Hlavní obsah

Z „diáře“ šéfposlance: Do boje o reklamu povolal Faltýnek Švachulu

Foto: Profimedia.cz

Muž, který chodil s Faltýnkem mladším na víno, byl pro otce spojkou do antimonopolního úřadu.

Reklama

7. 4. 7:30

Seznam Zprávy pokračují v rozplétání zápisků, které si o svých akcích vedl Babišův spolupracovník Jaroslav Faltýnek.

Článek

Předseda poslaneckého klubu a donedávna také 1. místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek měl ve vládním hnutí premiéra Andreje Babiše zcela mimořádné pole působnosti.

Jak dokládají poznámky z jeho „diáře“, jehož obsah Seznam Zprávy rozplétají, šéfposlanec se velmi aktivně věnoval i pražské politice. V letech 2014 až 2018, kdy mělo v hlavním městě ANO primátorku Adrianu Krnáčovou, řešil řadu citlivých obchodních sporů, které měly pro vládní hnutí důležité souvislosti.

Hned na několika místech „diáře“ najdeme z různých časových období Faltýnkovy poznámky k zásadní zakázce dopravního podniku. Jaroslava Faltýnka zajímal miliardový obchodní spor o pronájem reklamních ploch v pražské hromadné dopravě.

V tomto příběhu jde o to, že pražský dopravní podnik vypověděl nejprve smlouvu na pronájem reklamních ploch společnosti Rencar. A to přesto, že je v této firmě minoritním vlastníkem. Poté, co Rencar o smlouvu přišel, získala ji společnost, kterou vede a spoluvlastní Faltýnkův kamarád.

Hned v následujících parlamentních volbách potom ANO dostává od této firmy obří slevu na billboardy v Praze.

Jaroslav Faltýnek si ve svých poznámkách zaznamenával vývoj celé kauzy. Zajímavé je, že jeho zápisky předcházejí reálnou událost.

Kupříkladu: prvním krokem bylo zbavit se smlouvy se společností Rencar. Proto pražský dopravní podnik poslal na sebe sama „udání“ na Úřad pro kontrolu hospodářské soutěže. Potřeboval, aby antimonopolní úřad rozhodl, že smlouva mezi DPP a Rencarem je neplatná.

„Jedním z nestandardních kroků, které DPP učinil, bylo to, že na jaře 2016 podal sám na sebe podnět k ÚOHS, aby prověřil, zda smlouva s naší společností není koncesní smlouvou,“ napsali k tomu právníci Rencaru. „K takovému kroku nebyl DPP vůbec povinen, a proto byl tento jeho krok krajně podezřelý,“ uvedli v připravovaném trestním oznámení, které psali právníci Rencaru svému zaměstnavatelia jež mají Seznam Zprávy k dispozici. Oznámení však zatím formálně nebylo podáno.

V této souvislosti – nejspíš proto, že mu na verdiktu nezávislého úřadu záleželo a bylo nutné rozhodnutí ÚOHS „pohlídat“ – si Jaroslav Faltýnek na oranžový papírek poznamenal: „J. Švachula. Rozhodnutí ÚOHS. Rencar – kdy bude?“

Foto: Seznam Zprávy

Na scénu vystoupil z „diáře“ i Jiří Švachula, Faltýnkův člověk v ÚOHS a dnes expolitik ANO obžalovaný z rozsáhlých manipulací při rozdělování veřejných zakázek.

O schopnostech Jiřího Švachuly v té době věděli jen nejbližší z okruhu Jaroslava Faltýnka.

Veřejně známým se Švachula stal, když ho v březnu 2019 kvůli podezření z rozsáhlých manipulací s veřejnými zakázkami zatkla v kauze Stoka policie, ale do té doby měl pro předsedu poslaneckého klubu hnutí ANO velkou cenu. Byl totiž na antimonopolním úřadu členem rozkladové komise a na ÚOHS se i díky blízkým vztahům s tehdejším předsedou Petrem Rafajem vypracoval ve vlivného hráče.

A s Faltýnkovým synem, jak se ukázalo během vyšetřování Stoky, chodíval na víno.

Zdroje blízké vedení Rencaru Seznam Zprávám pod příslibem anonymity řekly, že Švachula se případem Rencaru na antimonopolním úřadu skutečně zabýval – samozřejmě mimo oficiální rovinu. „My jsme se dozvěděli, že do procesu rozhodování ÚOHS uvnitř úřadu zasahuje Jiří Švachula. V té době jsme ale nevěděli proč,“ řekl redakci zdroj z Rencaru.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu také v tomto duchu dopadlo: smlouva Rencaru v pražském dopravním podniku je neplatná, DPP musí v kauze, kdy udal sám sebe, zaplatit pokutu ve výši milion korun.

Foto: Seznam Zprávy

Klíčová slova: Rencar-Hanč-Adriana. Další list Faltýnkova „diáře“ odkrývá obchodní spor v pražském dopravním podniku s dobrým koncem pro hnutí ANO.

Další poznámky z „diáře“ Jaroslava Faltýnka pak už předznamenávají, kdo nakonec lukrativní zakázku místo Rencaru získá.

„Rencar (šipka) B. B. (Hanč), Adriana. Může se postoupit? Jaký je zájem,“ zní zápisek na čtverečkovaném archu papíru.

Ze zjištění Seznam Zpráv o zápiscích plyne, že Faltýnek tak už v době, kdy se reálně jedná pouze o sporu mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a firmou Rencar, ve svých poznámkách pracuje s pozdějším nástupcem Rencaru – firmou BigBoard.

Marek Hanč uvedený v zápisku byl totiž bývalým pracovníkem BigBoardu (B.B.) a v době poznámky také PR poradcem hnutí ANO. Adriana Krnáčová, jak známo, byla primátorkou Prahy za hnutí ANO a odchod Rencaru patřil k jejím cílům.

Podobně je čas zapsání pozoruhodný u další poznámky z „diáře“: „JC Deco (majoritní vlastník Rencaru, pozn. red.) – šipka – BigBoard.“ A o kousek dál potom za pomlčkou: „Má být výhodnější.“

To znamená, že ještě než vůbec dopravní podnik smlouvu Rencaru vypověděl, poznamenává si Jaroslav Faltýnek budoucího vítěze výběrového řízení. S tím, že má být něčím výhodnější.

Foto: Seznam Zprávy

BigBoard má být výhodnější, zapsal Faltýnek. Otázka zní, co všechno tím myslel.

To, že se o zakázku zajímal, Jaroslav Faltýnek nepopírá. Tvrdí ale, že do ní nezasahoval a byl o ní „jen“ informován. Proč se jako 1. místopředseda hnutí ANO nechával informovat, už nevysvětluje.

„Do toho sporu jsem určitě nikdy nezasahoval a upřímně o tom ani moc nevím. Je možné, že to bylo jedním z témat jednání s panem ředitelem Gillarem (bývalý ředitel pražského dopravního podniku, pozn. red.) a paní primátorkou, ale jak jsem říkal, tyto schůzky měly spíše informativní charakter, kdy jsem se zajímal o události, které by mohly být mediálně nebo politicky významné,“ řekl Seznam Zprávám Faltýnek, který si přesto o věci, o níž mnoho neví, udělal hned několik zápisků.

Nad tímto vyjádřením Jaroslava Faltýnka je namístě otázka, zda mohl jako představitel ANO a sněmovní činovník nějak ovlivnit rozhodovací proces uvnitř pražské městské firmy. Odpověď je ano a to, jak přesně zasahoval do chodu pražského dopravního podniku, popíší Seznam Zprávy v jednom z dalších textů.

Pro případ boje o reklamu postačí zatím jedna okolnost. Jaroslava Faltýnka v kanceláři v Poslanecké sněmovně pravidelně navštěvuje advokát Květoslav Hlína. „Chodím tam průměrně jednou měsíčně, někdy je to častěji, ale pak třeba zase nějakou dobu ne. Průměrně to ale bude asi tak,“ přiznal na dotaz Seznam Zpráv advokát, který byl právníkem dopravního podniku.

A měl takové postavení, že představenstvo firmy si dokonce – 22. 8. 2016 – odhlasovalo, že zasedání, kde se řeší řízení podniku, se má účastnit zástupce Hlínovy advokátní kanceláře HSP.

Zároveň se některá setkání vedení dopravního podniku odehrávala přímo ve Faltýnkově kanceláři.

Na závěr případu o Rencaru, dopravním podniku a zájmu Jaroslava Faltýnka je třeba připomenout, že právě od mateřské firmy BigBoardu nakoupilo hnutí ANO před volbami do Sněmovny v roce 2017 s výraznou slevou reklamní plochy.

Podle údajů v účetnictví za volební kampaň v roce 2017 hnutí ANO u skupiny BigMedia, do níž BigBoard patří, za služby zaplatilo 13,8 milionu korun. Celkově pak hnutí ANO utratilo za billboardy 14 milionů, téměř vše tedy objednalo od skupiny BigMedia.

Údaje analytické společnosti Nielsen Admosphere hovoří o tom, že reálná hodnota služeb objednaných hnutím ANO byla mnohem vyšší: za rok 2017 šlo o 51,6 milionu korun. Hnutí tak na venkovní reklamu před sněmovními volbami získalo více jak sedmdesátiprocentní slevu.

Hlavní manažer ANO Jan Richter má však vysvětlení – říká, že sleva mimo jiné vyplývá z toho, že hnutí nakoupilo billboardy primárně u jedné firmy, tedy u BigMedia.

Ve skupině BigMedia, která po zrušení smlouvy s Rencarem trh s reklamou v pražském metru či tramvajích ovládla, mají podíl podnikatel Richard Fuxa, miliardář Jan Veverka a finančníci z J&T.

Jak už bylo uvedeno, v poznámkách lze vyčíst ve spojitosti s BigBoardem jméno Marka Hanče – jejího spolupracovníka a bývalého mluvčího. Marek Hanč jako PR specialista býval poradcem primátora Bohuslava Svobody z ODS, avšak dnes patří k nejbližším lidem kolem premiéra Andreje Babiše.

Redakci potvrdil, že se v roce 2017 během sporu mezi Rencarem a dopravním podnikem s Faltýnkem a spolumajitelem skupiny BigMedia Richardem Fuxou sešel, odmítá však, že by řešili problematiku pražské reklamy.

„O případ Rencar jsem se nijak nezajímal. Byť jsem historicky pracoval pro skupinu BigMedia, své účinkování v této oblasti jsem přerušil. S billboardovou reklamou jsem při svém poradenském angažmá neměl nic společného. Schůzka z roku 2017, na kterou se mě ptáte, se týkala něčeho jiného,“ řekl Seznam Zprávám Hanč.

Důvody schůzky s Faltýnkem a Fuxou byly podle něho politického rázu – s pomocí společného známého Fuxy prý chtěli s Faltýnkem ukončit tehdejší vzájemné spory.

Faltýnek i Fuxa potvrzují, že k sobě mají blízko, potvrdili i vzájemnou schůzku. Nicméně popírají, že by mělo řešení sporu pražského dopravního podniku jakoukoliv souvislost s kampaní Babišova hnutí. S odůvodněním, že BigMedia získala smlouvy v dopravním podniku až v době, kdy po prohraných volbách v roce 2018 hnutí ANO přišlo o vládu na pražské radnici.

„Ke všem klientům, bez ohledu na to, jedná-li se o politickou stranu či nikoliv, přistupujeme úplně stejně, konkrétní podmínky závisí na garantovaném objemu a době objednání kampaně. Není tedy v žádném případě pravdou, že bychom hnutí ANO poskytli jakoukoliv výhodu oproti jiným klientům či politickým stranám, a konstatujeme, že obchodování s tímto hnutím probíhá za zcela standardních a tržních podmínek,“ napsal Fuxa Seznam Zprávám.

Jeho skupina však stále nemusí mít vyhráno. Soudy se totiž smlouvou (mezi Rencarem a dopravním podnikem) a jejím ukončením stále zabývají, v případu běží i mezinárodní arbitráž. Dopravní podnik si i navzdory tomu trvá na tom, že ukončení spolupráce s jeho dceřinou firmou Rencar se mu vyplatilo.

„V roce 2020 jsme vydělali více než 159 milionů Kč z pronájmu reklamních ploch, které jsou v majetku DPP, tedy zhruba trojnásobek toho, než jsme v průměru ročně dostávali od Rencaru před tím, než DPP začal reklamní plochy soutěžit v otevřených tendrech, což bylo v roce 2016,“ dodal šéf komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené