Hlavní obsah

Zakladatel vagnerovců se snaží přesvědčit Putina o zahájení defenzivy

Foto: Profimedia.cz

Vladimir Putin v listopadu loňského roku.

Reklama

Rusko by před možnou ukrajinskou protiofenzivou mělo přejít do defenzivy, snaží se ruského prezidenta Vladimira Putina přesvědčit finančník Vagnerovy skupiny Jevgenij Prigožin i ruské vojenské vedení.

Článek

Prigožin se podle pravidelné analýzy situace na ukrajinském bojišti amerického Institutu pro studium války (ISW) zasazuje také o to, aby se ruské jednotky soustředily na udržení současných frontových linií a neusilovaly o další zisky. Rusko podle zakladatele vagnerovců musí čelit nadcházející ukrajinské protiofenzivě plnou silou a pokusit se udržet pozice, aniž by ukončilo válku nebo zahájilo mírová jednání.

Pauza po vyvrcholení ukrajinského útoku by Rusku umožnila posílit bojové síly a vybudovat v ruské společnosti nacionalistickou podporu pro obnovení boje i v případě porážky, domnívá se podle amerických analytiků Prigožin.

Také ruské vojenské velení se pravděpodobně snaží přesvědčit Putina, aby se obrátil k obranným operacím. Toto poselství se mu ovšem zřejmě nedaří bez okolků předat.

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu a náčelník ruského generálního štábu Valerij Gerasimov podle analýzy pravděpodobně vnímají hrozbu ukrajinské protiofenzivy, ale na Putinovo naléhání zřejmě pokračují ve vysílání vojáků k posílení „nesmyslných“ útočných operací. Ruská zimní ofenziva nedosáhla ambiciózních cílů Kremlu, ruské síly ale pokračují ve snaze dosahovat svých taktických cílů, bez ohledu na to, jak okrajové a nákladné tyto zisky jsou.

Ruské vojenské velení také možná částečně napravilo napjaté vztahy s Prigožinem, aby přesvědčilo Putina k zastavení útočných operací, uvádí ISW.

Zprávy z bojiště

Hlavní událostí příštích týdnů má být připravovaná ukrajinská ofenziva. V určitém ohledu už se zjevně rozbíhá, a to psychologickém. Podezřelé výbuchy daleko za frontovou linií pak vyvolaly spekulace o nové ukrajinské zbrani.

Ruské ministerstvo obrany zahájilo rozsáhlou kampaň pro dobrovolné rekruty, v níž se snaží podpořit jejich mužnou hrdost. Snaží se je přilákat tvrzením, že hledá „skutečné muže“, uvedla britská vojenská rozvědka v nedělním přehledu situace.

Na ruských sociálních sítích, billboardech a v televizi lidé zaznamenali „všudypřítomnou“ reklamní kampaň, která rovněž zdůrazňovala finanční výhody přihlášení se do armády. Je však velmi nepravděpodobné, že by přilákala Ruskem uváděný cíl 400 tisíc dobrovolníků, uvádí rozvědka.

Reklama

Doporučované