Hlavní obsah

Pavlovi spojenci se usazují na Hradě. Šéfkou kabinetu bude pravá ruka z kampaně

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Petr Pavel podepsal prezidentský slib v březnu. Od té doby usiluje o ustavení svých spolupracovníků na Hradě.

Reklama

Seznam Zprávy zjistily, kdo obsadí pozice v bezprostřední blízkosti prezidenta Petra Pavla. Šéfkou kabinetu se stane Linda Jozwiak Kopecká, tajemníkem Radko Hokovský. Pro další důležité lidi se musí kancelář prezidenta „překopat“.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nově zvolený prezident Petr Pavel se po volbách a inauguraci netajil přáním přivést klíčové lidi prezidentské kampaně na Pražský hrad.

Seznam Zprávy nyní zjistily, kteří spolupracovníci z doby kampaně obsadí pozice v bezprostřední blízkosti prezidenta Pavla.

Vedoucí kabinetu prezidenta se stala Linda Jozwiak Kopecká, která byla považována za Pavlovu pravou ruku v době kampaně. Na starosti měla koordinaci podporovatelů a výjezdů po Česku, u Pavla působila od úplného začátku, když se po 15 letech vrátila z Bruselu.

Tajemníkem prezidenta bude bezpečnostní expert Radko Hokovský, který podobně jako Kopecká působil u Pavla už při zrodu kampaně v rámci spolku Pro bezpečnou budoucnost. Spolu objížděli republiku v rámci expertních debat.

Šéfem poradců bude někdejší pracovník kanceláře Václava Havla a podnikatel v hotelnictví Tomáš Richter, který se staral Pavlovi o financování kampaně.

Obsazení výše uvedených funkcí Seznam Zprávám potvrdila mluvčí Hradu Markéta Řeháková. „K tomu jen doplním, že Tomáš Richter v tuto chvíli zaměstnán není, roli vedoucího poradního týmu vykonává pro bono,“ sdělila prezidentova mluvčí Řeháková.

Kancléřkou se již dříve stala Jana Vohralíková. Šéfem zahraničního odboru je diplomat z Bruselu Jaroslav Zajíček, vedoucím protokolu pak bývalý běloruský velvyslanec Tomáš Pernický.

Trvá to déle

Další prezidentovi spolupracovníci už pro prezidenta pracují, ale pozice a zařazení se pro ně teprve připravují. Zabudování prezidentových lidí do struktury Hradu a prezidentské kanceláře (dále také jako KPR) má na starosti kancléřka Vohralíková.

Příkladem může být politolog Tomáš Lebeda, který má vést vnitropolitický odbor. Jenže ten zatím neexistuje, takže dočasně povede jiný odbor.

„Tomáš Lebeda byl jmenován ředitelem Odboru analytického. Odbor vnitřní politiky v KPR zatím neexistuje. Bude vytvořen až po reorganizaci kanceláře, kterou připravuje její vedoucí Jana Vohralíková. Její dokončení předpokládá v průběhu května,“ popsala mluvčí Markéta Řeháková.

Ač chtěl mít prezident Pavel ohledně pozic svých klíčových lidí jasno do konce března, proces se protáhne. Příčinou je výše uvedená reorganizace prezidentské kanceláře, která se nyní protahuje i kvůli tomu, že bývalý kancléř Vratislav Mynář neposkytl své nástupkyni plné penzum informací a materiálů, které by proces urychlily už v době před inaugurací.

„Prezident Pavel jasně deklaroval přání dál spolupracovat se členy volebního týmu, kteří ho v průběhu kampaně přesvědčili o své profesionalitě a loajalitě. Jejich rychlý nástup do KPR však nebyl možný,“ uvedla. „Museli jsme čekat, až se uvolní pracovní místa po spolupracovnících Miloše Zemana, kteří ze svých pozic rezignovali, nebo se dohodli na ukončení pracovního poměru,“ dodala Řeháková.

V přípravě je i to, jakou pozici v KPR zastane právník Petr Pánek z advokátní kanceláře White & Case, se kterým prezidentovi lidé již několik týdnů spolupracují. Očekává se také vznik oddělení, které bude mít na starosti téma propojení Hradu s regiony - tedy oblast, o kterou prezident Pavel jeví dlouhodobě značný zájem.

Na podpoře sponzorů

Pavlův tým se po inauguraci dostal do svízelné situace. Nová hlava státu vyrazila prakticky ihned na zahraniční cesty na Slovensko, do Polska a Německa, minulý týden zavítal do Moravskoslezského kraje.

Akce bylo nutné naplánovat a zorganizovat, na což ale nestačili jen pracovníci prezidentské kanceláře. Do přípravy se zapojili lidé z prezidentova volebního týmu, kteří však ještě nejsou zaměstnaní na Hradě. Vznikl problém, jak osoby platit a „zasmluvnit“.

„Po inauguraci, kdy organizaci programu prezidenta převzala KPR, uzavřeli vybraní členové týmu s kanceláří dohody o provedení práce, ze kterých byla hrazena činnost související s agendou KPR, zejména organizace zahraničních cest a výjezd do Moravskoslezského kraje,“ popsala mluvčí Řeháková.

Prezident a jeho tým se dosud opírají i o klíčové sponzory z kampaně, kteří Pavlovu okolí poskytují peníze dodnes - skrze spolek Pro bezpečnou budoucnost, jehož prostřednictvím mohl Pavel vést kampaň po republice více jak rok před samotným oznámením prezidentské kandidatury.

„Od vyhlášení výsledků druhého kola voleb byl tým Petra Pavla financován skupinou dárců, kteří podporovali i jeho volební kampaň. Bez této finanční podpory by fungování týmu nebylo možné,“ uvedla Řeháková s tím, že jde o jednotky milionů korun.

Podle ní šlo o stejné podporovatele, kteří sponzorovali Pavlovu kampaň. K výrazným jménům patřili finančník Libor Winkler, zakladatel značky Eurowag Martin Vohánka, zakladatel softwarové firmy Y Soft Corporation Václav Muchna, zakladatel Livesport Martin Hájek, investoři Dušan Šenkypl, Jan Barta a David Holý ze skupiny Pale Fire Capital či miliardář Dalibor Dědek.

Přesnější údaje o financování přechodného období Petra Pavla na Hradě by se veřejnost měla dozvědět z účetní uzávěrky spolku Pro bezpečnou budoucnost. Ve Sbírce listin zatím figurují dokumenty jen za rok 2021.

Pavlova hradní garnitura má v plánu legislativně nastavit pravidla pro přechodné prezidentské období, aby do budoucna například bylo jasné, z jakých peněz se hradí úvodní činnosti čerstvě zvolené hlavy státu.

„Tranzice týmu je organizačně velmi náročná, hlavní problém je, že nepodléhá žádným jasně daným pravidlům, která by upravovala předání úřadu mezi končícím a zvoleným prezidentem,“ dodala Řeháková.

Reklama

Doporučované