Hlavní obsah

Klamou radary a mění taktiku. Analýza ukázala ruský systém krádeží obilí

Foto: Profimedia.cz

Práce na poli ve válečné době. Na snímku traktor projíždějící přes checkpoint v Kyjevské oblasti.

Reklama

27. 6. 14:40

Ruskou invazi na Ukrajině provází od začátku zprávy o krádežích ukrajinského obilí ze strany ruských vojáků. Jak tento proces vypadá, v nejnovější analýze mapovala britská veřejnoprávní stanice BBC.

Článek

Britští novináři se zaměřili na analýzu satelitních snímků a dalších dat a zároveň oslovili přes 200 ukrajinských farmářů, jejichž pole aktuálně leží na územích okupovaných Ruskem. Vypovídat se jich nicméně rozhodlo jen pár.

Mezi nimi i muž přezdívaný Dmytro, který svou pravou totožnost skrývá z bezpečnostních důvodů. „Ukradli mi obilí. Zničili naše pozemky, zničili naše vybavení,“ vysvětluje. Z desítek tisíc hektarů půdy, které běžně obhospodařovává, mu Rusové zabrali 80 procent. Jeho obilí odvezli. Dmytro svůj podnik budoval 25 let.

Konvoje nákladních aut

Některé nákladní vozy na sobě nicméně měly GPS zařízení, což umožnilo doložit, že Dmytrovo obilí nejprve zamířilo směrem na okupovaný Krym a následně do Ruska. Oba vozy například zastavily v blízkosti skladiště, které novináři později identifikovali jako místo pro vyprazdňování nákladu a uskladňování, ve městě Okťabrske na Krymu.

Zástupy nákladních vozů je možné vypozorovat na stejném místě i letos 14. června. Sklad se navíc nachází vedle železniční trati, odkud je možný další převoz na jižní Krym nebo do Ruska.

Zatímco první zprávy hovořily obvykle o přímých krádežích ze strany ruských sil, ukrajinští zemědělci naznačují, že taktika se změnila, protože Rusové si uvědomují, že pokud nic nezaplatí, může být budoucí úroda sabotována, píše BBC. Zemědělci tvrdí, že musí nízké ceny za obilí akceptovat, protože nemají jinou možnost a potřebují nakupovat pohonné hmoty a platit zaměstnance.

Kradené obilí míří na Krym především přes dvě hlavní klíčová místa – Chonhar v Chersonské oblasti a Armjansk v severním cípu Krymského poloostrova. Právě na těchto dvou místech v posledních týdnech neobvykle přibylo nákladních vozů. Například satelitní snímek z Chonharu ze 17. června ukazuje až pětikilometrový zástup nákladních vozů za sebou. Novináři se na základě snímků domnívají, že by vozy mohly převážet právě obilí.

Na satelitních snímcích města Džankoj na Krymu jsou podle BBC vidět nákladní automobily čekající na silnici vedle skladu obilí a poblíž vlakového nádraží, kde jsou pak vidět vagony, které se používají k přepravě obilí.

Pohyb ukrajinského obilí pro BBC popsal i expert Andrij Klymenko z Institutu pro černomořská strategická studia v Kyjevě, který pravidelně monitoruje pohyb lodí kolem Krymu. „Nejdříve obilí odvezou na anektovaný Krym, kde putuje do (přístavů) Kerče a Sevastopolu.“

„V Kerčském průlivu (mezi Krymem a Ruskem) překládají ukrajinské obilí z malých lodí na velkoobjemová plavidla, kde ho míchají s obilím z Ruska. Nebo v některých případech plují do této oblasti jen proto, aby vyvolali zdání, že nakládají ruské obilí,“ dodává.

Lodě se skrývají před radary

Obilí pak podle Klymenka získá certifikaci o ruském původu a míří dále do zahraničí. Především pak do Sýrie nebo Turecka. BBC uvádí, že ukradené obilí z Ukrajiny mizí na palubě devíti lodí. Jejich pohyb z přístavů v Turecku a Sýrii sledovala za pomoci dat z výzkumné agentury Lloyds List Intelligence od začátku letošního dubna.

Lodě podle zjištění „klamou“ radary, které sledují jejich pohyb. Když vplouvají do Černého moře nebo se pohybují u Kerčského průlivu, vypínají sledovací zařízení. Když je opět po určité době zapnou, lodě plují s hlubším ponorem směrem na jih, což naznačuje, že během výpadku naložily náklad.

Příkladem novináři uvádí loď ruského majitele Matros Pozynich, kterou satelitní snímky společnosti Maxar zachycují v polovině května v krymském Sevastopolu. V průběhu této cesty zamířila loď do Kerčského průlivu, odmlčela se na pět dnů a následně se objevila stovky kilometrů jižně v Černém moři. Loď byla následně vyfocena v syrském přístavu Latakia, byť měla vypnutý lokalizátor.

Obilí dále mizelo i na palubách ruské lodi Sormovskij 48 nebo na lodi Finikia ve službách syrského námořnictva.

Vysoká aktivita je v posledních týdnech patrná i u obilného terminálu Avlita v Sevastopolu, kde je viditelný žlutý náklad. Podle novinářů by mohlo jít právě o obilí. Zda je tato aktivita pro lokalitu typická, následně novináři ověřovali na snímcích z předchozích let. Žlutý náklad se na nich objevuje až letos.

Mike Lee ze společnosti Green Square Agro, který pracoval jak na Ukrajině, tak v Rusku, tvrdí, že část obilí vyváženého z Krymu by mohla být součástí zásob z loňské sklizně, jejíž vývoz narušil konflikt.

Válka na Ukrajině

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

.

Podívejte se, jak pomoci Ukrajině. Reportéři Seznam Zpráv se už pošesté vydali na Ukrajinu, podívejte se na jejich očitá svědectví z válkou zmítané Ukrajiny. Seznam Zprávy v ukrajinštině (praktické informace, zprávy, příběhy) – Українські новини.

To nejdůležitější k dění na Ukrajině shrnujeme každý všední den v newsletteru Tečka. Přihlaste se k odběru.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované