Hlavní obsah

Luxusní auta se i za covidu prodávají rekordně. Bohatí se prý nudí

Když se bohatí nudí, prodává se rekordní počet luxusních aut i v pandemii.Video: Jan Marek

 

Reklama

Co se děje, když se miliardáři nudí? Rostou prodeje luxusních aut. A to i přes to, že koronakrize automobilkám nesvědčila. Bentley, Lamborghini či Ferrari se však i navzdory uzavírkám dostaly v covidovém roce na rekordní čísla.

Článek

Průměrně se v továrně Bentley na severovýchodě Anglie vyrobí 62 luxusních aut za jeden den. Ročně to znamená zhruba 10 tisíc prodaných vozů s cenou nejméně čtyř a půl milionu korun za jeden. Anglii však jako i zbytek světa zasáhla pandemie a pro značku vyústila opatření v uzavření továrny na sedm týdnů a dalších devět v polovičním provozu. Luxusní britská stáj musela propustit asi 800 zaměstnanců. Přesto však zažila, alespoň co se prodejů týče, rekordní rok.

„Měli jsme neuvěřitelné objednávky, rekordní objednávky začátkem roku. První čtvrtletí vlastně bylo i navzdory druhé polovině března, kdy začaly lockdowny a covidové problémy, nejlepším kvartálem za stoletou historii společnosti,“ vysvětluje Adrian Hallmark, generální ředitel značky Bentley.

„Další čtvrtletí bylo také rekordní, ale rekordně ztrátové. A třetí čtvrtletí bylo návrat do normálu. Takže když si to ke konci roku shrneme, jsme v dost dobré formě,“ dodává.

Covidový rok? Nejlepší výsledky v historii

Bentley loni prodal celkem 11 206 aut. Dosud rekordní rok 2019 tak překonal o 100 vozů. Klíčová pro automobilku byla hlavně Čína, kde prodeje rostly asi o 50 procent.

Americký server CNN to vysvětluje doslova tak, že „bohatí lidé se nudí“. Dokazuje to i druhá luxusní stáj z koncernu Volkswagen: Lamborghini. Prodeje italského výrobce sice klesly o 9,5 procenta na 7430 vozů, covidový rok 2020 byl ale přesto jeho druhý nejlepší, a samotné čtvrté čtvrtletí dokonce vůbec nejlepší v historii.

Nedařilo se špatným počtářům

A rekordním čtvrtým kvartálem se pochlubilo i Ferrari. Prodeje za celý rok mu sice klesly o 10 procent na 9119 aut, poslední kvartál ale přišel s růstem o 13 procent na 2679 vozů. Všem luxusním stájím se tak dobře ale nedařilo a důvod mohl být i ve špatném načasování nového produktu.

„Musím říct, že jsme na spuštění prodeje Ghostu dobře připravení. Velmi pečlivě jsme zvážili datum 1. září. A důvod, proč ho dnes spouštíme, je, že já osobně vidím dostatečný zájem ze všech koutů světa, aby splnil naše podmínky objednávek a dodávek,“ uváděl Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel britské značky Rolls-Royce z koncernu BMW, nový model loni v říjnu.

Ukázalo se však, že načasování zase tak dobré nebylo. Kvůli přípravám na spuštění prodejů Ghostu „Rolls“ po většinu roku svůj nejúspěšnější model ve starším provedení vůbec nevyráběl, a celkové prodeje automobilky se tak propadly o 26 procent na 3750 vozů.

Rok 2021 vidí luxusní značky pozitivně

Letošek ale Rolls-Royce čeká lepší, protože minimálně na nový Ghost už má prý objednávky pokrývající skoro celý rok. Téměř plno na většinu roku 2021 hlásí i Bentley.

„Za dobu, co jsem 40 let v byznysu, jsem nic takového neviděl,“ sděluje pro CNN své dojmy Brian Miller, prezident řetězce Manhattan Motors, který prodává jak vozy značky Bentley, Lamborghini, tak například i Bugatti. „Prosakuje nám tu docela fantaskní jmění,“ dodává k objednávkám a prodejům.

Obyčejní lidé si kupovali auta méně

Prodeje vozů s cenou přes 100 tisíc dolarů, tedy zhruba 2,2 milionu korun, rostly za čtvrté čtvrtletí loňského roku v USA o 63 procent a o něco levnější automobily za 80 tisíc dolarů téměř dvojnásobně. Trend vůbec neodpovídá koronavirové tendenci ve velkém snižovat odbyt normálních osobních vozů.

Osobních automobilů se loni ve Spojených státech oproti roku 2019 prodalo o 10 procent méně. V Evropské unii byl propad ještě výraznější: kvůli dopadům pandemie se prodeje snížily o 23,7 procenta na 9,94 milionu vozů. Uvedlo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V Česku byl pokles mírnější, přesto ale třeba vyšší než v USA, a to o 18,8 procenta na 202 971 aut.

Reklama

Doporučované