Hlavní obsah

Komentář: Rozpočet školství odradí nejlepší zájemce o učitelství

Jan Zeman
Analytik informačního centra o vzdělávání EDUin
Foto: Profimedia.cz

Chtěli byste pracovat v zaměstnání, kde je růst platu ovlivněn délkou praxe a nemáte moc šancí prokázat vaše kvality pro zvýšení platu?

Mladé lidi, které by lákalo učitelské povolání, odrazují nízké mzdy. Potenciálně nejlepší pedagogové často nakonec volí jiný obor, aby mohli založit rodinu a pořídit si bydlení. Což se pak může odrážet v kvalitě výuky našich dětí.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Poslanecká sněmovna tento týden schválila státní rozpočet na příští rok. Celou přípravu a schvalování každoročně provází požadavky ze všech oblastí, protože peněz není nikdy dost. Námitku, že finance potřebuje každý a není jich na rozdávání, musí jednotlivé resorty přebít kvalitně vystavěnou argumentací.

Ve školství se dlouhodobě jedná o nedostatečné prostředky na platy učitelů. Bohužel aktuální ministr školství (Vladimír Balaš, STAN – pozn. red.) zatím neprojevil příliš velký zápal v boji pro navyšování finančních prostředků a tuto práci za něj přebírají zájmové skupiny nebo neziskové organizace. V následujícím textu si ukážeme, jak může platové ohodnocení ovlivnit kvalitu budoucích učitelů vašich dětí.

Pro mladé učitele 37 tisíc

Kritici zvyšování mezd pedagogů namítají, že aktuálních průměrných 49 tisíc korun musí učitelům stačit. Ale není průměr jako průměr. Učitelé ve věku 20 až 29 let mají průměrnou mzdu přibližně ve výši 37 tisíc korun a jejich kolegové ve věkové skupině 30 až 39 let dostávají o čtyři tisíce víc.

Pokud si uvědomíme, že zde mluvíme o vysokoškolácích, kteří mají předpoklady ke kreativitě, komunikaci, psychologickému cítění a expertnosti v konkrétním oboru (odborné oborové předměty tvoří více než 50 % studia učitelství), dojdeme k závěru, že při zakládání rodiny nebo hledání bydlení mohou sáhnout po jiné práci.

Špatně placení kantoři

Ředitelé škol dlouhodobě bojují s tím, že musí doplácet plat nepedagogickým pracovníkům. Letos ale chybí peníze pro všechny. Kvůli prezidentovu vetu jsou zatím peníze jen na listopad.

Pokud vás nepřesvědčily informace o mzdě mladých učitelů, můžete ještě posoudit, zda byste chtěli pracovat v zaměstnání, kde váš růst platu je ovlivněn především délkou vaší praxe a nemáte moc šancí prokázat vaše kvality pro zvýšení pravidelného platu. Rozdíl mezi platem učitele ve věku 25 a 65 let je přibližně deset tisíc korun. Analýzy OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj – pozn. red.) zařazují Českou republiku do skupiny států, kde je potřeba pro dosažení platového maxima učitele 30 a více let.

Kdo by se mohl hlásit ke studiu učitelství

Hned několik výzkumů posledního desetiletí se zaměřilo na zájemce o učitelství z pohledu jejich výsledků u přijímacích zkoušek, konkrétně v testu obecných studijních předpokladů, který se využívá napříč přijímacími zkouškami do různých studijních programů.

Společnost Scio v roce 2013 vyhodnotila, že ze skupiny studentů se zájmem o učitelství na prvním místě při nástupu na školu zůstane ve čtvrtém roce pouze 38 % se stejnou preferencí. Zbytek má zájem o matematicko-fyzikální, přírodovědné a jiné obory. Problémem je, že do dvou zmíněných oblastí upírají pozornost studenti s nejvyššími výsledky z testu obecných studijních předpokladů a v učitelské větvi zůstávají ti nejméně úspěšní.

Podobné výsledky nabízejí i výzkumy Karlovy univerzity nebo organizací PAQ Research a Učitel naživo. Univerzita Karlova v roce 2016 na vzorku 3163 uchazečů zjistila, že téměř pětinu z nich by učení bavilo, ale nechtějí se tím živit.

Jsou to především uchazeči o právnické, ekonomické nebo informačně-technologické fakulty. Zároveň mají tito studenti lepší výsledky než 57,3 % zbytku zájemců (neboli percentil). Lidé, kteří přihlášku na pedagogickou fakultu podají a mají zájem o učitelství, dosahují nižšího percentilu 47,8 %.

Reálné platy učitelů se propadají

Podle propočtů Ministerstva školství se platy pedagogických pracovníků příští rok propadnou na 110 procent průměrné mzdy. Vláda přitom slíbila udržet je na 130 procentech. Peníze v rozpočtu ale chybí.

Data z roku 2020 ve studii PAQ Research a Učitele naživo tuto skutečnost potvrzují a uvádí, že studenti bez přihlášky na pedagogickou fakultu s odůvodněním nízkých platů dosahují percentilu 57 % oproti zájemcům o učitelství s podanou přihláškou s 37 %.

Plat jako překážka

Dostáváme se tedy do situace, kdy ti nejlepší uchazeči, kteří uvažují o učitelství, vidí ve své cestě překážku platového ohodnocení. Mohou se objevit námitky, že učitelství je poslání a mělo by se vykonávat srdcem a pro děti, ale každé nadšení může opadnout, pokud člověku s vysokoškolským vzděláním jeho mzda komplikuje situaci s bydlením nebo založením rodiny.

Bohužel před volbami je školství prioritou, ale poté se stane nepopulární, protože výsledky přichází pomalu. Cyklus přilákání zájemců na základě vyšší mzdy, jejich následného vzdělání a nástupu do školy se projeví za šest a více let. V tu dobu už nemusí existovat současná vláda, tak proč dělat něco, za co se nestihneme poplácat po ramenou.

Doporučované