Hlavní obsah

Vrátí se děti po téměř roce do škol? Plán testování je nedotažený

Foto: Vojtěch Veškna, Seznam Zprávy

Část dětí se 1. března může vrátit do českých škol. Podmínkou je testování, plán Ministerstva školství má ale spoustu sporných bodů.

Reklama

19. 2. 12:00
Článek

Diskuze o otevření škol se za rok bohužel neposunula. Pořád jsme v Česku v dost kruté fázi pandemie koronaviru. Na druhé straně ale stojí obrovské ztráty z pohledu každého jednotlivého dítěte, říká reportér Josef Mačí.

Téměř rok se české děti učí většinu času z domova, prostřednictvím distanční výuky. Od začátku března by se do školních lavic mohly vracet závěrečné ročníky základních a středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol.

„Nicméně vše je podmíněno tím, že se začne testovat a vybere se dodavatel pro testování. To je základní limit,“ připomíná redaktor Seznam Zpráv Josef Mačí v podcastu Stopáž. České Ministerstvo školství kopíruje systém z Rakouska, kdy se děti testují antigenními testy stěrem z přední části nosu, dvakrát týdně, přímo ve škole. A to povinně.

„Celá diskuze kolem otevření škol vzbuzuje hodně emocí. Existuje tu epidemické riziko, ale proti němu jdou obří ztráty z pohledu každého jednotlivého dítěte. Distanční výuka nikdy nemůže nahradit tu prezenční. Povinné testování je ale zkrátka podmínkou toho, aby se děti mohly do školy vrátit. Plán má ale několik sporných bodů,“ připomíná Mačí.

Například ten, že u testů nebude zdravotník. Děti si je budou provádět samy. Žádný z dodavatelů testů výjimku pro samoodběr dosud oficiálně udělenou nemá. Úředně ji dostane až vítěz tendru, který bude oznámen v pátek odpoledne.

„Učitelé budou nakládat s biologickým materiálem, děti si budou samy odebírat vzorek. Bude to kvalitní? Pak je tu otázka právního ukotvení. Naráží tu na sebe právo na veřejné zdraví, do školy by neměl být vpuštěn infekční člověk, ale ústavně je přitom zakotvené právo na vzdělání. Nejde teď říct, co má navrch. Jediná alternativa pro rodiče, které dítě otestovat odmítají, je nechat své dítě doma. Za vzdělání svých dětí ale budou už ručit sami,“ dodává Mačí.

Pedagogům, rodičům i žákům po roce pandemie docházejí baterky. „Za pár měsíců se způsob fungování výuky změnil až desetkrát. Daleko větší problém než to, že se děti něco nenaučí, jsou ale psychické dopady. Socializace, navazování přátelství, kontaktů, děti ztrácejí tyto měkké dovednosti. A doma začíná být fakt dusno, během pandemie se podle výzkumu PAQ research zvýšil počet konfliktních situací v rodinách,“ připomíná reportér.

Zvládnou se děti správně otestovat samy? Podává Ministerstvo školství během pandemie dobrý manažerský výkon? A změní distanční výuka způsob zkoušení a hodnocení studentů v Česku? Poslechněte si celý díl Stopáže v úvodu článku.

Stopáž

Jediný podcast, který si musíte tento týden poslechnout, pokud nestíháte sjíždět Twitter a chcete si udržet přehled. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Seznam Zprávách, na Spotify, v Apple Podcasts a dalších aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Jaký díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené