Hlavní obsah

Policie: Ředitel silničářů nosil informace Redlově korupční skupině

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Michal Redl, podnikatel a údajný šéf korupční skupiny, je od pátku ve vazbě.

Reklama

Detektivové uvedli, že ředitel středočeské správy silnic Jan Lichtneger pracoval pro úplatkářskou skupinu. S jedním z jejích členů se dobře znal a do vedení krajské silničářské organizace dosadila skupina i svého člověka.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Skupina kolem politika Petra Hlubučka (STAN) a podnikatele Michala Redla chtěla podle policie vydělávat i na úplatcích za zakázky ve Středočeském kraji.

A to, jak uvádí policie, podle stejného modelu, kvůli němuž detektivové od minulého týdne Hlubučka a spol. stíhají za korupci v pražském dopravním podniku: Nejprve dosadit své lidi do vedení organizace, pak s jejich pomocí přitlačit zájemce o zakázky ke zdi, ať platí provize.

Podle dosud neveřejných dokumentů z vyšetřování, které Seznam Zprávy pročetly, měl být spojkou k Hlubučkově a Redlově skupině ředitel Krajské správy a údržby Středočeského kraje (KSÚS) Jan Lichtneger.

Za tuto – silničářskou – část kauzy není dosud nikdo obviněn. Všechna dosavadní trestní stíhání byla zahájena v souvislosti s údajným tunelováním pražského dopravního podniku. Tři lidé – Michal Redl, Petr Hlubuček a Zakaría Nemrah jsou ve vazbě.

Jan Lichtneger, tvrdí vyšetřovatelé, nastoupil do funkce šéfa silničářů loni v březnu – nedlouho předtím vyhrál výběrové řízení. A hned v prvních týdnech si v úřadu podle policie vytáhl dlouhodobé smlouvy s firmami, jež pro kraj zajišťují opravy rozbitých silnic, odklízení sněhu nebo sekání trávy. Jde o smlouvy, jež má kraj s firmami už od roku 2005, další uzavřel o tři roky později. Pro pětici společností znamenají až stamilionové tržby.

Jan Lichtneger tyto smlouvy, plus přehledy, kolik která firma díky spolupráci s krajem vydělává, podle kriminalistů předal Zakaríovi Nemrahovi, dalšímu z obviněných v kauze dopravního podniku.

„Pak po společné analýze tohoto přehledu stanovili po předchozí dohodě s Michalem Redlem scénář, na jehož základě chtěli za účelem vlastního neoprávněného obohacení donutit, co do obratu, nejvýznamnější dodavatele KSÚS, aby jim z prostředků KSÚS neoprávněně odváděli předem dohodnutý podíl,“ píší policisté.

Přímo vypichují, že to byl Nemrah, kdo šéfa silničářů přivedl ke spolupráci s Redlem. A že to byl Redl, kdo dával řediteli úkoly.

Z policejního dokumentu je zřejmé, že vyšetřovatelé získali tyto informace díky odposlechům – napíchnutý měli ostatně v kauze dopravního podniku jak byt užívaný Michalem Redlem v centru Prahy, tak i telefony lidí, které policisté řadí do jeho skupiny.

Podnikatel Zakaría Nemrah, zvaný ve skupině i v silničářské branži „Zaki“, pak měl zařídit, aby krajem nasmlouvané společnosti dostaly vzkaz: kraj začne omezovat objednávky údržbových prací a dostat je tak do ekonomického tlaku. „Následně jim pak měl Zakaría Nemrah nabídnout, že způsobem, jak tento stav ukončit, je pravidelně odvádět právě prostřednictvím jeho osoby, podíl prostředků vyplácených ze strany KSÚS,“ říkají detektivové.

Jak zjistily Seznam Zprávy, ředitel silničářů Lichtneger a podnikatel Nemrah se velmi dobře znají. Lichtneger založil například v roce 2016 firmu Sesaneli, která má v předmětu podnikání například poradenství, a začátkem června ji prodal právě Nemrahovi.

