Hlavní obsah

UNESCO chce zakázat smartphony ve školách. Zhoršují podle něj kvalitu učení

Foto: guruXOX, Shutterstock.com

Nadužívání smartphonů a dalších zařízení má podle UNESCO negativní vliv na učení. Ilustrační fotografie.

Reklama

Nová zpráva UNESCO upozorňuje na negativní vliv technologií na učení a doporučuje zákaz chytrých telefonů ve školách. Školy však často již mají vlastní regulace.

Článek

Plošně zakázat používání chytrých telefonů ve školních třídách po celém světě doporučuje organizace UNESCO – agentura OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu. Podle její nejnovější zprávy nadměrné používání mobilních telefonů negativně ovlivňuje schopnost učit se.

To by nebylo příliš překvapivé, zpráva však uvádí, že negativní vliv na pozornost žáků má i pouhá blízkost mobilního telefonu. Zákaz má kromě zlepšení kvality učení pomoci chránit děti a dospívající před kyberšikanou.

UNESCO varuje mimo jiné před nadměrným používáním technologií ve vzdělávání, konkrétně se jedná o chytré telefony a počítače. Jejich výhody se totiž bez vedení učitele nebo při nadměrném užívání vytrácejí, píše web euronews.

Kromě zhoršení kvality učení mají hodiny strávené u obrazovky údajně negativní vliv také na emoční stabilitu dětí. Návrh zakázat chytré telefony ve školách má vyslat jasnou zprávu: digitální technologie, včetně umělé inteligence, by měly být vždy podřízeny „vizi vzdělávání zaměřené na člověka“ a nikdy by neměly nahradit setkání s učitelem, píše The Guardian.

„Digitální revoluce má nesmírný potenciál (…) , avšak je třeba věnovat zvláštní pozornost tomu, jakým způsobem je využívána ve vzdělávání. Technologie by měly zlepšovat studium a především pomáhat studentům a učitelům. Dejme potřeby studenta na první místo a podporujme učitele,“ uvedla generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulayová.

Podle zprávy může mít nadměrné nebo nevhodné používání rozličných zařízení (tablety, telefony, notebooky) ve třídě a doma celkově negativní dopad na pozornost studentů a jejich schopnost učit se. Zpráva se odvolává na rozsáhlý soubor dat, která naznačují „negativní souvislost“ mezi nadměrným používáním digitálních technologií a výkonem studentů.

Ačkoli technologie mohou potenciálně otevřít příležitosti k učení pro miliony lidí, přesto velká část převážně z chudších regionů na vzdělání nedosáhne. Digitální vzdělávací infrastruktura je zároveň poměrně drahá a její náklady na životní prostředí jsou často podceňovány. Její přínos však zpráva rovněž uznává, příkladem může být například přechod na online vyučování v průběhu epidemie covidu-19.

Školy již regulace mají

Na základě analýzy více než dvou set vzdělávacích systémů UNESCO odhaduje, že přibližně každá čtvrtá země již zakázala či omezila chytré telefony ve školách, ať již prostřednictvím zákonů či nařízení.

Patří mezi ně třeba Francie, Finsko nebo Itálie, která zakázala používání mobilních telefonů ve školách v prosinci a učitelé dostali pokyn, aby si zařízení od studentů vyzvedli na začátku dne.

Nizozemsko plánuje přijmout podobné restrikce během příštího roku. Ve Spojeném království byl podán návrh na zákaz telefonů ve školách v roce 2021, aby se zlepšila kázeň studentů, byl však zamítnut ze strany školských odborů. Podle nich školy mají již roky zavedená omezení na používání chytrých telefonů.

Například Geoff Barton, generální tajemník britské Asociace vedoucích škol a vysokých škol, uvedl, že většina „škol již má zavedeny pevné zásady týkající se mobilních telefonů“.

„Úplný zákaz používání mobilních telefonů ve školních prostorách by vyvolal určité praktické obavy, například u rodičů, kteří chtějí kontaktovat své děti. Někteří žáci také používají telefony jako způsob platby ve veřejné dopravě. Chápeme samozřejmě všechna rizika spojená s nadužíváním telefonů, avšak faktem zůstává, že rozšířené používání chytrých telefonů je celospolečenským problémem, jehož důsledky se projeví především mimo školy,“ dodal.

Reklama

Doporučované