Hlavní obsah

Konec segregace romských žáků? Podle Fukové je nutná změna v myšlení

Foto: Romea.cz

Vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková, ilustrační foto.

Nový soubor opatření má přispět k desegregaci romských dětí a zamezit jejich umisťování do speciálních škol jen na základě sociálního znevýhodnění. Za to hrozí Česku od Evropské komise sankce za desítky milionů.

Článek

Posílání romských dětí do speciálních škol či vzniku segregovaných tříd má pomoci předcházet nový soubor opatření. Obsahuje třeba plánování rozložení žáků mezi školami, tandemovou výuku, doučovací kluby či práci s rodiči. Návod ve čtvrtek na tiskové konferenci představili spolu s vládní zmocněnkyní pro záležitosti romské menšiny Lucií Fukovou zástupci Ministerstev školství a spravedlnosti, Národního pedagogického institutu (NPI) a romských organizací.

Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 odsoudil ČR za to, že přeřazením 18 romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělání a diskriminovala je. Podle webu projektu Desegregace.cz je v Česku přes 35 000 romských žáků a žákyň. Zhruba 12 000 z nich chodí do 130 škol, kde romští školáci tvoří víc než třetinu osazenstva. V 78 školách představují většinu, ve 46 přes 90 procent. Romové představují tři procenta školáků v ČR, ve speciálních školách pro žáky s intelektovým omezením tvoří ale kolem 15 procent dětí.

„Dítě se sociálním znevýhodněním či speciálními potřebami nerovná se romské dítě. Spousta dětí z majority pochází ze sociálně slabých poměrů, nemáme ale školy dětí samoživitelek či z chudých domácností. Segregace v Česku existuje. Romské děti nejsou v horších školách kvůli výkonu a schopnostem, ale kvůli příslušnosti k menšině. Potřebují jiný typ podpory než děti se speciálními vzdělávacími potřebami, potřebují důvěru, bezpečné prostředí a uznání identity,“ řekla Fuková. Podle ní desegregace nespočívá v přesouvání dětí, ale hlavně ve změně myšlení.

Podle ředitele odboru rovného přístupu ke vzdělávání Ministerstva školství Jana Vöröše Mušuty segregovaných škol neubývá. Ministerstvo školství, NPI, agentura PAQ Research a Agentura pro sociální začleňování loni podepsaly memorandum o spolupráci při ukončování segregace. V deseti městech v sedmi krajích začal působit tým expertů. Spolupracoval se zřizovateli, školami a romskými organizacemi. Návody postupu jsou na webu Desegregace.cz, možné jsou stáže ve školách a funguje platforma romských pedagogů a pedagožek. Romské organizace zapojují romské rodiče.

Opatření z nového souboru se zaměřují třeba na školní docházku a absence, úspěchy dětí v češtině a matematice či předcházení odchodům ze škol i působení sociálních pedagogů. „Je důležité, aby šance na vzdělání byla vyrovnaná,“ uvedl šéf odboru podpory žáků NPI Tomáš Machalík.

Některé strany z chystané vládní koalice ANO, SPD a Motoristů požadovaly před volbami zrušení inkluze. Připravovaný vládní program počítá s její revizí. Podle Miroslava Klempára z organizace Awen Amenca se slovo inkluze chápe jen z pohledu speciálních potřeb, ne jako vytváření prostředí pro rozvoj dětí. „Zrušením inkluze vezmeme dětem vozíčky a naslouchátka? To asi ne. Inkluze je příjemné prostředí, kde dítě cítí, že je vítáno. Jsou naše školy inkluzivní a chodí do nich děti rády?“ řekl Klempár. Zmínil negativní dopady segregování - horší vzdělání a uplatnění, následné vyloučení a ekonomické ztráty.

Zásadu rovného zacházení bez ohledu na rasu či etnicitu zavedla unijní směrnice z roku 2000. Evropská komise Česku vytýká systematické a nadměrné umisťování romských dětí do oddělených škol. Analytici PAQ Research dlouhodobě upozorňují, že obce nesou odpovědnost za dodržování rovných příležitostí a že je povinností státu problematické lokality sledovat, píše Romea. České republice hrozí žaloba kvůli neplnění předpisu a s ní také sankce a penále za desítky milionů eur.

Doporučované