohánka.

Článek

Svou firmu, která pro přepravce zajišťuje platby za pohonné hmoty a za mýto i správu vozového parku, připravoval pro burzovní debut celý rok. „Je to velmi náročné i na nervy, obzvláště v té finální části. Všechno je takové exaktní – tabulky, právníci, dokumenty. Ale to, co ve finále rozhoduje, je emoce. Jestli má trh dobrou nebo špatnou náladu,“ vysvětlil Martin Vohánka pro SZ Byznys. Podívejte se nahoře v článku.

A v půlce září nebyla nálada na trhu ideální, přiznává zakladatel společnosti, která zajišťuje služby pro 100 000 kamionů ve 30 zemích nejen v Evropě. „Září bylo na trzích složité. Potkalo se několik věcí, riziko dluhového stropu v americkém Kongresu, čínská realitní bublina Evergrande, disrupce na trhu kvůli dodávkám čipů a komponentů, problémy v logistice, stoupající ceny energií.“

Firma nabídla na londýnské burze 113 milionů akcií. To znamená hrubý výnos kolem 200 milionů eur, v přepočtu 5,1 miliardy Kč. Vohánka je s výsledkem spokojený, i když očekávání byla vyšší: „I když jsme transakci museli upravit, tak tohle byl od začátku náš cíl. A byl bezezbytku naplněn, proto jsme velmi spokojení.“

Platíte tuny právníků a bankéřů

Původně totiž v Eurowagu počítali s tím, že budou akcie nabízet za 175 pencí za kus, nakonec nabídku upravili na 150 pencí. A krátce po zahájení obchodování oslabily pod 135 pencí. Celková tržní kapitalizace firmy v hodnotě přibližně 1,03 miliardy liber (tedy 30,85 miliardy Kč) se tak po propadu kurzu snížila.

Vstup na západní burzu byl pro Eurowag velmi nákladný. „Je to velmi drahé. Co si účtují banky a poradci, mohou být i nižší procenta z hodnoty celé transakce, kolik firma na burze získá. Platíte tuny právníků, bankéřů, auditorů, ale i marketérů a komunikačních expertů,“ vysvětluje Martin Vohánka. V případě Eurowagu to mohlo být 50 až 250 milionů korun.

Eurowag si zatím nechám

Martinu Vohánkovi, který je dle žebříčku Forbes 30. nejbohatším Čechem, po naředění nově vydanými akciemi zůstal v Eurowagu podíl něco přes 48 %. Prodávat ho zatím nehodlá: „Hlavním motivem nebylo to, abych svoje akcie prodal. Ale umožnil jsem ostatním akcionářům, aby jejich akcie byly likvidní a mohli je kdykoli prodat.“

Že na burzu pošle další část firmy, naopak nevyloučil: „Když bude potřeba a přesvědčím investory, můžeme si říci o další prostředky. Může se to stát v dohledné době, ale nemohu to komentovat,“ řekl Vohánka.

Proč se rozhodli pro Londýn, a nikoli pro Prahu? Co užitečného pro byznys se v mládí naučil prodejem pojistek na mosteckém sídlišti? A jak hodlá miliardy využít? Podívejte se nahoře ve videu.

Eurowag

  • Společnost založil v roce 1995 pod názvem W.A.G. Martin Vohánka.
  • Dnes je celoevropskou integrovanou platformou pro platby a mobilitu zaměřenou na komerční silniční dopravu.
  • Loni hospodařil se ziskem před splacením úroků, daní a odpisů (EBITDA) zhruba 1,45 miliardy Kč. To byl proti předchozímu roku nárůst o 22 procent.
  • Čisté tržby dosáhly 3,2 miliardy Kč a zisková marže 46 procent.
  • Zakladatel Martin Vohánka měl před vstupem firmy na burzu v Eurowagu podíl 59,1 procenta, dalších 32,67 procenta měla na konci loňského roku společnost soukromého kapitálu TA Associates.

Reklama

Související témata:

Doporučované