Hlavní obsah

Českému „zlatému grálu baterií“ chybí kapitál, v sázce je miliarda od investorů

10:12
10:12

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: Daniel Novák, Seznam Zprávy

Závod Magna Energy Storage v Horní Suché na Karvinsku, kde se měly ve velkém vyrábět baterie HE3DA.

Výroba baterií HE3DA v továrně Magna Energy Storage na Karvinsku je proti původním předpokladům mizivá. Ve firmě zůstala jen malá část zaměstnanců. Podnik, jemuž chybějí miliardy korun, hledá už přes rok investora.

Článek

V Horní Suché na Karvinsku stojí už pátým rokem továrna Magna Energy Storage. Měla ve velkém vyrábět české baterie HE3DA. Produkce je však ve srovnání s původními plány zanedbatelná. Projekt se potýká s nedostatkem kapitálu, z továrny zmizela většina zaměstnanců a hlavní aktéři řeší i krizové scénáře. Ve hře je přitom více než jedna miliarda korun, kterou do projektu vložili investoři. Mezi nimi jsou i známá jména typu zakladatele výrobce zdravotních postelí Linet Zbyňka Frolíka.

Při zahájení výstavby moravskoslezského závodu na baterie HE3DA v roce 2017 se počítalo s tím, že do dvou let začne vyrábět. Zaznívala slova o vybudování „malého českého Silicon Valley“ a nastartování masové výroby včetně expanze do USA.

Původní harmonogram se ale začal bortit. Představitelé projektu z toho v letech po otevření závodu v roce 2020 vinili covid, důsledky války na Ukrajině a spory s čínskou firmou, která se původně měla stát investorem.

Mezitím svět zažil překotný vývoj bateriových technologií, rozmach byznysu okolo bateriových úložišť i aktuální střízlivění.

Navzdory tomu, že kořeny baterií HE3DA sahají do období kolem roku 2010, protagonisté projektu stále trvají na tom, že jejich technologie je unikátní a díky využití nanotechnologií jsou jejich baterie výkonnější, bezpečnější a mají i dnes šanci prorazit.

Aktuálně zástupci HE3DA označují za největší problém drtivou čínskou konkurenci. Ta přispěla k letošnímu krachu švédského výrobce baterií Northvolt, do něhož investovaly i velké automobilky jako Volkswagen, a nedaří se ani slovenskému bateriovému projektu InoBat.

„V roce 2024, kdy byla Magna Energy Storage připravena zahájit dodávky, poklesly razantně ceny baterií zejména kvůli trojnásobnému přebytku výrobní kapacity v Číně. MES zrealizovala několik dodávek věrným zákazníkům, ale zbylé obchodní příležitosti byly pro MES ekonomicky nerealizovatelné. Hlavní problém je, že čínští výrobci jsou schopni dodávat i za ceny pod výrobními náklady,“ uvedl ve vyjádření pro SZ Byznys Václav Binar, který Magna Energy Storage řídí.

Situace je pro projekt okolo baterií HE3DA o to složitější, že kromě propadu cen způsobenému čínskou výrobou chybí firmě také kapitál. „Situace projektu HE3DA byla složitá a nadále je komplikovaná. Největší komplikací je dlouhodobé podfinancování celého projektu,“ poznamenal šéf projektu Binar.

V této situaci se tak firma rozhodla utlumit výrobu a změnit strategii. Místo masové výroby pro energetiku nyní zástupci HE3DA hovoří o „specializovaných řešeních pro zákazníky ve vybraných segmentech“.

„Byla dodána prototypová řešení podle parametrů zákazníků, jež jsou testována, a u prvního produktu již došlo ke schválení. Další jsou v procesu. Nyní již kontrahujeme první zakázky, jež by měly otevřít dveře k dlouhodobým dodávkám a naběhnutí výroby a plné kapacitě,“ doplnil ředitel Magna Energy Storage Binar.

Před třemi lety hovořil zakladatel a většinový akcionář projektu HE3DA Radomír Prus o tom, že prioritou firmy je po vybudování první výrobní linky výstavba dalších dvou linek. Produkční kapacity však od té doby zůstaly beze změny.

„Máme tam jednu velkokapacitní výrobní linku. Měla být plně automatizovaná. Momentálně však funguje v hybridním režimu, kdy se část musí manuálně dodělávat. Takže je tam nízká kapacita, která navíc není dofinancovaná,“ popsal současnou situaci manažer Magna Energy Storage a investorské skupiny Battery Unite Matěj Pech.

Původně v továrně Magna Energy Storage pracovalo kolem 60 lidí. V současnosti je tam přibližně 15 zaměstnanců.

„Pokud bychom pokračovali ve výrobě, tak bychom se asi položili,“ poznamenal předseda dozorčí rady Magna Energy Storage Milan Rýdl, který v projektu baterií HE3DA řídí rovněž významnou investorskou skupinu Battery Unite.

Foto: Daniel Novák, Seznam Zprávy

Matěj Pech (vlevo) a Milan Rýdl z bateriového projektu HE3DA a investorské firmy Battery Unite.

Zástupci projektu však uvádějí, že aktuální situace neznamená, že by se v továrně nic nedělo. V malých počtech se tam podle nich dělají bateriové články nové generace. Od nich si slibují průlom například v zakázkách pro kritickou státní infrastrukturu. Rovněž věří v postupné restartování hlavní výrobní linky a v následné vybudování dalších produkčních kapacit. Firmě na to však chybějí miliardy korun.

„Ještě předcovidový rozpočet projektu počítal s celkovou investicí kolem 5,4 miliardy korun. To znamená, že v současnosti nám chybí čtyři až čtyři a půl miliardy korun. Máme technologii, která je schopná konkurovat, ale pouze v případě, když bude vyráběna ve větším množství,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys předseda dozorčí rady Magna Energy Storage Milan Rýdl.

