Hlavní obsah

Technologičtí giganti představili své výsledky: Vydělávají bez ohledu na AI

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Pavel Kasík, Seznam Zprávy, AI vizualizace

Umělá inteligence vtrhla na pracoviště (AI vizualizace, ilustrační snímek).

Reklama

Microsoft i Google zdůrazňují důležitost umělé inteligence. Ve čtvrtletních zprávách je ale vše při starém. Obě firmy vykázaly růst, i když pomalejší než loni. Microsoft díky zájmu o inteligentní cloud, Google díky reklamám.

Článek

„Firmy se nás ptají, jak mohou co nejrychleji aplikovat novou generaci umělé inteligence ve svém podnikání, bezpečně a zodpovědně,“ uvedl Satya Nadella, šéf Microsoftu, u příležitosti zveřejnění čtvrtletních a výročních výsledků podnikání.

Také Google zdůraznil roli umělé inteligence: „Dnes budu mluvit o naší ohromné energii, včetně toho, že jsme nadále ve vedení v oblasti umělé inteligence a jak se těšíme na další evoluční krok internetového vyhledávání,“ uvedl na svém představení kvartálních výsledků Sundar Pichai, šéf firmy Google i mateřské firmy Alphabet.

V posledním půl roce – především od implementace GPT-4 do vyhledávače Bing – se mluví o tom, že jsou giganti Google a Microsoft ve válce na poli umělé inteligence. To je do značné míry pravda: obě firmy chtějí ukázat, že do této dynamické oblasti investují a že jsou připraveny nástroje generativní umělé inteligence smysluplně implementovat. Microsoft slibuje chytrého asistenta do svých nástrojů Office a Teams, Google plánuje integraci do Workspace.

V účetních rozvahách se ale ještě tyto novinky nestihly projevit. Což investoři v podstatě uvítali. Náklady na vývoj i provoz nové generace umělé inteligence jsou ohromné. Oba softwaroví a cloudoví giganti navíc chtěli své akcionáře uklidnit: tradiční zdroje příjmů nejsou kvůli „nové“ umělé inteligenci v ohrožení.

Google lehce překonal očekávání

Začneme podle abecedy u firmy Alphabet. Investory zajímalo, jak se firma pere s klesajícím zájmem o internetovou reklamu nebo zda její sociální/obsahová síť YouTube nezaostává za čínským TikTokem.

Ve všech těchto ohledech se mohl Sundar Pichai investorům pochlubit s pozitivními zprávami. Celkové příjmy oproti loňskému období stouply o 9 % (při zohlednění měnových konverzí) a zisk stoupl dokonce o 29 %.

„Toto je náš sedmý rok, kdy je firma Google od samotných základů orientovaná na umělou inteligenci,“ podtrhl Pichai. „Proto intuitivně víme, jak integrovat umělou inteligenci do našich produktů.“ Cílem podle něj je, aby byla AI užitečná pro všechny. Připomněl, že „brzy“ bude k dispozici nový velký jazykový model Gemini, který bude kombinovat různé typy vstupů.

„To nám umožní proměnit všechny naše produkty, včetně toho nejdůležitějšího, tedy vyhledávání,“ popsal Pichai inovativní experimenty v oblasti, která je dlouhodobě hlavním tahounem příjmů společnosti. Pokud Bing – který experimentální vyhledávání zavedl dříve – nějaké zákazníky z vyhledávače Google odlákal, na příjmech se to neprojevilo.

Svou roli hrají také vertikální videa „YouTube Shorts“, která si každý měsíc pouští dvě miliardy lidí na celém světě, což je meziroční nárůst o třetinu. Tato videa jsou inspirovaná tiktokovým formátem.

Celkově Alphabet překonal očekávání analytiků, když své čisté zisky meziročně navýšil o 15 procent. Obavy z klesající poptávky po internetových reklamách se zatím nenaplnily. Výsledky firma zveřejnila až po zavření burzy, ale mimoburzovní cena v reakci na publikovaná čísla stoupla asi o pět procent.

Microsoft potěšil i zklamal

Také šéf Microsoftu – Satya Nadella – mluvil o klíčové roli umělé inteligence pro současnost a budoucnost firmy. „I nadále se soustředíme na to, abychom byli ve vedení nového trendu v oblasti umělé inteligence,“ uvedl. „Abychom pomáhali zákazníkům využívat Microsoft Cloud k získání co největší hodnoty ze svých digitálních dat, a zvyšovali tak jejich operační potenciál.“

Právě cloudu (a především službám Azure) vděčí firma za to, že také na konci tohoto období hlásí růst. Meziročně Microsoft navýšil příjmy z cloudových služeb o 18 %, ze služeb Azure dokonce o 27 %. Připomeňme, že služba Azure vydělává i díky tomu, že na ní běží modely GPT-4 a spol. od OpenAI.

Naopak oslabil segment operačních systémů. V prodeji licencí Windows OEM pokračuje propad poptávky, který trvá už více než rok. Také v prodeji zařízení příjmy klesly meziročně skoro o pětinu.

V oblasti her a konzolí se podařil mírný růst (2 %). Klesly sice příjmy z prodeje herního hardwaru (konzolí Xbox), ale zase stouply příjmy z prodaných her a dalšího obsahu prostřednictvím předplatného.

Trochu překvapivě rostly příjmy i ze sociální sítě LinkedIn, o které není v médiích tolik slyšet a která se od covidu více orientuje i na nabídku profesního vzdělávání.

Provozní náklady firmy vzrostly o 2 %, částečně i kvůli pokutě, kterou musel Microsoft zaplatit Evropské unii za nedodržení některých GDPR předpisů, uvádí Reuters.

Microsoft celkově ukázal 10% nárůst příjmů a 23% nárůst čistého zisku. Pro investory to přesto bylo mírné zklamání. Jeho cloudový byznys rostl rychleji, než Wall Street očekával, ale propad v oblasti osobních počítačů a operačních systémů – tradičně silné oblasti redmontské firmy  – naopak zklamal. Investoři také čekají na to, jak dopadne snaha o koupi herního studia Activision Blizzard, která se táhne už rok a půl. Na burze tak cena akcií „po zavírací době“ klesla asi o 4 %.

Připomeňme ale, že oběma firmám – Microsoftu i Googlu – se od začátku roku na burze velmi dařilo. Microsoft od 1. ledna navýšil svou hodnotu o asi 45 %, Alphabet/Google pak o 37 %.

Do ceny akcií se samozřejmě promítají nejen výsledky současné, ale i očekávání budoucího vývoje. A tedy i očekávání zisků z nových nástrojů založených na generativní AI. V účetních knihách ale zatím umělá inteligence hlavní roli rozhodně nehraje.

Reklama

Doporučované