Článek
Polské středisko pro analýzu dezinformací NASK zaznamenalo na facebooku reklamy, které pravděpodobně byly zaplaceny ze zahraničí s cílem ovlivnit nynější kampaň před prezidentskými volbami v Polsku. NASK uvědomil kontrarozvědku ABW a požádal společnost Meta, které patří Facebook, o zablokování podezřelých účtů. Ty za politickou reklamu utratily v posledních sedmi dnech více než kterýkoliv volební štáb, uvedla televize TVN 24 na svém webu. Společnost Meta podle agentury Reuters podezření odmítla.
Evropské vlády jsou ve střehu ohledně známek vměšování do voleb od doby, kdy Rumunsko loni v prosinci zrušilo probíhající prezidentské volby kvůli podezření z ruského vměšování, což Moskva popřela, upozornil Reuters. Připomněl, že první kolo polských voleb se uskuteční již v neděli. Utká se v něm liberální varšavský starosta Rafal Trzaskowski jako kandidát vládnoucí strany Občanská platforma, historik Karol Nawrocki jako kandidát nejsilnější opoziční strany a krajně pravicový nacionalista Slawomir Mentzen.
Podezřelé politické reklamy jako by podporovaly Trzaskowského a diskreditovaly Nawrockého a Mentzena, ale podle analytiků NASK mohlo jít o záměrnou provokaci s cílem uškodit podporovanému kandidátovi a destabilizovat společnost před volbami. NASK vyzval uživatele internetu k obezřetnosti vůči reklamám, které neschválily jednotlivé volební štáby.
Místopředseda polské vlády a ministr digitalizace Krzysztof Gawskowski uvedl, že NASK uvědomil kontrarozvědku ABW, která zjišťuje, z jaké země byly reklamní účty financované. „Musíme dát jasně najevo, že pro takové počínání není v demokratickém státě místo,“ zdůraznil.
Společnost Meta tvrzení o možném zahraničním vměšování odmítla. „Každý, kdo chce na našich platformách zadávat reklamy týkající se sociálních témat, voleb nebo politiky, musí projít ověřovacím procesem, aby prokázal svou totožnost a to, že žije v zemi, ve které se reklamy zobrazují. Naše vyšetřování potvrdilo, že správce spojený s těmito stránkami je autentický a sídlí v Polsku. Neviděli jsme žádné důkazy o zahraničním vměšování,“ uvedl mluvčí společnosti podle Reuters.
Polsko již dříve uvedlo, že kvůli své roli hlavního překladiště západní pomoci Ukrajině, kterou v roce 2022 napadlo Rusko, je hlavním terčem ruské špionáže, sabotáží a kybernetických útoků, připomněl Reuters. Dodal, že Gawkowski nedávno prohlásil, že Polsko čelí „bezprecedentnímu pokusu o vměšování do volebního procesu z ruské strany“. Dnes Gawkowski uvedl, že za reklamu byly utraceny „statisíce zlotých“, tedy v přepočtu miliony korun, ale že neví, zda je za kampaň zodpovědné Rusko.
Rusko popírá, že by se vměšovalo do cizích voleb.