Hledání kupce

Hlavní postava HE3DA podnikatel Radomír Prus již před třemi lety hovořil o tom, že se baví s blíže neurčenými strategickými investory o vstupu do projektu. Nejpozději v roce 2024 si HE3DA za tímto účelem najala i poradenskou společnost BDO. Jednání však zatím žádný výsledek nepřineslo.

„Získání dodatečných prostředků je pro nás samozřejmě klíčové. S investory dlouhodobě jednáme, prošli jsme úspěšně technickou prověrkou renomované bateriové instituce pro významného investora. Jednání jsou zdlouhavá, jedním z hlavních faktorů je pokles víry v evropský bateriový průmysl po krachu všech projektů,“ poznamenal ředitel Magna Energy Storage Binar.

Foto: Daniel Novák, Seznam Zprávy

Jedna z baterií HE3DA, kterou má firma vystavenou ve svém centru v Praze-Letňanech.

Zástupci bateriového startupu si již vytvářejí také záložní plán pro případ, že by nový kapitál nezískali. Spočívá v prodeji samotné budovy závodu v Horní Suché. Nemovitost by si projekt HE3DA dále pronajímal.

„Je to spíše krizový scénář. A nebylo by to něco, z čeho bychom byli nadšení. Problém jednání se strategickými partnery je však v jejich délce. Řešíme tedy, co by se stalo, kdyby to nevyšlo. To, že jsme postavili továrnu v původní velikosti, je fajn, ale je to vlastně mrtvý kapitál. A protože víme, že jsme schopni naše baterie prodávat do určitých segmentů, tak by i uvolnění kapitálu z té stavby bylo řešení, jak finanční situaci ve firmě zlepšit a znovu rozběhnout výrobu,“ řekl šéf dozorčí rady Magna Energy Storage Rýdl.

„Postavili jsme obrovskou továrnu a to, že přijdou krizová léta, jsme netušili. Pokud někde máme umrtvený kapitál, který bychom zároveň byli schopni investovat do výroby a prodeje, a tím pádem celou firmu zachránit, tak by to dávalo smysl. Ale je to varianta, kterou ne úplně preferujeme,“ dodal Rýdl.

Nikdo z akcionářů projektu zatím ale podle Milana Rýdla neláme nad projektem HE3DA hůl.

„Zatím se nám daří udržet shodu na tom, že si nikdo nepřeje, aby projekt skončil. Pořád jsme přesvědčeni, že držíme v podstatě zlatý grál. Jsme přesvědčeni, že máme vysokou pravděpodobnost uspět. Bohužel jsme projekt realizovali v neuvěřitelných podmínkách,“ poznamenal šéf dozorčí rady Magna Energy Storage a Battery Unite.

Obavy investorů

Již v roce 2023 ale dali investoři najevo, že se o investice do bateriového startupu obávají. Zakladatel HE3DA Radomír Prus se tehdy stáhl do pozadí a do dozorčí rady nastoupili zástupci investorských uskupení Battery Unite, Battery Corporation a Venture Club.

„Projekt je v náročné fázi, kdy se vyhodnocují další kroky a jedná se o možných řešeních. Otevřeně říkáme, že naplnění původních milníků trvá déle, než se očekávalo. Naši investoři to vnímají střízlivě. Část přistupuje ke své investici konzervativně, část stále vidí potenciál za předpokladu, že se podaří naplnit realistický plán dalšího postupu,“ uvedl ve vyjádření pro SZ Byznys šéf investorského sdružení Venture Club Petr Šedivý.

„Naší prioritou je ochrana vloženého kapitálu a nalezení racionální cesty. Ať už formou partnerství, restrukturalizace, či jiné transakce. Bohužel projekt je od počátku podfinancovaný a dnešní stav je přímo úměrný množství investovaných prostředků,“ doplnil Šedivý z Venture Club.

Projekt dává podle Šedivého technologicky smysl tam, kde hrají roli parametry jako bezpečnost, životnost či evropský původ, nikoliv pouze nejnižší cena.

„Životaschopnost je ale podmíněna splněním několika kroků: včasné a dostatečné financování výroby, profesionální řízení, získání dostatečného objemu zakázek ve zvolených segmentech a škálovatelný výrobní plán s udržitelnou jednotkovou ekonomikou. Bez těchto předpokladů není fér slibovat investorům zisk,“ dodal šéf investorské skupiny Venture Club Petr Šedivý.

Exekuce v katastru

O napjaté situaci okolo projektu HE3DA svědčí také dva razantní kroky, které za poslední rok podnikli menší věřitelé firem okolo bateriové výrobny. První událostí bylo v říjnu 2024 podání insolvenčního návrhu ze strany jedné zaměstnankyně závodu v Horní Suché, která nedostala výplatu za dva měsíce. Krátce po podání insolvenčního návrhu firma dlužné mzdy doplatila.

Nový problém s věřitelem vyvstal společnosti Magna Energy Storage letos v létě. RBP zdravotní pojišťovna vyvolala proti Magna Energy Storage exekuci, vyplývá ze zápisu v katastru nemovitostí. Stalo se to kvůli nedoplatku zdravotního pojištění ve výši mírně převyšující šest tisíc korun.

„To jsou věci, které bohužel utekly. Hlídáme každou korunu a čelíme tlaku třetích stran, které využijí cokoli,“ uvedl k loňskému insolvenčnímu návrhu a aktuální exekuci šéf Magna Energy Storage Václav Binar.

Související témata:
Radomír Prus
Battery Unite
Venture Club

Doporučované