Hlavní obsah

Žádné oživení se nekoná. Prodej aut v prvním čtvrtletí dál padal

Foto: Getty Images

Za celý letošní rok by se prodej osobních aut mohl meziročně zvýšit zhruba o deset procent.

Reklama

7. 4. 16:32

Ačkoli se prodej nových vozů oproti loňsku v březnu zvýšil, v prvních měsících roku se propadl o 1,3 procenta. Za letošní rok by se podle odhadů prodej mohl meziročně zvýšit zhruba o deset procent.

Článek

Prodej nových osobních aut v 1. čtvrtletí klesl meziročně o 1,3 procenta na 49 534 vozů. V březnu byl odbyt proti loňsku o 46,5 procenta vyšší. Oznámil to Svaz dovozců automobilů. Loni se březnové prodeje osobních vozů kvůli opatřením vlády v souvislosti s koronavirem skokově propadly.

Letošní meziroční březnový nárůst na 20 053 vozů sice zčásti zlepšil čtvrtletní bilanci, ale zůstal druhým nejhorším výsledkem od roku 2014. Trh osobních automobilů tak v prvním čtvrtletí meziročně stagnuje na nízkých počtech jako v loňském roce.

Za celý letošní rok by se prodej osobních aut mohl podle poradenské firmy PwC meziročně zvýšit zhruba o deset procent na 224 000 vozů. Podle experta PwC na automobilový průmysl Pavla Štefka bude výsledek záviset na zvládnutí pandemie a návratu chodu společnosti do normálu. Záležet bude i na vývoji nezaměstnanosti a případné opožděné erozi spotřebitelské a zejména podnikatelské důvěry.

„Jako hlavní riziko pro nové registrace vozů ve 2. polovině roku vnímáme neuspokojení poptávky z důvodů omezené dostupnosti vyrobených vozidel, zejména v důsledku celosvětového nedostatku procesorů a čipů pro auta. Bude tedy také záležet na výrobcích automobilů, jak se dokáží vyrovnat s problémy svých dodavatelských řetězců,“ podotkl.

První je za období od ledna do března Škoda s meziročním poklesem o 10,7 procenta na 17 902 vozů, následuje Volkswagen s nárůstem o devět procent na 4873 aut a třetí je Hyundai s prodejem 4503 vozů, což je proti loňsku o dvě procenta více. Na dalších místech skončily Mercedes-Benz, Ford, Peugeot a Toyota. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (3849), Škoda Fabia (3700) a Hyundai i30 (2585).

Nejoblíbenější obchodní třídou jsou vozy SUV s podílem 40,7 procenta, na druhém místě je nižší střední třída s téměř 17 procenty a na třetím malé vozy. Z hlediska paliva vedou vozy jezdící na benzin s 64 procenty trhu, naftové měly podíl 29,3 procenta a elektromobily jedno procento.

Prodeje nových lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 17,9 procenta na 4304 aut. První je značka Fiat s 573 registrovanými vozy, následují Volkswagen s prodejem 507 aut a Peugeot, který prodal o šest vozů méně. Prodej nákladních aut se zvýšil o 8,8 procenta na 1972 vozů. První je značka MAN s 355 vozy, druhý DAF a za ním Mercedes-Benz.

V kategorii autobusů se zvýšil odbyt o 73,5 procenta na 392 vozidel. V březnu ale meziročně klesl o 12,7 procenta. První je značka SOR se 152 registrovanými vozidly, následují Iveco Bus a Setra.

Prodeje nových motocyklů ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostly o 25 procent na 3600 strojů. V březnu byl nárůst o 88 procent. První je značka Honda s 560 motocykly, následují CF Moto a BMW.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené