Hlavní obsah

Vláda zrušila zakázku na reklamu, miliony by šly i Agrofertu

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Podle ministra Mikuláše Beka roste pozornost Čechů vůči předsednictví i v důsledku situace na Ukrajině.

Reklama

20. 5. 5:00

Za měsíc a půl se Česko postaví do čela EU. O mimořádné půlroční akci vláda komunikuje výrazně méně než její předchůdci v roce 2009 při české předsednické premiéře.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vláda utlumila propagaci českého předsednictví Evropské unii. Vůbec žádná reklama nebude například v online a tištěných médiích.

Ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek (STAN) Seznam Zprávám řekl, že vláda nedávno zrušila zakázku na nákup mediálního prostoru, kterou sama vypsala v březnu.

Důvodem jsou především úspory. Debata se ale podle Beka vedla i o tom, zda má být reklama na akci v režii vlády Petra Fialy v médiích, která spadají pod koncern Agrofert. Ten je součástí svěřenského fondu lídra opozice Andreje Babiše (ANO).

Stažení reklamy se podle Beka netýká například televizí. Tam se mohou vysílat spoty, které už má vláda připravené.

O druhém pokusu Česka postavit se do čela Evropy se doma mluví mnohem méně než v roce 2009. Tehdy například už čtyři měsíce před startem českého předsednictví EU vláda Mirka Topolánka představila provokativní spot se sloganem „Evropě to osladíme“.

Postradatelné výdaje

Podle Beka se vláda rozhodla omezit obecnou informační reklamu i kvůli válce na Ukrajině. „Vláda se rozhodla, že vzhledem k okolnostem a válce na Ukrajině není potřeba obecná reklama českého předsednictví v Radě EU. Taková zakázka byla v běhu, ale nebyla uzavřená, zrušili jsme ji,“ řekl Seznam Zprávám Bek.

Podle něj jde o úsporu dvanácti milionů korun. Peníze se podle něj použijí jinak, například prý na zastupování EU na klimatických fórech, což je položka, kterou údajně zanedbala předchozí Babišova vláda.

„Ve světle toho, že budeme muset najít dodatečné prostředky na elementární roli předsednictví, rozhodli jsme se šetřit, kde to ještě jde, a to na výdajích, které jsou z našeho pohledu postradatelné,“ dodal Bek k důvodům zrušení zakázky.

Silnou pozici na trhu tištěných a online médií má v Česku i vydavatelství MAFRA, pod které spadá deník Mladá fronta DNES či online portál idnes.cz. Vydavatelství patří pod koncern Agrofert. Ten musel bývalý předseda vlády Babiš kvůli novelizovanému zákonu o střetu zájmu „zaparkovat“ do svěřenského fondu, zároveň je ale fakticky vedený jako skutečný vlastník. Do mediálního impéria Agrofert spadá mimo tisk i rozhlasová stanice Impuls.

„Jsem si vědom, že tam byla ve hře i debata, zda nějaká část reklamy má, nebo nemá být v médiích, která jsou součástí MAFRA, ale myslím, že pro rozhodování o zrušení této zakázky to nebylo podstatné,“ uvedl Bek.

Jeho mluvčí Marek Zeman doplnil, že vláda v současné geopolitické situaci přehodnotila strategickou koncepci kampaně. „Soustředíme se spíše na její obsahovou stránku. A také na vizuální stránku, která bude více vidět – televize a rozhlas,“ uvedl Zeman.

Úřad vlády chce komunikovat také přes sociální sítě a webové stránky. „Toto vše, včetně loga a priorit bude zveřejněno v polovině června,“ dodal Zeman.

PR především

Českou vládu čeká předsednictví s historickou náplní – a to právě kvůli situaci na Ukrajině. Klíčovým tématem bude sbližování Ukrajiny a EU. Hraje se především o kandidátský status pro kdysi sovětskou zemi, která se dnes brání ruské agresi.

Jenže přípravy českého předsednictví model 2022 výrazně ovlivnil fakt, že v klíčové fázi – krátce před finišem – se měnila vláda. Minulý premiér Babiš na přípravách výrazně šetřil a zanechal svým nástupcům rozpočet, který nebyl ani poloviční. Nechal se navíc slyšet, že podle něj se jedná o „žvanírnu s chlebíčky“.

Na jedné položce ovšem Babišova vláda nešetřila – na marketingu a komunikaci. První místopředseda nejsilnějšího opozičního hnutí ANO Karel Havlíček Fialovu vládu nyní kvůli přípravám předsednictví a jak o něm komunikuje s veřejností kritizuje.

„Na to, jak rychle se předsednictví blíží, tak ze strany vlády zatím nevím ani o náznak komunikační strategie. Popravdě ani netuším, kdo bude vše řídit. Neviditelný ministr Bek? Bruselem nepolíbený ministr Lipavský? Vytížený premiér Fiala? Stejně tak netuším nic o tom, jakou strategii mají na nákup médií, slyším to teď poprvé,“ napsal na dotaz Seznam Zpráv.

Bek trvá na tom, že komunikace předsednictví má být přiměřená. A odmítá například srovnání s rokem 2009, kdy vláda pompézně představovala spoty s českými osobnostmi se světovým renomé, včetně hokejisty Jaromíra Jágra či vědce Antonína Holého, v několikaměsíčním předstihu.

„Nemám pocit, že by o tom (předsednictví EU – pozn. redakce) bylo málo slyšet, ale už to není poprvé. To znamená, že část kouzla vyvanula. Dnes víme, že předsednictví je především reálný výkon. Předsednictví je profesionální výkon spousty lidí, je to týmová práce, která je standardní součástí fungování EU, na každou členskou zemi pravidelně dojde a musí obstát, ale není to nic mimořádného,“ řekl v rozhovoru se Seznam Zprávami Bek.

Minulý kabinet ANO a ČSSD vyčíslil celkový rozpočet předsednictví EU pro roky 2021 až 2023 na 1,4 miliardy korun. Nyní jsou podle ČTK celkové výdaje na předsednictví předpokládány ve výši 2,25 miliardy korun. V letech 2007 až 2009 bylo přitom na českou premiéru v čele EU vyčleněno 3,75 miliardy korun.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované