Hlavní obsah

Gazdík: Student neuspěl u zkoušení. Útok na učitele zřejmě naplánoval

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ministr školství Petr Gazdík.

Reklama

Student odborného učiliště, který ve čtvrtek zaútočil na učitele, podle ministra školství Petra Gazdíka neuspěl u zkoušení.

Článek

19letý student pražského odborného učiliště vraždu učitele mačetou zřejmě naplánoval. „Nebylo to v afektu,“ uvedl ministr školství Petr Gazdík, který je obeznámen s detaily případu.

Student den před útokem neuspěl u zkoušení, podle ministra ale nešlo o důležitou zkoušku. Ministerstvo školství teď spolu se školní inspekcí analyzuje detaily případu.

„Obecně si neumím představit zavést rámy do desetitisíců škol v České republice. Cestu vidím spíš v prevenci,“ říká ministr v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Máte nějaké nové informace k případu vraždy učitele?

Nová informace je, že student vypovídal. Zdá se, že díky brilantnímu postupu policie máme pachatele. Vše je ale ve fázi vyšetřování. Pro mě jako ministra školství bude důležité – a na tom teď pracuje Česká školní inspekce s vedením školy – zjistit příčiny toho, co se stalo.

Na základě dalších analýz pak budeme pracovat s tím, jak se zvyšuje agrese v českém školství. Je to první případ vraždy, dokonce plánované vraždy, protože to nebylo v afektu, on si to patrně připravoval. Musíme celou situaci vyhodnotit, abychom zjistili, co je příčinou. Jestli to byl zkrat jednoho člověka nebo jestli tam mohl být i třeba vliv nějaké sociální izolace v covidu.

Je to první případ vraždy, dokonce plánované vraždy, protože to nebylo v afektu, on si to patrně připravoval.
Petr Gazdík, ministr školství

Včera jste řekl, že student měl ve středu studijní neúspěch. Můžete říct, o co konkrétně šlo?

Bylo to zkoušení, nebyla to žádná závěrečná zkouška nebo něco fatálního. O to víc jsem překvapen reakcí, která je neúměrná situaci. V tuto chvíli nemá cenu spekulovat, chce to přesné vyšetření policie. Ten pedagog byl sice podle sdělení ostatních přísný učitel matematiky, ale zároveň velmi férový.

Máte nějaké informace o tom 19letém studentovi?

Ne, nechci informovat o ničem dalším, věci se šetří.

Mluvil jste s ředitelem školy?

V tuto chvíli ne. Nechci, aby na pana ředitele útočilo najednou mnoho lidí. Máme standardní procesy, takže věc řeší Česká školní inspekce a já si počkám na její zprávu.

Má škola psychologa?

V tuto chvíli nemám tuto informaci, zda ano, nebo ne. Znovu říkám, že snahou by mělo být analyzovat komplexně, a ne podle jednotlivých informací v médiích.

Je možné takovým útokům zabránit?

Obávám se, že ne. Mnozí vaši kolegové se mě ptají, jestli by se to vyřešilo, kdyby studenti chodili do škol přes rámy. My to samozřejmě zanalyzujeme. Obecně si ale neumím představit zavést rámy do desetitisíců škol v České republice. Ani to, že by jimi denně musely procházet miliony žáků.

Navíc podle mého selského rozumu jsou třeba ve školách, jako bylo toto učiliště, i pracovní nástroje, kterými se podobný čin dá vykonat také. Takže cestu vidím spíš v prevenci, systematické práci se studenty. Ministerstvo dlouhodobě připravuje zavedení psychologů do škol z evropského programu Jan Amos Komenský.

Kolik je v programu připraveno peněz?

Je tam vyčleněno 4,3 miliardy korun i potřebné finanční krytí. Na konci května by měl program být spuštěn.

Co si pod tím mám přesně představit?

Každý ředitel školy bude moci vytvořit tým, ve kterém bude třeba školní psycholog. Může tam být speciální pedagog, sociální pedagog, mohou tam být asistenti pedagoga, kteří byli doposud závislí na financování opatření z inkluze nebo na jiných evropských fondech. To je problém, protože ten tým by měl být kompaktní, a ne že musí lidé odejít, protože skončí financování nějakého programu. Problémem může ale také být, že těch pracovníků je na trhu nedostatek.

Reklama

Doporučované