Tuhle informaci mezitím zachytilo i vedení kraje. „Můžu říct, že jsem vůči panu řediteli ztratil lidskou důvěru. Není možné, aby v takové situaci vedl organizaci s miliardovým rozpočtem,“ řekl Karel Bendl (ODS), radní pro dopravu.

Mezi firmami, které mají zmíněné smlouvy s krajem, je například ČNES podnikatele Vladimíra Drába. „Slyšel jsem o tom. Ale za mnou nebyli,“ reagoval Dráb na otázku, jestli po něm chtěl někdo úplatky.

„Nemám čas, omlouvám se. V noci jedu na dovolenou. Jestli něco potřebujete vyřešit, pošlete mi e-mail,“ požádal pak Michal Holík, majitel společnosti Silnice Čáslav, další z těch, která pro kraj ve velkém pracuje. Pak už se však neozval.

Skupině kolem Redla se také podle verze policistů podařilo do klíčové pozice na krajskou správu silnic dosadit svého člověka (podobný model, tedy obsazování pozic loajálními manažery se odehrával i na dopravním podniku). Tím mužem měl být Jan Jirsa, jenž má u silničářů na starosti takzvaný dozor investora – tedy mimo jiné kontrolu, jestli firmy odvádějí kvalitní práci.

Jirsu chtěl Redl podle vyšetřovatelů dosadit právě do pražského dopravního podniku, proti se však postavil generální ředitel Petr Witowski.

„Ing. Jan Jirsa tak byl na shora uvedené místo dosazen ke dni 1. 9. 2021, přičemž předtím slíbil plnou loajalitu Zakaríovi Nemrahovi a Ing. Janu Lichtnegerovi,“ poznamenávají policisté v dokumentu.

Jirsa měl v pondělí vypnutý služební telefon, hovory padaly do hlasové schránky. „To, že policisté zmiňují i pana Jirsu, je pro mě překvapivá informace,“ řekl radní pro dopravu Bendl.

Ředitel Lichtneger mobil nezvedal, neodpověděl ani na zprávu se žádostí o rozhovor. Minulý týden, když Seznam Zprávy poprvé zveřejnily, že šéf silničářů také vystupuje v možné korupční kauze, středočeští radní postavili Lichtnegera mimo službu.

Kancelář ředitele středočeské správy silnic i jeho domov byly minulou středu místem, kde policie udělala domovní prohlídku. Krajská správa silnic pak v oficiálním prohlášení uvedla: „Důrazně vyvracíme spekulace o tom, že by Jan Lichtneger byl jakýmkoli způsobem napojen na stíhanou skupinu lidí, Dopravní podnik hlavního města Prahy a další organizace.“

Zároveň však mluvčí silničářů odmítla odpovědět na otázku, jestli byl ředitel s podnikatelem Nemrahem v kontaktu a jak dlouho jsou přátelé. Odkázala na to, že policisté zavázali ředitele mlčenlivostí.

Případ STAN a operace Dozimetr

Foto: Seznam Zprávy, ČTK

Tváře kauzy: Michal Redl, Pavel Kos, Petr Hlubuček.

Ve středu 15. června ráno spustili detektivové z NCOZ rozsáhlou akci. Na desítkách míst v Praze i ve Středočeském kraji zatýkali podezřelé, prohledávali jejich kanceláře a důkazy hledali i v soukromí. Akce Dozimetr, jak ji popsali policisté v dokumentech, rozkryla skupinu politiků, manažerů a lobbistů, kteří ovlivňovali veřejné zakázky i chod veřejných firem – především pražského dopravního podniku. Vyšetřování otřáslo i politickou scénou, padl kvůli němu ministr školství a na hraně se ocitlo vládní hnutí Starostové a nezávislí.

Reklama

Doporučované