Hlavní obsah

V Mladé Boleslavi začala stavba bioplynové stanice, její produkci využije MHD

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

V Mladé Boleslavi začala výstavba odpadové bioplynové stanice, její produkci využije městská hromadná doprava pro pohon autobusů na stlačený plyn (CNG).

Článek

Stanice vznikne na okraji průmyslové zóny Plazy, se zahájením zkušebního provozu se počítá za rok. Nový provoz má ročně zpracovat kolem 25 tisíc tun odpadu, zpočátku hlavně z jídelen, restaurací a obchodů s potravinami. Po plánovaném rozšíření areálu o třídicí linku a stanici CNG bude areál schopný částečně zpracovávat i komunální odpad, respektive jeho biologicky rozložitelnou část.

„Produktem bude nejen biometan respektive bioCNG jako palivo pro dopravní podnik města Mladá Boleslav, ale také biologické hnojivo pro použití v zemědělství,“ řekl novinářům jednatel Compag Mladá Boleslav Radek Lizec. Stanice bude podle něj vyrábět i elektrickou energii a teplo, ale jen pro vlastní provoz.

Bioplynová stanice ročně vyrobí přibližně 2,500.000 metrů krychlových bioplynu. Část bude využita v kogenerační jednotce zásobující technologii elektrickou a tepelnou energií. Zbytek se upraví na biometan, který bude po natlakování využíván v čerpací stanici bioCNG pro zásobování plynových autobusů městské hromadné dopravy. „Přebytky biometanu budou vtláčeny do plynárenské soustavy, kde nahradí zemní plyn, čímž jako obnovitelný zdroj energie přispějí k omezení produkce CO2,“ uvedl zástupce dodavatelské společnosti Syner Lukáš Urban.

Podle mladoboleslavského primátora Raduana Nwelatiho (ODS) je výstavba bioplynové stanice prvním krokem, který umožní ekologickou likvidaci a využití odpadů ve městě. „Až tady bude třídicí linka pro komunální odpad, tak bude zčásti využit i komunální odpad a autobusy budou jezdit na směs odpadu, který bude pocházet z kuchyní a komunálního dopadu,“ dodal Nwelati.

Nyní v Mladé Boleslavi jezdí přes 20 autobusů na stlačený zemní plyn, které podle Lizce mohou využít asi 50 procent výrobní kapacity budoucí stanice. Dopravní podnik chce ale postupně nakoupit další autobusy na CNG, takže časem by mohla být využita celá výrobní kapacita nového zařízení.

Investorem stavby je společnost Compag Mladá Boleslav, v níž má 51 procent rakouský koncern Brantner a zbytek město. Projekt je financován z úvěru i dotací z operačních programů Životní prostředí a Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Investice přesáhne 360 milionů korun, s plánovanou nadstavbou pro čištění bioplynu, výrobu biometanu a plnicí stanicí půjde o 430 milionů korun. Z dotací má být pokryto 160, respektive 35 milionů korun. Dvě třetiny všech nákladů půjdou na pořízení náročných technologií.

Reklama

Doporučované