Hlavní obsah

Sofistikovaná kampaň? Politický marketing je Divoký západ bez pravidel

Foto: Seznam Zprávy

Andrej Babiš před billboardem svého prezidentského soupeře Petra Pavla. Snímek z 20. ledna 2023.

Reklama

Článek

Krátce před finále souboje o Hrad dál houstne atmosféra. Andrej Babiš oznámil, že kvůli výhrůžkám už nepovede kontaktní kampaň. V souboji s prezidentským protikandidátem Petrem Pavlem je to ale především Babiš, komu je připisována konfrontační rétorika. Co je a co není za hranou toho, jak by korektní kampaň měla vypadat?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Jak se Petru Pavlovi a Andreji Babišovi daří zvládat závěrečnou fázi kampaně.
  • Na které voliče se oba soupeři ještě snaží působit.
  • Co může pro společnost znamenat konfrontační styl expremiéra Babiše.

Jen tři dny před druhým kolem voleb si oba kandidáti v úterý postěžovali na vyhrocenou atmosféru. Nejdříve na sociálních sítích Petr Pavel vybídl svého soupeře k uklidnění situace a upuštění od vyhrocené rétoriky. Krátce nato Andrej Babiš na tiskové konferenci uvedl, že mu anonymní pisatel pohrozil fyzickou likvidací. Expremiér poté vyzval k zastavení nenávisti a oznámil ukončení výjezdů za voliči.

Kritika vůči stylu vedení kampaně se ale v poslední době snáší především právě na šéfa hnutí ANO. Podle mnohých například prostřednictvím svých billboardů a výroků straší válkou. Velkou pozornost si získal i Babišův útočný styl v prezidentské debatě v České televizi, kdy řada jeho výroků nebyla podložena fakty nebo byla manipulativní.

Výroky soupeřů o Hrad v analýze projektu Bludy versus fakta

„Jsme vystaveni opakovanému lhaní, opakovaným manipulacím, které jsou za hranicemi něčeho, co bychom ve slušné kulturní společnosti označili za slušné,“ říká politolog a odborník na politický marketing Otto Eibl z brněnské Masarykovy univerzity. Připouští sice, že kandidátům jde o hodně, ale to, co teď sledujeme, podle něj „skutečně není nic pěkného“.

Babiš vede z Eiblova pohledu kampaň, která je „nezodpovědná, polarizuje společnost a vytváří konflikt“. Z čistě marketingového hlediska přitom velmi negativní a intenzivní styl dává smysl. Do druhého kola totiž Babiš zamířil z obtížnější pozice, snaží se proto udělat maximum pro co nejlepší výsledek.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Nedělní debata Petra Pavla a Andreje Babiše v ČT

„Ale neměli bychom zapomínat na to, o co se hraje – a to je budoucnost,“ říká politolog s tím, že v sázce je teď politická kultura a to, jak spolu v Česku budou lidé dál žít. V tomto kontextu má Babišova kampaň potenciál rozdělovat a škodit, dodává.

Naprosto pozitivní kampaň však nevede ani Petr Pavel, který také používá negativní argumenty. „Dělá to ale jinak,“ myslí si Eibl, podle něhož se Pavel systematicky snaží poukazovat na to, proč Babiše nepovažuje za kompetentní osobu pro prezidentský úřad.

Politický marketing jako Divoký západ

Obecně platí, že negativita jako taková nemusí být v kampani nutně na škodu. I negativní informace může být cenná, když jednotlivé kampaně mohou upozorňovat na prohřešky z minulosti nebo na mezery ve schopnostech daného kandidáta. Pokud je ale kampaň „vyloženě manipulativní“, pak už podle Eibla škodí.

V jádru ale nejde jen o samotné negativní kampaně, ale o politický marketing obecně. Expert z Masarykovy univerzity tuto oblast označuje za „Divoký západ“, kde neplatí v podstatě žádná pravidla: „Nemáme tu žádnou autoritu, která by dohlížela na to, aby kampaně byly vedené čestně, což je jedna z mála podmínek, které ukládá zákon. Nemáme tu žádný etický kodex politického marketéra.“

Foto: archiv Otto Eibla

Politolog a expert na politický marketing Otto Eibl

Eibl přitom zdůrazňuje, že na rozdíl třeba od reklamy na prodej hrnců jde v politice o mnohem víc – o další směřování státu. Ale zatímco u komerčního marketingu by manipulativní reklama riskovala možná až soudní postih, politici podobnou obavu mít nemusí.

Posledním arbitrem politické kampaně jsou totiž voliči. A ti mohou podlehnout zkratce, kterou jim kampaň nabízí. „Důsledky jejich volby pak ovlivní všechny, kteří ve státě žijí,“ zdůrazňuje politolog Eibl.

V podcastu 5:59 také uslyšíte o tom, jak důležité jsou pro úspěch politické kampaně televizní debaty i výjezdy přímo do regionů nebo jak na voliče může působit dosavadní vystupování Petra Pavla. Poslechněte si celý díl v audiu na začátku článku.

Editor a koeditor: Matouš Hrdina, Matěj Válek

Sound design: David Kaiser

Hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: ČT24, Český rozhlas Radiožurnál, Blesk.cz, Deník.cz, TV Nova, CNN Prima News, ČTK LiveVideo

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Reklama

Doporučované