Vědci chtějí najít život na novém druhu exoplanet. Výsledky čekají brzy

Ilustrační snímek.

Vědci ukázali na nový druh exoplanet, kde by mohl existovat život. Jde o tzv. planety třídy hycean. Jsou velké, horké a pokryté vodou.

Dosud se hledání planet, kde by mohl existovat život, omezoval prakticky jen na vesmírná tělesa podobající se svou velikostí, teplotou a složením atmosféry Zemi. Podle vědců z Univerzity v Cambridge by ale život mohl existovat i na planetách hycean, které jsou o hodně teplejší a větší než Země. Na rozdíl od exoplanet podobajících se domovu lidstva jich je také víc a díky své velikosti se lépe pozorují, což podle vědců slibuje větší šance na úspěch při hledání.

Planety hycean mají až víc než dvakrát větší poloměr než Země, atmosféru mají bohatou na vodík a průměrné teploty vzduchu tam dosahují až 200 °C. Z drtivé většiny je ale pokrývají oceány, v nichž by podle vědců mohla nějaká forma života existovat.

K naději je přivedl objev planety K2-18b přezdívané též „mini-Neptun“. Podle vědců by podobných planet mohlo existovat mimo Sluneční soustavu víc.

„Do dvou nebo tří let bychom mohli mít první důkazy o tom, zda na těchto planetách může existovat život,“ cituje vědce a vedoucího studie Nikku Madhusudhana server The Guardian. „Je skvělé, že podmínky pro existenci života by mohly existovat na tak odlišných planetách, než je Země,“ doplnila ho spoluautorka studie Anjali Pietteová.

Pro jejich další výzkum se počítá především s využitím teleskopu Jamese Webba.

Dalekohled Jamese Webba má v budoucnu nahradit již dosluhující Hubbleův teleskop, který rovněž patří americké NASA. Pokud jeho vypuštění vyjde podle plánu, bude v příštím desetiletí přední vesmírnou observatoří, která bude k dispozici tisícům astronomů po celém světě.

Je to však vysoce riskantní mise, protože zrcadlo a solární panely dalekohledu se musí rozvinout ve vesmíru a zařízení bude posláno na sluneční oběžnou dráhu až za Měsícem, což znamená, že existuje jen malá šance na jeho opravu, pokud se něco pokazí. „Když půjde James Webb nahoru, budeme mít srdce až v krku, všechno musí klapnout,“ řekl profesor Richard Ellis z University College London, který se na výzkumu teleskopu podílí.