Hlavní obsah

Další Dozimetr: Policie stíhá šéfa ze skupiny Metrostavu za kruhový objezd

Foto: Město Nymburk

První firma stavbu kruhového objezdu nedokončila. Středočeský kraj pak v roce 2021 vybral společnost BES z Benešova.

Dokončení kruhového objezdu v Nymburku se prodražilo o sedm milionů - kvůli zakázce zadané z ruky bez výběrového řízení. Detektivové důkazy sesbírali při vyšetřování rozsáhlého případu Dozimetr.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V další větvi korupční kauzy Dozimetr začala policie stíhat manažera firmy BES, která je součástí stavebního koncernu Metrostav.

Obchodní šéf firmy Jakub Ryšavý, jak zjistily Seznam Zprávy, se podle detektivů podílel na zmanipulování zakázky na rekonstrukci kruhových objezdů v Nymburku. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje tuhle zakázku svěřila firmě BES bez soutěže. Proti původním propočtům se prodražila o sedm milionů.

Jakub Ryšavý o svém stíhání nechtěl v úterý mluvit. „Nezlobte se, počkám, jak dopadne vyšetřování. Je to pro mě složitá situace,“ řekl.

Středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) pak v úterý uvedla, že zatím o stíhání vedeném Národní centrálou proti organizovanému zločinu nemá ověřené informace. „Policie krajskou správu silnic ani kraj ještě oficiálně nekontaktovala,“ reagovala.

Dalšími obviněnými jsou podle pondělní zprávy Deníku N bývalý ředitel středočeských silničářů Jan Lichtneger a podnikatel Zakaria Nemrah, který vystupuje v hlavní části korupční aféry Dozimetr spojené se zakázkami Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Právě přes sledování tohoto případu se detektivové dostali i na zakázku na rekonstrukci nymburského kruhového objezdu. Policisté se vážně zabývali podezřením, že „dozimetrovská“ skupina kolem podnikatele Michala Redla chce systematicky odčerpávat peníze ze stamilionových smluv na údržbu silnic kolem Prahy.

Bez soutěže a mnohem dráž

Seznam Zprávy vypátraly, že aktuální obvinění se týká zakázky z roku 2021. Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, do níž tehdy nastoupil nový ředitel Lichtneger, opravovala v Nymburce kruhový objezd u nemocnice. Udělala výběrové řízení, ale firma, jež zakázku za 31 milionů vyhrála, nebyla schopna dílo dokončit.

Vedení silničářů tedy bez standardní soutěže oslovilo jiné dvě firmy, za kolik jsou schopny práce dodělat. První přišla s cenou 23,9 milionu, zmíněná společnost BES z Benešova nabídla 21,9 milionu. Takže vyhrála.

Přitom silničáři vedení ředitelem Lichtnegerem zpočátku počítali s tím, že dokončení bude stát 14,8 milionu.

Aby zvítězila firma BES, provázely podle vyšetřovatelů zadání zakázky machinace.

Vedení silničářů - jak je možné vyčíst z veřejných dokumentů k zakázce - například tvrdilo, že je nutné práce rychle dodělat, protože v silnici zejí díry s odkrytým plynovodem, což je nebezpečné. Dalším argumentem bylo, že se lidé mohou zranit na rozkopaných chodnících nebo že hrozí finanční ztráta, pokud by se stavba kvůli průtahům přehoupla do zimy, kdy není možné práce provádět.

Kraj chce náhradu škody

Kvůli nymburské zakázce podával přesně před rokem trestní oznámení opoziční zastupitel Martin Herman (ANO). Postavil jej na tom, že nebyly splněny podmínky pro zadání zakázky takzvaně z ruky. Zákon říká, že je možné za krajně naléhavých okolností, které ale podle zastupitele Hermana nenastaly.

„Ředitel Lichtneger si tenkrát prostě jen vymyslel příběh, jak je nutné stavbu zachránit,“ popsal Herman. Hospodářská kriminálka mu po čase odpověděla, že se trestnímu oznámení nebude věnovat, protože už případ řeší Národní centrála proti organizovanému zločinu.

Bývalý ředitel Lichtneger v úterý nezvedal telefon, neodpověděl ani na zprávu se žádostí, aby se k obvinění vyjádřil.

Zápis z dozorčí rady Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje ze září roku 2021 však ukazuje, že na jednání stav problémového projektu prezentoval. „Uvedl, že cena oproti předchozí smlouvě o dílo byla navýšena cca o polovinu,“ zachycuje zápis ředitelova slova.

Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje

Jan Lichtneger vyhrál konkurz na nového ředitele středočeských silničářů v roce 2021. Následující rok ho radní ze dne na den odvolali - kvůli kauze Dozimetr.

Kraj podle hejtmanky Peckové počítá s tím, že bude v rámci trestního řízení požadovat za tuto zakázku náhradu škody.

„Na výzvu k připojení k trestnímu řízení je v tuto chvíli brzy, pokud trestní stíhání započalo tento týden. Dá se však očekávat, že vyzváni budeme. Budeme mít postavení poškozené a přihlásíme se o náhradu škody, jakmile to bude možné,“ upřesnila Pecková.

Policie: Chtěli podíly ze zisku

Už v roce 2022, kdy došlo na obvinění hlavních aktérů kauzy Dozimetr, Seznam Zprávy napsaly, že ředitel silničářů Lichtneger byl podle kriminalistů spojkou ke skupině kolem podnikatele Redla.

Lichtneger nastoupil do funkce šéfa silničářů v březnu roku 2021 jako vítěz konkurzu. Hned poté si podle vyšetřovatelů nechal vytáhnout dlouhodobé smlouvy s firmami zajišťujícími pro kraj stamilionové opravy rozbitých silnic, odklízení sněhu nebo sekání trávy.

Smlouvy společně s přehledy, kolik která firma díky spolupráci s krajem vydělává, Lichtneger podle detektivů předal podnikateli Nemrahovi, svému dlouholetému známému.

„Pak po společné analýze tohoto přehledu stanovili po předchozí dohodě s Michalem Redlem scénář, na jehož základě chtěli za účelem vlastního neoprávněného obohacení donutit co do obratu nejvýznamnější dodavatele KSÚS, aby jim z prostředků KSÚS neoprávněně odváděli předem dohodnutý podíl,“ stojí v soudním povolení k domovním prohlídkám z roku 2022.

Tehdejšího ředitele Lichtnegera pak krajští radní po propuknutí kauzy Dozimetr vyhodili. Lichtneger ale proti tomu podal žalobu a letos v zimě soud pravomocně rozhodl, že výpověď se neodehrála podle zákona. Kraj se proti verdiktu dovolal k Nejvyššímu soudu.

Doporučované