Hlavní obsah

„Babiš jako praotec Čech.“ ANO zvolilo na billboardech novou strategii

Foto: Jiří Pšenička, Seznam Zprávy

Billboard hnutí ANO.

Hnutí ANO v letošní kampani vyrukovalo s billboardy, na kterých se Andrej Babiš, ale i Karel Havlíček, občanům jeví s otevřenou náručí. Podle expertů to má symbolizovat spásu nebo přinášení darů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rozpjatá náruč jako symbol otevřenosti. Hnutí ANO zvolilo v závěru kampaně na volebních billboardech originální strategii.

Nejen Andrej Babiš, ale například i místopředseda hnutí Karel Havlíček, se občanům ukazují s rozpaženýma rukama, mezi kterými se objevují úderná hesla jako „Volte levnější energie“ či „Volte lepší život“.

Otevřená náruč může lidem evokovat mnohé.

„Ten billboard je schválně udělaný, aby vypadal trošku pohádkově. On tam vypadá jako spasitel. Pokud se chceme soustředit na ty kultické motivy, tak je to jako praotec Čech, co slibuje zemi zaslíbenou,“ hodnotí výtvor z dílny ANO marketér Jakub Horák, který se v minulosti podílel například na kampani Pirátů.

„Gesto je všeobjímající, přátelské, ukazuje solidaritu s lidmi. Takto se fotí politici, kteří chtějí ukázat, že jsou tady pro všechny,“ pokračuje.

Volební štáb Seznam Zpráv

Foto: Seznam Zprávy

Moderátoři Jindřich Šídlo, Marie Bastlová, Martin Jonáš a Kateřina Šafaříková.

Seznam Zprávy vás zvou do svého volebního štábu. V sobotu 4. října od 13:30 v Radlické kulturní sportovně na pražském Smíchově můžete spolu s námi sledovat, jak dopadnou volby do Poslanecké sněmovny.

Předvolební kampaň, průběžné výsledky i to, kam případný vítěz může zavést Českou republiku po volbách, budou komentovat hosté z řad politiků a odborníků i známé tváře Seznam Zpráv a vašich oblíbených podcastů.

Chcete být u toho? Stačí vyplnit registrační formulář a zarezervovat si místo. Těšíme se na vás!

„Pomohu vám všem“

V analogii je Babiš tím, kdo občany zachrání a nese jim dary, které jim zlepší život. „On se vždycky stavěl do pozice zachránce lidí, naznačuje ‚pomohu vám všem‘,“ říká marketingový expert Petr Lesenský a naráží tak na Babišovy předvolební sliby.

Podle Lesenského je ze všeho nejdůležitější, že se o kampani mluví, ať už je její pravý význam jakýkoliv. „Pokud se tam nachází tyto aspekty, které tam možná ani původně nebyly, jako třeba to náboženství, tak pokud se o tom mluví, je to spíše plus než minus,“ myslí si.

Otevřenou náruč na billboardech poté Lesenský považuje za originální. „Otevřenou náruč si nevybavuji, ale pamatuji si portrét Miloše Zemana a tenkrát se také řešilo, co znamenají ty jeho semknuté ruce. To bylo rovněž takové nestandardní,“ říká s tím, že hnutí ANO má dlouhodobě velice úspěšný marketing, což tyto billboardy jen potvrzují.

Podle politologa a experta na marketing Otto Eibla z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně jsou billboardy přirozeným vyústěním kampaně Babišova hnutí.

„Kampaň ANO šlape od začátku do konce. Vnímejme ji optikou posledních čtyř let. Kampaň, kterou vedou, je pozitivní, zatímco komunikace posledních čtyř let byla negativní, oni si navnadili publikum a teď přišli s tím doklepnutím,“ upozorňuje.

I on v gestu vidí otevřenost. „Je to gesto otevřenosti a vstřícnosti, že někdo něco přináší. Je to pozitivní komunikace, která vyvolává dobré pocity. Když se podíváme na billboardy ostatních stran, tak vidíme většinou portréty, on přináší dary,“ říká.

Mladší generace vidí v billboardech hnutí ANO spíše než staročeskou hojnost aktuální gesto známé z fotbalu. Podobně rozpřaženýma rukama totiž slaví své úspěchy anglický útočník Realu Madrid Jude Bellingham.

Bílé košile i trestní oznámení

Hnutí ANO ale v minulosti nezvolilo jen strategii pozitivní komunikace. Na sérii billboardů nechalo hnutí například před pár měsíci natisknout fotku premiéra Petra Fialy s nápisem „Nejhorší premiér“.

To vyústilo v reakci ze strany koalice Spolu, jež nechala spustit generátor obrázků, které jako „nejhoršího premiéra“ zobrazují naopak Andreje Babiše.

Stálicí politických kampaní, ať už na plakátech nebo billboardech, jsou politici vyfocení v bílých, často ležérně rozepnutých košilích. Stylizoval se takto nejen Andrej Babiš, ale také i Petr Fiala, který je na veřejnosti zřídkakdy vidět bez saka a utažené kravaty.

Kontroverze nedávno vzbudily billboardy hnutí SPD, které zobrazují dvě ženy – jednu zahalenou v burce s logy ODS, Starostů a Pirátů, druhou v tílku a rozpuštěnými vlasy s logem SPD. Koláž je doplněna otázkou „Jaké Česko chcete?“ v narážce na boj proti migraci – dlouhodobou agendu hnutí.

V podobném duchu se nesla i kampaň před loňskými krajskými volbami, kde SPD vyrukovala s billboardy, na nichž je zobrazen muž tmavé pleti s nožem a popisem „Nedostatky ve zdravotnictví nevyřeší chirurgové z dovozu“. Tyto billboardy Tomiu Okamurovi i jeho hnutí vynesly trestní oznámení za podněcování k nenávisti. Minulý měsíc došlo k obžalobě a případ poputuje k soudu.

Volby do Poslanecké sněmovny 2025

Česko si 3. a 4. října 2025 zvolí novou vládu. Současná vláda Petra Fialy je v úřadu od roku 2021, kdy výsledky voleb těsně ovládla koalice Spolu. Volební účast tehdy překročila 60% hranici. Nevíte, koho volit? Kalkulačka vám napoví. Vyzkoušejte si sestavit svou vládu.

Výběr stran a hnutí: SpoluANOPiráti (s podporou Zelených) • Stačilo! (KSČM, SOCDEM, SD-SN, ČSNS) • SPD (s podporou Svobodných, Trikolóry, PRO) • STANMotoristé soběPřísaha

Doporučované