Zelená kometa se blíží k Zemi. Vidět snad bude i pouhým okem

Nedávná fotka komety C/2022 E3 (ZTF).

V následujících týdnech se na noční obloze bude objevovat kometa C/2022 E3 (ZTF). Podle Pavla Suchana z Astronomickém ústavu AV ČR je dobrá šance, že ji budeme moct sledovat i pouhým okem.

Teprve loni objevená kometa C/2022 E3 (ZTF) se nyní, po dlouhých 50 tisících letech, pomalu blíží k průletu kolem Země. Nejblíž naší planetě se má podle NASA ocitnout 2. února a podle astronomů je dost možné, že ji v tomto období budeme moct vidět i pouhým okem.

Jasnost předpovědět nelze

Šanci, že kometa bez dalekohledu vidět bude, odhaduje tiskový tajemník Astronomického ústavu AV ČR Pavel Suchan asi na padesát procent. Záleží, jak se bude C/2022 E3 (ZTF), která svou jasnost nedávno zvýšila, dál „chovat“.

„Může dojít k takzvanému outburstu, neboli v podstatě výbuchu a uvolnění materiálu z jádra komety a tím pádem dalšímu rozjasnění. Zrovna tak se ale nic takového stát nemusí a uvolňujícího se materiálu může začít naopak ubývat,“ řekl Suchan s tím, že další vývoj jasnosti komety není možné odhadnout.

Klíčový v této otázce bude 12. leden. Tehdy se totiž C/2022 E3 (ZTF) dostane do nejbližšího bodu ke Slunci. Tam se má kometa nejvíc zahřát a v důsledku toho se dají očekávat výrazné změny v jasnosti.

Astronomové nicméně neočekávají, že C/2022 E3 (ZTF) předvede podobnou podívanou jako poslední nepřehlédnutelná kometa NEOWISE v roce 2020. Ta zářila velmi jasně a dobře vidět byl i její dlouhý ohon. Zelená kometa C/2022 E3 (ZTF) bude podle Suchana, jestli ji vůbec bez dalekohledů uvidíme, vypadat spíš jako rozmazaná hvězda.

Z města nic neuvidíte

Pokud chcete kometu pozorovat, budete muset vyhledat místo s nízkým světelným znečištěním. Ve větších městech jste nejspíš bez šance. Podle mapy světelného znečištění jsou vůbec nejlepší místa k pozorování noční oblohy v Česku Šumava, Beskydy, Jizerské hory, Podyjí, Manětínsko či České Švýcarsko. Mapu světelného znečištění Česka si můžete prohlédnout zde.

Pohled na kometu vlastním okem je podle Suchana obecně poměrně vzácný jev. „Člověku se může povést vidět pouhým okem zhruba tak jednu jasnou kometu za desetiletí,“ řekl popularizátor astronomie s tím, že samozřejmě záleží, jestli člověk takové pozorování aktivně vyhledává.

Na přelomu měsíce hleďte nad Velký vůz

V tuto chvíli je C/2022 E3 (ZTF) dalekohledem nejlépe vidět nad ránem a po 16. lednu, kdy výhled přestane rušit Měsíc, už bude vidět zhruba od jedné ráno. Na přelomu ledna a února, kdy se kometa přiblíží na 42 milionů kilometrů k Zemi, nebude „zacházet“ už vůbec a na obloze vydrží celou noc.

V tomto období kometu podle Suchana můžete hledat deset stupňů od Polárky, přičemž bude postupně procházet nad ojí Velkého vozu směrem do souhvězdí Žirafy. Kolem tohoto data bude podle Suchana kometa také poměrně rychlá a každých 24 hodin bude o 12 průměrů Měsíce dál.

Své jméno kometa dostala podle systému dalekohledů Zwicky Transient Facility (ZTF), který ji objevil loni v březnu. Že se k Zemi přibližuje podruhé po 50 tisících letech, vědci odhadují na základě výpočtu délky její dráhy.