Hlavní obsah

Amazon posiluje. Pandemie pomáhá nejen online nákupům, ale i cloudům

Foto: flickr.com

Online obchodování již dávno není hlavní doménou Amazonu, v současnosti vlastní třetinu celého sektoru cloudových služeb.

Reklama

Americká společnost Amazon se stala nepostradatelnou pro americkou společnost. Svůj vliv za pandemie ještě zvýší.

Článek

Lidé po celé planetě se uzavírají do svých domovů, aby unikli před nákazou nemoci covid-19, a jen hrstka společnosti o sobě může říct, že se stala v této době nepostradatelnou. Internetový obchod Amazon mezi ni patří.

Amazon ve virtuálních regálech nabídl vše od potravin po čisticí prostředky. Jeho role stoupla v době, kdy se lidé obávají cesty do normálních kamenných obchodů.

Amazon, podobně jako české ekvivalenty Alza a Mall, hlásí poptávku jako o vánočních svátcích. Nicméně zde podobnost Amazonu s českými protějšky končí, protože americká společnost nepodniká pouze v sektoru e-komerce.

Přítomnost i budoucnost je na cloudu

Amazon Web Services je cloudová platforma nabízející servery pro třetí strany, ale i pro účely samotné společnosti. Pod svými křídly schovává projekty jako Zoom a Netflix, po kterých v současné době rapidně vzrostla poptávka.

Je zdaleka největší podobnou službou na světě. Na celosvětovém trhu s cloudovými službami Amazon zastává celou jednu třetinu podle výsledků z průzkumu společnosti Synergy research group. Na druhém místě s 18 procenty je Microsoft.

Roste také zájem o knihy, jež jsou vůbec první položkou, s níž Amazon ve svém online obchodu přišel.

U rozsahu služeb amerického giganta se tedy začíná tajit dech. V současné krizi se stává nepostradatelnou součástí infrastruktury Spojených států, což pouze podtrhuje dominantní postavení Amazonu. Čím déle bude pandemie trvat, tím více Amazon zesílí ve své pozici podle slov profesora ekonomie na Univerzitě George Washingtona Jamese Baileyho.

„Každá krize vytváří prázdnotu a kdokoliv, kdo vyplní tuto mezeru, zdědí posléze její moc,“ řekl Bailey pro americkou CNN.

A profit roste

Stoupá zájem nejen o služby poskytované Amazonem, ale o celý sektor e-komerce, jak vyplývá z dat průzkumu Bank of America. Celé odvětví v březnu vzrostlo o 16 procent, nicméně Amazon těží ze svých výhod v rozsahu a efektivnosti poskytovaných služeb.

Díky pandemii by tak Amazon mohl ke svému výdělku na konci letošního roku přidat čtyři miliardy dolarů podle odhadů Bank of America, kam samozřejmě ještě nejsou započítána případná snížení profitu kvůli boji proti covid-19.

A boj proti pandemii také sblížil dva odvěké rivaly. Generální ředitel Amazonu Jeff Bezos, který je často terčem kritiky amerického prezidenta Donalda Trumpa, často komunikuje s Bílým domem ohledně zaváděných ekonomických opatření.

Zaměstnanci se bouří

Amazon se ale také potýká s problémy. Krize nejvíce zasahuje do životů pracovníků v první linii. Mnoho z nich je již nakažených, nebo jsou v povinné karanténě. I proto Amazon rozjel obrovský nábor nových zaměstnanců a minulý týden informoval, že již najal téměř sto tisíc nových pracovníků.

Spousta zaměstnanců Amazonu začíná protestovat proti nedostatečným opatřením ze strany společnosti. Nezanedbatelná část personálu si proto raději bere placenou i neplacenou dovolenou, a tak se dodávky zboží začínají opožďovat. Protože se jedná o dodávky potřebných ochranných pomůcek, ukazuje se, jak je infrastruktura Amazonu důležitá.

V poslední době také Amazon investoval do společností Whole Food a Amazon Fresh, které podnikají v oblasti potravin a které nyní benefitují z populace, jež se ze strachu přímo vyhýbá normálním supermarketům.

Enormní rozsah vlivu

I když Jeff Bezos vybudoval své impérium na online obchodování, nyní za většinu profitu společnost vděčí svým cloudovým službám. Podle zveřejněných finančních dokumentů stojí Amazon Web Services za 63 procenty příjmů společnosti.

Tento rok lze s jistou určitostí říci, že tento podíl ještě poroste s tím, jak lidé více a více využívají digitální služby na platformě Amazonu. „Vidíme nárůst oblíbenosti u subjektů jako Slack, Zoom, Fortnite a Netflix a všichni patří ke klientům Amazon Web Services,“ řekl pro CNN Justin Post, průmyslový analytik z Bank of America.

Amazon také vlastní službu Audible, která umožňuje nákup audioknih, čímž Jeff Bezos navazuje na vůbec první sortiment nabízený na jeho webu. Audible také nyní zaznamenává miliony návštěvníků každý den.

Další velkou platformou, jež Amazon vlastní, je streamovací služba Twitch. Zde uživatelé streamují nejen své zážitky z videoher. Twitch také eviduje enormní zájem a v Evropě například musel snížit kvalitu streamovaného videa. Podobný krok dříve zavedly i YouTube a Netflix.

Bezprecedentní dosah Amazonu se zřejmě po konci pandemie ještě posílí s tím, jak společnost dokáže pracovat jako dobře promazaný stroj, přitáhne ještě mnoho dalších zákazníků, a rozšíří tak svou obrovskou základnu klientely.

Nová Východoindická společnost

Amazon krizi zvládá lépe než jeho konkurence. Toho se obávají antimonopolní právníci. Již před začátkem pandemie se Amazon potýkal s nařčením, že zneužívá svého dominantního postavení na trhu.

Jedním z kritických hlasů je i bývalá kandidátka na prezidentku Spojených států Elizabeth Warrenová. Ta vyzvala společnost, aby se podrobila silnějším regulacím.

Političtí činitelé začínají mít čím dál větší obavy o moci Amazonu nad americkými životy. Například okolo třicítky amerických států napsalo Amazonu otevřený dopis, kde ho kritizují za jeho neschopnost zastavit spekulacím cen ohledně ochranných pomůcek.

Američané jsou v současnosti na Amazonu závislí více než kdy dříve. Jedná se o připomínku toho, jak je technologický gigant všudypřítomný.

„Pandemie posune status quo k ještě větší poptávce po online nakupování, což evidentně Amazonu prospěje, jako největšímu hráči na tomto poli,“ řekl pro CNN Kevin Arquit, právník specializující se na antimonopolní právo.

Reklama

Doporučované