Hlavní obsah

Šance pro české lithium: Havlíček řekl, kdo chce v Česku stavět gigafactory

Foto: Unsplash.com

Ilustrační foto.

Reklama

Stát podepsal s ČEZ memorandum o podpoře plánované továrny na autobaterie, takzvané gigafactory. O účast na projektu má zájem automobilka Volkswagen i jihokorejský koncern LG.

Článek

Stát chce, aby v Česku vznikl minimálně jeden projekt továrny na baterie pro elektromobily, takzvané gigafactory. Na úterní tiskové konferenci to řekl vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Zájem podle něj má Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG.

Havlíček a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu. Havlíček uvedl, že jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny na baterie pro elektromobily je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov ze skupiny ČEZ.

Beneš uvedl, že plánovaná stavba gigafactory souvisí s plánovanou těžbou lithia v Česku. O závodě na jeho zpracování chce ČEZ rozhodnout příští rok a zahájit v něm výrobu v roce 2025. Továrna na baterie pro elektromobily by pak podle něj při optimistickém scénáři mohla v Česku stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Znění podepsaného memoranda v pondělí schválila česká vláda. Z materiálu, který má k dispozici agentura ČTK, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2 300 nových pracovních míst.

Lithium a jeho využití byly jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolaly spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL.

„Je tady několik zájemců o stavbu gigafactory. Nejsou rozhodnuti, že budou stavět v Česku, a pokud ano, zda v Karlovarském, nebo v Ústeckém kraji,“ řekl již dříve redakci SZ Byznys Jaroslav Rokos, předseda dozorčí rady Suas Group, která je sesterskou společností Sokolovské uhelné a rozvíjí udržitelné projekty po útlumu těžby uhlí.

Česko není jediné, kdo má eminentní zájem na výstavbě fabrik za desítky miliard, které zaměstnají několik tisíc lidí. O podobné projekty bojuje i Polsko, kde už nyní stojí největší bateriová továrna v Evropě.

V Česku se nachází několik procent celosvětových zásob lithia.
Lukáš Hataš, šéf Asociace pro elektromobilitu

„V Česku se nachází několik procent celosvětových zásob lithia. Baterkárny by tady už jen proto měly stát. Ale v dotacích musí platit férové podmínky. Ne že někdo dostane a jiný ne,“ řekl dříve redakci šéf Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš.

Podle dřívějších odhadů má v Evropě kvůli masovému přechodu k elektromobilitě vzniknout 32 továren na baterie.

Navrhovaný konec prodeje aut se spalovacími motory v Evropě od roku 2035 rýsuje velké byznysové příležitosti. V Česku se vyrobí přes milion automobilů se spalovacími motory ročně, které postupně budu muset nahradit vozy s alternativním pohonem.

Počítá s tím nová strategie Evropské komise „Fit for 55“. Musí ji ale schválit Evropský parlament a hlavně evropské státy. A to nebude snadné.

Výroba osobních aut v Česku loni kvůli pandemii klesla o pětinu na 1,15 milionu vozů.

Český autoland se tak vrátil do roku 2014. V roce 2019 z tuzemských fabrik vyjelo o 274 tisíc automobilů více.

Reklama

Doporučované