Hlavní obsah

Japoncům s pochopením vládních nařízení pomůže umělá inteligence

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Japonsko bojuje s administrativou. K jejímu zkrocení využije umělou inteligenci ChatGPT, která by vysvětlovala vládní nařízení. O technologii mají zájem i tamní soukromé společnosti, které si od ní slibují úsporu času a nákladů.

Článek

Japonská vláda se pokouší usnadnit pochopení mnohdy nepřehledných a složitých vládních předpisů a nařízení. Pomoci jí s tím má umělá inteligence v podobě chatbotu ChatGPT od společnosti OpenAI.

„Ministerstvo zemědělství, lesnictví a rybolovu nyní zkouší chatbot, aby zjednodušilo a zpřístupnilo úřední dokumenty,“ uvedl ministr Tetsuro Nomura. Japonská vláda tak poprvé veřejně prohlásila, že testuje umělou inteligenci, kterou některé země, jako je například Itálie, naopak zakazují.

„Neděláme s tím nic velkého,“ řekl Nomura novinářům na tiskové konferenci. Také dodal, že chatbot bude zpracovávat pouze veřejně dostupné informace. „Vždy existuje nebezpečí úniku utajovaných informací,“ míní ministr.

Deník Asahi již dříve informoval o plánech ministerstva, které chtělo využít chatbot k aktualizaci příruček například o tom, jak vyplnit žádosti o dotace a další podporu. Každoročně jde o tisíce stránek právních předpisů, ve kterých dochází ke změnám. Úřad dosud zadával jejich přepracování externím dodavatelům.

Agentura Bloomberg také připomíná, že ChatGPT již debutoval v japonských parlamentních debatách, když opoziční zákonodárce použil chatbot k přípravě otázek pro premiéra.

Japonsko se umělé inteligence nebojí

Nejen vláda, ale i velké japonské společnosti využívají chatboty s umělou inteligencí. Druhá největší investiční banka v Japonsku, Daiwa Securities, plánuje od tohoto měsíce zavést technologii ChatGPT jako virtuálního asistenta pro všech svých devět tisíc zaměstnanců, uvedla společnost.

Chatbot může zaměstnancům pomoct při shromažďování informací v angličtině, píše Bloomberg. Tím pádem dojde k úspoře času a snížení nákladů na tvorbu dokumentů. „Rozhodli jsme se, že nejpřínosnějším krokem pro nás bude rychlé a široké uplatnění této technologie, abychom prozkoumali nové způsoby jejího využití,“ píše banka ve svém prohlášení.

Tento krok následuje automobilka Mitsubishi, která začne používat chatbot pro práce, jako je vypracovávání různých žádostí nebo odpovídání na interní dotazy. Mezi další společnosti, jež testují umělou inteligenci pro usnadnění práce, patří nadnárodní Sumitomo Mitsui a banka Mizuho.

Naopak firmy z americké Wall Street se snaží technologii ChatGPT omezit. Mezi společnosti, které zakázaly používání nového nástroje, patří Bank of America, Citigroup, Deutsche Bank, Goldman Sachs a Wells Fargo, informovala agentura Bloomberg v únoru.

Reklama

Doporučované