Hlavní obsah
Velký znak České republiky

Volby do Senátu

Výsledky 2. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

Glosa: Premiérka tančí na mejdanu a proč se to nakonec lidem líbí

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Profimedia.cz

Finská premiérka Sanna Marinová na jednání Evropské rady v Bruselu v červnu 2022.

Reklama

19. 8. 14:30

Omlouvat se, to by nedávalo žádný smysl.

Článek

Glosu si také můžete poslechnout v audioverzi.

Představovat politiky jako obyčejné lidi s jejich radostmi i smutky, jako jedny z nás všech. Na tuhle kvalitu nesmí zapomenout žádná bible politického marketingu, už asi tak 150 let. Od dob, kdy víceméně stačilo, že politik – kdysi takřka stoprocentně muž v obleku – bral na ruku malé děti z jásajícího davu, jsme se ale o dost posunuli. Například na sociální sítě.

Videozáznam finské premiérky, mocně tančící na večírku za účasti celebrit, je specifický příběh. V žánru „politik jako jeden z vás“ jde o perfektní exemplář. Autentický. Zábava, odvaz, vášeň. S Andrejem Babišem sdílejícím trsání na „pecka fesťáku“ se to nedá srovnávat.

Přesto je zřejmé, proč se video Sanny Marinové nedostalo na veřejnost zásluhou PR, ale jako premiérce nepříjemný únik. A kdyby podobným energií nabitým záznamem disponoval mistr image „jako jeden z vás“ Babiš, jeho čau lidi tým by ho asi také nezveřejňoval.

Především, je v tomto případě rozdíl, jestli se politik baví „jako jeden z vás“ v soukromí, nebo „s vámi“ na nějaké veřejné akci. S uvolněnou náladou u sklenky na okraji bazénu je potřeba nakládat velmi obezřetně. Mimochodem, Zdeněk Škromach se z politiky nějak vytratil. Monika Babišová svého času na Instagramu taky přibrzdila.

Jedním z nejoblíbenějších a nejprovařenějších příslovcí politického heslosloví je „spolu“ nebo „společně“. Operují s ním – jen Motoristé nejsou Motoristé společně, ale sobě – úplně všichni, od Společně pro Strakonice přes koalici Spolu po Hillary Clintonovou, Donalda Trumpa a Labour Party. Emmanuel Macron vyhrál volby pod plakáty „všichni z nás“ a „s vámi“.

Dojem, emoce sounáležitosti je důležitá a „funguje“. A obrázky politiků jako lidí z masa a kostí ji podporují – ať už jde o různorodou stylizaci pro objektivy reportérů (viz třeba převleky kampaňujícího Borise Johnsona), nebo záběry ze soukromí. Ale i ty, praví marketingové bible, musejí být pod kontrolou. Jinak je to moc velký risk. Nemluvě o nějakých paparazzi fotkách, vždyť i ty svým způsobem politiky polidšťují…

Sanna Marinová na kritiku bujaré zábavy reagovala sympaticky, v dobrém slova smyslu úplně normálně: „Mám rodinný život, mám pracovní život a mám volný čas, který trávím se svými přáteli. V podstatě stejně jako mnoho lidí v mém věku. Budu úplně stejným člověkem jako dosud a doufám, že to bude přijato.“

Neboli: předsedkyně vlády není „jednou z nás“, jen když se to zaručeně a pečlivě naplánovaně hodí do politické komunikace a volební kampaně. Ale i ve chvíli, kdy to může být kontroverzní. Jedněm video z večírku imponuje, ne nadarmo deník Bild Marinovou nazval „nejvíc cool političkou na světě“. Jiní si myslí, že by se státník i v osobním volnu měl chovat jinak. Respektive že je neslušné, když neřeší inflaci, plyn a Putina 24/7, a ani se tak netváří.

Paní Marinová tomu určitě rozumí a i proto říká, že ze zveřejnění videa neměla radost. Ale omlouvat se, to by nedávalo žádný smysl.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované