Hlavní obsah

Glosa: Vybojovali jsme lepší svět. A šeredně jsme se spletli

Miloš Čermák
Novinář, spolupracovník Seznam Zpráv
Foto: Unsplash

Když zaklapneme notebook a vkročíme do reálného světa, divíme se: Kam se poděli všichni vegani a fanoušci elektrických aut?

Reklama

Nadšení na sociálních sítích se nepromítlo…

Článek

Lakonicky řečeno: „Nadšení na sociálních sítích se nepromítlo do ekonomických výsledků.“ Tak vysvětlil Tom Barton, spoluzakladatel firmy Honest Burgers, minulý týden změnu konceptu restaurace na londýnském Leicester Square, otevřené letos v lednu. Původně čistě veganský podnik mění po šesti měsících jídelníček. Nově si bude možné objednat burgery i z kuřecího či hovězího masa.

Je to geniální zkratka toho, co s tím, jak vidíme svět (a jak zároveň svět vidí nás), udělala sociální média.

Zejména dvě věci.

Za prvé: na sociálních sítích nežijeme v realitě, ale pouze ve výřezu z ní. Ano, jsou to ty pověstné bubliny lidí se stejnými názory a stejnými zkušenostmi. Byť to nejsou bubliny zcela homogenní. Algoritmy sociálních sítí jsou dnes ještě mazanější a „míchají“ bubliny tak, aby v nich bylo i určité procento názorových odpůrců. Dost velké na to, aby se postarali o „zábavu“ a rozruch, a zase ne moc velké, aby je bylo možné slavně porazit a zničit. To je přesně to, co zajistí našemu mozku největší dávku hormonů štěstí: vzrušení z bitvy a následnou radost z velkolepé porážky nepřítele.

A za druhé: ten člověk, kterého jsme stvořili pro sociální sítě, nejsme ve skutečnosti my. Je to nejlepší verze nás samých, ale dost možná úplně fiktivní osobnost. Jak se píše někdy píše na začátku románů, „postavy jsou smyšlené, volně inspirované skutečnými lidmi“.

Naši „avataři“ na sociálních sítích jsou lidé silných mravních zásad, se smyslem pro spravedlnost, nadáni soucitem i pochopením pro ostatní, empatičtí, pokrokoví, inovativní, atd., asi si rozumíme. Jsou jako naše fotky na Instagramu: vybrané ze stovek průměrných a desítek dobrých, s „vyphotoshopovanými“ nedostatky a nakonec ještě „projeté“ filtrem.

Takže abychom to shrnuli: nejenže jsme na sociálních sítích obklopeni lidmi, kteří jsou nám podobní, ale navíc pravděpodobně ani neexistují. Stejně jako my sami.

Vítejte ve své sociální bublině, kde lidé s nejvyššími nároky na sebe i ostatní nekompromisně vítězí se svou představou lepšího světa i budoucnosti.

Úžasné!

Jenže pak strčíme mobil do kapsy nebo zaklapneme notebook, a když se ocitneme v reálném světě, tak se divíme. Kam se poděli všichni vegani a fanoušci elektrických aut, kde se naopak berou vrazi klimatu, kteří kupují hovězí z Argentiny a na dovolené létají nízkonákladovkou, a proč je tolik lidí, kteří volí Babiše nebo Trumpa.

Odpověď víme. Je to ze stejného důvodu, proč si od července návštěvníci restaurace „V Honest“ na Leicester Square v Londýně mohou radostně objednávat hovězí burgery.

Nadšení na sociálních sítích se nepromítlo do reality.

Reklama

Doporučované