Hlavní obsah

Bez úsměvu nesmíte do práce. Vynucený smích prezentuje firma jako benefit

Foto: Canon Information Technology

Zaměstnanci se musí usmívat, pokud chtějí, aby je systém pustil do dveří.

Jeden z programů určený ke sledování zaměstnanců, nazvaný „Třetí oko“, například nahrává, co má který zaměstnanec na obrazovce, s kým se baví, na které stránky se dívá a které dokumenty edituje jak dlouho.

Článek

Říká se, že zářivý úsměv vám otevírá dveře dokořán. Zaměstnanci pekingské pobočky Canon Information Technology ale denně zažívají doslovné chápání okřídleného pořekadla. U vstupu do kanceláře mají totiž nainstalovanou kameru, která je vybavena detekcí obličejů.

A kromě toho, že pomocí strojového učení identifikuje osobu, která přichází, má čínský Canon na vybraných pobočkách i něco navíc. Od svých zaměstnanců vyžaduje úsměv. Zdůvodňuje to jako benefit pro zaměstnance: Kdo se směje, je zdravější, a více šťastných obličejů znamená lepší pracovní podmínky pro všechny.

Lidé se obvykle stydí usmát, ale po zavedení systému, který úsměv vyžaduje, se smát nepřestali.
mluvčí Canon China

„Po pandemii jsme chtěli zaměstnance povzbudit a vytvořit tak pozitivní atmosféru,“ uvedl pro Financial Times zástupce společnosti Canon China. „Proto jsme zapnuli detekci úsměvů. Lidé se obvykle stydí usmát se, ale jak jsme systém zavedli, tak se smát začali a nepřestali, bez ohledu na tu detekci.“

Detekce úsměvu není sama o sobě nová. Počítač může na fotografii či videu poznat systém na základě vytrénování neuronové sítě.

Čína patří k předním hráčům na poli výzkumu a vývoje strojového učení. Může za to obrovský důraz Číny na tuto oblast a zřejmě i specifický přístup čínských firem k velkému množství dat o uživatelích.

Sledování pracovníků ve jménu produktivity

Informace o detekci úsměvu není nová, pochází už z října 2020. V médiích se ale objevila znovu, protože ji Financial Times zařadily do svého rozsáhlého článku o podrobném sledování zaměstnanců v čínských firmách.

Vyžadování úsměvu od zaměstnanců zdaleka není nejdůležitější jev, na který Financial Times poukázaly. Citují zaměstnance technických firem, kteří se cítí pod tlakem, protože je neustále sledována a měřena jejich produktivita. Jeden z programů určený ke sledování zaměstnanců, nazvaný „Třetí oko“, například nahrává, co má který zaměstnanec na obrazovce, s kým se baví, na které stránky se dívá a které dokumenty edituje a jak dlouho. Algoritmy také detekují „podezřelé chování“, jako je sledování videí nebo otevírání stránek s nabídkami pracovních míst.

Recepční má podle jednoho z čínských programátorů za úkol procházet kamerové záznamy, aby zjistila, zda jsou kolegové skutečně v práci. Jiná čínská firma zase monitorovala využívání záchodů a upozorňovala na prodloužené využívání.

„Pracovníci nejsou nahrazováni umělou inteligencí,“ dodal k tomu Nick Srnicek z King's College London. Namísto toho podle něj umělá inteligence pomáhá manažerům dostat ze zaměstnanců maximum. „Technika tak opět zvyšuje pracovní tempo, namísto aby jim ulehčila.“

Dobře placená místa pro programátory jsou v Číně žádaná, firmy se proto zatím nemusejí bát, že by tato opatření odradila velké množství specialistů. Čína nabízí zaměstnancům jen minimum právní ochrany co se týče soukromí. O něco lépe jsou na tom podle právníků oslovených FT státy EU, kde zaměstnavatel musí k analýze soukromých dat získat souhlas zaměstnanců. Ale i v USA a EU obecně platí, že zaměstnavatel může do značné míry monitorovat aktivitu zaměstnanců související s výkonem práce.

Doporučované