Hlavní obsah

Staré mistryně. Nová výstava Národní galerie představuje přehlížené malířky

Foto: Martin Divíšek

Vlevo je podobizna hraběnky Anny Elizabeth von Solms-Braunfels z konce 40. let 17. století od Ernestiny Šarloty Nasavsko-Hadamarské.

Uměleckou tvorbu žen z šesti století předcházejících roku 1900 a působících ve střední Evropě, Nizozemsku či na území Itálie představuje nová výstava pražské Národní galerie.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Přehlídka nazvaná Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900 se koná ve Valdštejnské jízdárně, potrvá do 2. listopadu. Kurátorka Olga Kotková ji sestavila z galerijní Sbírky starého umění, kterou vede, a především z mnoha zápůjček.

Výsledkem je protipól stálé expozice Staří mistři, zaměřené téměř jen na mužské autory, tedy jakási pomyslná přehlídka „starých mistryň“. Kotková dokonce v rozhovoru pro Český rozhlas Radiožurnál zmínila, že v návaznosti na aktuální přehlídku a čerstvé restaurování některých děl by jimi galerie mohla obměnit sbírky starých mistrů. „Právě o ta nově zrestaurovaná díla bychom chtěli obohatit naše stálé expozice,“ uvedla.

Podle ředitelky Alicje Knastové se Národní galerie snaží zaplnit mezery, o nichž historie dlouho mlčela. „Jedná se o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku a my v ní máme bez nadsázky kus srdce,“ říká. Přibližně 150 děl, maleb, kreseb, grafik i soch mapuje cestu od prací středověkých řeholnic až po sebevědomý styl malířek 19. století.

Ženská tvořivost a umělecké ambice dlouho vyžadovaly odvahu prosadit se navzdory překážkám. Organizátoři kladou důraz i na dobu a prostředí, v nichž díla vznikala. Omezené možnosti vzdělání a prosazení umělkyň kontrastovaly s jejich talentem, schopností tvořit i vůlí uspět.

Podle Olgy Kotkové umělecké školy po staletí studovali pouze muži. „Ženy také, až na malé výjimky, nemohly stát v čele malířských dílen. U nás se například mistryní v cechovní dílně mohly stát pouze vdovy po malířích,“ zmiňuje kurátorka praxi, kdy ženy oficiálně směly vést dílnu až po zrušení cechů. Podobně dříve nemohly tvořit ani oltářní obrazy.

+16

Svými portréty proslula například italská renesanční malířka Sofonisba Anguissola, která žila v letech 1632 až 1625. Na zřejmě nejznámějším díle zpodobnila vlastní sestry, jak před přihlížející služebnou hrají šachy. Autorka si vysloužila pochvalu mimo jiné od renomovaného Michelangela a na svůj dvor ji pozval španělský král Filip II.

První ženou přijatou do akademie umění v italské Florencii byla Artemisia Gentileschi, tvořící v 17. století. Tvorbou se vyrovnávala s traumatem po znásilnění kolegou a po veřejném procesu. I její odkaz výstava připomíná.

Za první západní profesionální umělkyni bývá považována boloňská rodačka Lavinia Fontana. Autorka narozená v 16. století měla vlastní ateliér. Pracovala na zakázkách pro šlechtu i církev, přičemž kariéru dokázala skloubit s rolí manželky a matky třinácti dětí.

Mimo Itálii zase vynikla nizozemská malířka Rachel Ruysch, která roku 1750 zemřela na svou dobu ve vysokém věku 86 let. Pocházela z přírodovědecké rodiny, což se odrazilo v jejím výtvarném zájmu o botaniku. Stala se dvorní malířkou v Düsseldorfu, zároveň vychovala deset dětí a tvořila celý život. Její současnice, německá malířka Marie Sibylla Merian, pro změnu jako první evropská žena podnikla vědeckou expedici do Jižní Ameriky.

Spousta významných autorek se prosadila až v závěru 18. století či prvních dekádách 19. století, a to také ve střední Evropě. Teprve poté se umělecké akademie otevřely ženám, v českých zemích se tak stalo dokonce až v roce 1918.

Zápůjčky na přehlídku ve Valdštejnské jízdárně poskytly Nadace Raczyńských při Národním muzeu v Poznani, Národní galerie v Boloni, Státní umělecké sbírky v Drážďanech, Obrazová galerie Státního muzea v Berlíně, stejně jako české státní, církevní i soukromé sbírky. Některé obrazy z depozitářů bylo nutné restaurovat, například portrét faráře Martina Maixnera, přivezený z Moravské Třebové. „Je to obraz nalezený na půdě ve velmi zuboženém stavu,“ dodává šéf restaurátorů Národní galerie Adam Pokorný. Toto plátno namalovala Rosa Mück původem z Rudy nad Moravou.

Doporučované