Hlavní obsah

Cizinci se nevrátili. Lázně na západě země poprvé uživí Češi

Karel Kalivoda, generální ředitel skupiny Ensana Health Spa Hotels, pro ČR popisuje, kolik zahraničních klientů v lázních chybí.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Až třetina hotelů v Mariánských Lázních vůbec po pandemii neotevřela,“ odhaduje pro SZ Byznys viceprezident Svazu léčebných lázní Martin Plachý. „Zatím nevíme, zda jde o definitivní zavření, nebo přerušení činnosti.“

Článek

Z třetiny Němci, z třetiny až čtyřiceti procent Rusové. Ve zbytku to jsou Češi, Izraelci nebo Francouzi.

Tolik peněz přinášely před covidem jednotlivé národnosti lázeňské skupině Ensana, která provozuje v Mariánských Lázních deset lázeňských budov. Dvě z nich po pandemii vůbec neotevřely, do zbylých se postupně vrátili lidé – převážně domácí.

„Téměř devadesát procent klientely tvoří Češi. Léto jsme díky nim měli silné, obsazenost byla velmi vysoká,“ říká pro SZ Byznys Karel Kalivoda, generální ředitel Ensana Health Spa Hotels pro Českou republiku a současně člen představenstva Svazu léčebných lázní.

„Zahraniční hosté tady stále nejsou, jen velmi pomalu se vracejí Němci,“ doplňuje šéf skupiny s tím, že zatímco v době největšího boomu lázní a wellness před dvěma lety si pomýšleli na miliardový obrat, loni skončili po zdanění ve ztrátě 125 milionů. Letos pár desítek milionů vydělají, obrat očekávají kolem 365 milionů.

Samoplátců je téměř polovina

Víc než polovinu lidí přijíždějících na lázeňské pobyty posílají zdravotní pojišťovny, další jsou samoplátci včetně těch, kteří využili vouchery od státu.

Podobně mluví spolumajitel jiné lázeňské skupiny, která ve městě provozuje čtyřhvězdičkový lázeňský objekt s kompletním balneo provozem. „Před covidem byla polovina klientů ze zahraničí, teď máme v lázních 95 procent domácích klientů,“ říká Martin Plachý, spolumajitel skupiny Royal Spa a viceprezident Svazu léčebných lázní.

Svaz léčebných lázní

  • Vznikl jako zájmové profesní sdružení léčebných lázní v roce 1995 s cílem udržet a garantovat léčebnou úroveň těchto lázeňských společností. Je partnerem i oponentem Ministerstva zdravotnictví ČR.
  • Sdružuje 44 členů, z toho 42 léčebných lázní, které tvoří více než dvě třetiny všech lázeňských lůžek v zemi a které představují 95 procent veškeré lázeňské léčby hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Léčebné lázně k léčbě využívají místní přírodní léčivý zdroj schválený ministerstvem zdravotnictví, což tato zařízení odlišuje od ostatních lázní či ubytovacích zařízení umístěných v lázeňských místech.
  • Je členem Evropského svazu lázní (ESPA) se sídlem v Bruselu, jehož hlavním krédem je udržet léčebné lázeňství napříč Evropou a garantovat jeho kvalitu.

Zdroj: SLL

Pokud se v lázních na západě Čech objeví host z Ruska, pak jedině ten, který bydlí dlouhodobě jinde, třeba v Německu, shodují se provozovatelé.

„Přístup k nám mají stále složitý a navíc se očkují vakcínami, které u nás neuznáváme. U Němců zase zatím převládá obava z covidu, Němců je tak do deseti procent oproti původnímu objemu,“ vypočítává Martin Plachý pro SZ Byznys.

Malinko jiná situace je v nedalekých Františkových Lázních, kde byznys na příjezdech z Ruska nestál.

„Před covidem bylo zahraničních hostů kolem 40 procent a zbytek naši. Z těch přeshraničních tvořili 90 procent Němci,“ uvádí pro SZ Byznys Josef Ciglanský, generální ředitel společnosti Lázně Františkovy Lázně, která patří s 1 200 lůžky k největším poskytovatelům lázeňské péče v Česku.

„Teď je Němců kolem pětiny, zbytek Češi. Rozjezd byl dobrý díky české klientele, která se naučila jezdit do lázní,“ je spokojený Ciglanský, další z viceprezidentů Svazu léčebných lázní.

Pokud se nic zásadního nestane, vrátí se letos společnost, které šéfuje, finančně na úroveň roku 2019. Stejně jako jiní si hodně slibuje od využití osmitisícové podpory na lázně pro zdravotníky. „Zatím platí do konce roku, ale jednáme o tom, aby byla prodloužena do roku příštího,“ říká.

Lázně se Čechům musely přizpůsobit

Hoteliéři museli reagovat na nový trend, kdy do lázní přijíždějí především tuzemští hosté.

„Už k nám nejezdí hlavně důchodci. Máme nárůst aktivních klientů, čtyřicátníků, asi o čtyřicet procent. Přijíždějí celé rodiny s dětmi. V létě jsme museli vybudovat několik úschoven kol a vybudovat i půjčovny, protože spousta lidí objevila Mariánské Lázně pro elektrokola,“ zvyká si na novou realitu Karel Kalivoda, generální ředitel Ensana Health Spa Hotels. Museli také poskytnout zhruba pětinové slevy na služby a pokoje.

Vouchery spasí lázně jen dočasně

Podle jeho konkurenta, spolumajitele Royal Spa, je díky naplněnosti domácími hosty obsazenost dokonce lepší, než dlouhodobě bývala. Upozorňuje však, že jde ale pouze o dočasný stav.

„Příští rok tady vouchery nebudou, Mariánky potřebují lidi ze zahraničí. Nebudou-li vouchery, ne všichni čeští hosté pojedou do lázní v říjnu, jako je tomu teď. Dřív jezdili v tomto slabším období právě Němci, takže potřebujeme, aby se vrátili,“ vysvětluje Martin Plachý.

Royal Spa

  • Skupinu vlastní rodiny Zemkových a Plachých.
  • Skupina disponuje zhruba tisíci lůžky, v lázních Velké Losiny vlastní a provozuje Termální park Velké Losiny, který ročně navštíví téměř čtvrt milionu návštěvníků.

Dále provozuje:

  • Léčebné lázně Luhačovice - Sanatorium MIRAMARE
  • Lázeňské sanatorium Royal Mariánské Lázně
  • Sirnaté lázně Ostrožská Nová Ves

V utrácení mezi Čechem a jiným hostem rozdíl nevidí. Cizinci sice možná utratí o něco více, ale nejčastěji přijíždějí přes cestovní kanceláře a těm zase musí majitelé lázní zaplatit provizi.

Naopak pro konkurenční lázeňskou skupinu byl finančně tento výpadek rusky mluvících hostů citelný. Rusové utráceli víc za procedury i nadstandardní pokoje či dražší hotel. „Hlavní rozdíl byl v počtu procedur. Domácí klient maximálně dvě tři denně, Rus si rezervoval i sedm procedur za den. Rusové utráceli tak o třetinu víc peněz než domácí,“ říká Karel Kalivoda za skupinu, která má v pěti evropských zemích 27 hotelů a tři tisíce zaměstnanců.

Ensana

  • 100% akcionářem společnosti Léčebné lázně Mariánské Lázně a.s. je britská firma Drencan Ltd., vlastněná rodinou Schreier–Gibbor.
  • Původní značka Danubius Hotels Group se v roce 2019 rozdělila na dvě divize – městské hotely jsou nadále pod značkou Danubius Hotels Group a lázeňské hotely pod značkou Ensana.
  • Má 27 hotelů v pěti zemích a osmi destinacích.
  • Zaměstnává tři tisíce lidí.
  • Obrat v roce před pandemií: 3 mld. Kč, z toho téměř třetina v ČR.

I jeho společnost, stejně jako řada dalších, musela už v půlce roku na vouchery vyhlásit stop stav. Narazili na limit veřejné podpory, kdy nelze od určité souhrnné částky kombinovat různé formy pomoci.

„Už v červnu jsme narazili na dočasný rámec Evropské unie 1,8 milionu eur, což pro velikou firmu, jako je ta naše, bylo velmi rychle vyčerpané,“ popisuje situaci provozovatel lázeňských komplexů.

Státní pomoc i tak podle něj zásadním způsobem ovlivnila to, jak krizí prošli. Celkově za roky 2020 a 2021 dosáhli na 118 milionů korun státní podpory.

Reklama

Doporučované